• ummsumaya

    Någon som har 5 barn eller mer?

    Hej.

    Finns det någon här på FL som har 5 barn eller fler?
    Själv har jag än så länge bara 3 barn, men har en önskan av att ha fler än så.

    Är det någon som vill dela med sig av för och nackdelar av att ha många barn?
     Hur man ger alla tillräckligt med egentid, bra uppfostran och liknande frågor..

    Är inte intresserad av elaka/fördömmande påhopp, bara intresserad av erfarenheter på den här tråden.
  • Svar på tråden Någon som har 5 barn eller mer?
  • Lindsey Egot the only one

    Vill man ha barn öht får man lägga egentid åt sidan. Det ordet var inte ens uppfunnet när jag fick mitt första till fjärde barn 95-03

  • lövet2

    Det är sent och jag är trött, men ett litet svar kan jag ju åstadkomma kanske.
    De små har haft sin egen tid med mig medan de större varit i skolan. Skolbarnen har kommit hem när jag varit i köket och lagat mat för middagen, så de har alltid gått direkt in i köket och pratat med mig en stund innan de försvunnit till sitt. De äldsta har gärna kommit och pratat en stund på kvällen när de minsta lagt sig. Det här är inget vi schemalagt eller reglerat, utan det har bara kommit som en naturlig utveckling med åren.

  • ummsumaya
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-08 22:15:49 följande:

    Vill man ha barn öht får man lägga egentid åt sidan. Det ordet var inte ens uppfunnet när jag fick mitt första till fjärde barn 95-03


    jag menar egen tid, för barnet. Alltså var barn har egen tid med mamma/pappa
  • ummsumaya
    lövet2 skrev 2015-03-09 00:25:44 följande:

    Det är sent och jag är trött, men ett litet svar kan jag ju åstadkomma kanske.
    De små har haft sin egen tid med mig medan de större varit i skolan. Skolbarnen har kommit hem när jag varit i köket och lagat mat för middagen, så de har alltid gått direkt in i köket och pratat med mig en stund innan de försvunnit till sitt. De äldsta har gärna kommit och pratat en stund på kvällen när de minsta lagt sig. Det här är inget vi schemalagt eller reglerat, utan det har bara kommit som en naturlig utveckling med åren.


    Tack för ditt svar!

    Du känner inte ibland att det inte räcker till (jag menar inte att det du gör inte är bra, utan jag syftar mer på att man känner sig orolig som mamma)?

    Jag älskar stora familjer, och jag har sett några stora familjer som har sån kärlek och fint samspel med varann, vilket jag tycker är så fint.
    Men det är nog som du säger, att det är en naturlig utveckling under åren.
  • lövet2
    ummsumaya skrev 2015-03-09 10:49:06 följande:
    Tack för ditt svar!

    Du känner inte ibland att det inte räcker till (jag menar inte att det du gör inte är bra, utan jag syftar mer på att man känner sig orolig som mamma)?

    Jag älskar stora familjer, och jag har sett några stora familjer som har sån kärlek och fint samspel med varann, vilket jag tycker är så fint.
    Men det är nog som du säger, att det är en naturlig utveckling under åren.
    Nej, jag har aldrig känt att det inte räcker till. Man behöver liksom inte göra det så märkvärdigt, utan huvudsaken är att man finns där när de behöver en.
    Nu är den yngsta 10 år och 4 barn har flyttat hemifrån. Då känns det som ett fint "kvitto" att de ringer ett par gånger i veckan (helt frivilligt) och hälsar på så ofta de kan.
  • ummsumaya
    lövet2 skrev 2015-03-09 10:56:29 följande:
    Nej, jag har aldrig känt att det inte räcker till. Man behöver liksom inte göra det så märkvärdigt, utan huvudsaken är att man finns där när de behöver en.
    Nu är den yngsta 10 år och 4 barn har flyttat hemifrån. Då känns det som ett fint "kvitto" att de ringer ett par gånger i veckan (helt frivilligt) och hälsar på så ofta de kan.
    Ja det tyder ju på att du faktiskt lyckats med kontakten med dina barn. Va skönt!

    Tack! Det lugnar faktiskt ner mig, och gör att jag känner att jag inte behöver känna sån press på att "aktivera" dem hela tiden, och komma på en massa saker att göra  konstant.
  • Prinsessmamman

    Jag har sex barn och tycker det funkar jättebra :) Jag får dessutom höra av folk att mina barn är väldigt väluppfostrade m.m Det är nästan som folk tror att bara för man har många barn så blir det kaos...Det är viktigt att man som föräldrar verkligen är överens om att hjälpa till m.m Alltså att man hjälps åt med barnen. Speciellt när man har många barn. Visst finns det stunder när man känner typ suck och stön! Men det gör nog alla oavsett hur många barn man har ;)

  • ummsumaya
    Prinsessmamman skrev 2015-03-09 11:18:12 följande:

    Jag har sex barn och tycker det funkar jättebra :) Jag får dessutom höra av folk att mina barn är väldigt väluppfostrade m.m Det är nästan som folk tror att bara för man har många barn så blir det kaos...Det är viktigt att man som föräldrar verkligen är överens om att hjälpa till m.m Alltså att man hjälps åt med barnen. Speciellt när man har många barn. Visst finns det stunder när man känner typ suck och stön! Men det gör nog alla oavsett hur många barn man har ;)


    Va skönt att höra!
    Hur lyckades du med det? hehe..

    Finns dem som bara har två och barnen är oförskämda och ouppfostrade. Tror du det ligger sanning i att om man uppfotrat den första brukar dem andra ta efter??
  • Lindsey Egot the only one
    ummsumaya skrev 2015-03-09 10:43:34 följande:
    jag menar egen tid, för barnet. Alltså var barn har egen tid med mamma/pappa
    Fast det är också ett påfund under de senare åren.

    Många barn tycker mer att ha någon hemma när man kommer hem efter skolan är bättre än att bara få en kort stund en dag i veckan med föräldern
  • Lindsey Egot the only one

    Precis som lövet skrev så tycker barnen om när man finns hemma.

Svar på tråden Någon som har 5 barn eller mer?