• Hundbloggerskan

    Träningstips? Endast riktigt duktiga tack! OBS långt!

    Eftersom jag tycker att jag har testat allt jag kan komma på, har försökt på många olika vis, försökt otroligt många gånger osv. Så kollar jag här om någon annan kanske har någon annan idée. Annars får jag helt enkelt ge upp att träna där, men eftersom det är i stortsett det enda problemet med denna hund. Så är det något jag sett som en utmaning och gärna velat "övervinna" eftersom många säger att det är en enkel sak. Men det börjar kännas som att det inte funkar med denna hunden.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-08 21:08
    Råkade klicka vidare före jag var klar...
    Iallafall, det är en 4årig Schäferkorsning, tik. Hon har tränat lite lydnad, freestyle och agility för skojs skull. Har bra grundlydnad, otroligt bra kontakt med föraren och väldigt lättränad. Hon lär sig saker på några sekunder och det krävs inte mycket upprepning för att hon ska fatta det. Det enda minuset i träningen är att hon är aningen svårmotiverad, och när hon väl är motiverad då går det helt för snabbt så huvudet hinner inte med kroppen. Men det är inget jättestort problem enligt mig utan det är bara att man får göra belöningen mindre rolig eller mer rolig beroende på belöningssätt.

    Men nu till problemet.
    Den här hunden fick en raket kastad mot sig (smällde av ca 10m från hunden) när den var ca 1år. Och fortfarande är hunden otroligt ängslig vid detta ställe. Det har blivit mycket bättre med åren (de har gått där 1-2ggr om dagen under dessa år då det är vägen till skogarna osv, annars får de gå en rejäl omväg eller liten runda). Så hon slappnar inte av direkt på den biten, men hon drar inte, hoppar inte till för allt utan går mest på tårna och håller koll såfort något rör sig. Men jag upplever inte att hon är "rädd" mer väldigt vaksam. Jag kan förstå att det har satt sina spår. Det blir bättre om hon är lös, och hon slappnar av stundvis då men såfort det kommer en människa eller något sådant så är det spänd hund igen. Hon blir däremot rädd såfort man har henne i kort koppel eller vill att hon ska gå nära en.
    Men nu till detta problemet, just på detta stället så går det inte att träna med henne. Kommunikationen är i botten, hon kollar överallt förutom i förarens ögon. Skiter fullständigt i vad föraren gör, vilket jag förstår eftersom hon spänner sig och blir rädd såfort man vill ha henne nära där. Hon lyssnar på inkallningar osv, springer inte fram till folk och så. Men såfort man vill att hon ska hålla sig i fotposition eller liknande, så går det inte längre. Hon blir helt blockerad.
    Jag har tränat i snart 1år på detta, jag har testat olika belöningar. Försöka distrahera henne, försöka få henne att slappna av. Försöka komma från olika håll, gå in på stället i mitten (alltså inte från hållen där de brukar gå) osv. Jag har haft två tränare hos mig för att kunna få det att funka osv.
    Så nu frågar jag er, ska jag helt enkelt ge upp? Eftersom hon ändå kan gå lös där någorlunda och det funkar. Eller ska jag försöka jobba igenom det? Och isåfall, hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Träningstips? Endast riktigt duktiga tack! OBS långt!
  • Aniiee

    Vad är det ni försöker träna?


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Apopan

    Nu skulle jag verkligen inte kallat mig riktigt duktig, men är väl bekant med blockerade hundar iaf. Och jag skulle gått omvägen, och jag skulle inte ställt krav på hunden om jag nu hamnade på det där stället. Jag säger dock inte att du ska ge upp, men det verkar ju inte finnas någon brist på försök som borde ha gett resultat. Skulle mer vara orolig för att varje gång hunden upplever att stället är obehagligt så kan obehaget bli svårare att glömma. Så en lång paus från det stället hade iaf jag tagit, och så börja om från början med små steg. Kanske att då hunden får gå dit med någon annan person som hunden också är trygg med? Kanske med en annan hund som den tycker mycket om? Om ni sysslar med drag eller har lust att börja så kanske det skulle fungera att dra igenom stället. Tänker på hur uppe i att dra min dragtok kan vara och även hur positiv och trygg han är medan han håller på. Kanske skulle något sådant kunna påverka upplevelsen av "det läskiga stället"? Och just att det är fart i det hela gör ju mycket också, en hund kan ju ändra sinnesstämning totalt bara den börjar springa.

    Sedan så tänker jag väl att det finns duktiga människor en kan mejla till. De får säkert mycket frågor via mejl, men det är säkert inte omöjligt att de svarar. Tänker väl på Eva Bodfäldt t.ex. Om du var ute efter svar från någon riktigt duktig :)

  • Dexter dot com

    Kan inte påstå att jag är duktig men måste ändå få fråga varför det är viktigt att hunden har fullt fokus på föraren just där? Hunden verkar ju fungera alldeles utmärkt i andra situationer och även där lyssnar hon fast hon är spänd. 
    Vad ser du för fördel och vinning i att pressa henne på en plats där hon uppenbarligen känner sig otroligt obekväm? Tror faktiskt att det kan göra att hon alltid kommer tycka den platsen är förknippad med obehag.
    Personligen hade jag undvikit att gå där och måste jag passera hade jag låtit henne gå lös utan några krav .

  • Hundbloggerskan
    Apopan skrev 2015-03-09 04:25:09 följande:

    Nu skulle jag verkligen inte kallat mig riktigt duktig, men är väl bekant med blockerade hundar iaf. Och jag skulle gått omvägen, och jag skulle inte ställt krav på hunden om jag nu hamnade på det där stället. Jag säger dock inte att du ska ge upp, men det verkar ju inte finnas någon brist på försök som borde ha gett resultat. Skulle mer vara orolig för att varje gång hunden upplever att stället är obehagligt så kan obehaget bli svårare att glömma. Så en lång paus från det stället hade iaf jag tagit, och så börja om från början med små steg. Kanske att då hunden får gå dit med någon annan person som hunden också är trygg med? Kanske med en annan hund som den tycker mycket om? Om ni sysslar med drag eller har lust att börja så kanske det skulle fungera att dra igenom stället. Tänker på hur uppe i att dra min dragtok kan vara och även hur positiv och trygg han är medan han håller på. Kanske skulle något sådant kunna påverka upplevelsen av "det läskiga stället"? Och just att det är fart i det hela gör ju mycket också, en hund kan ju ändra sinnesstämning totalt bara den börjar springa.

    Sedan så tänker jag väl att det finns duktiga människor en kan mejla till. De får säkert mycket frågor via mejl, men det är säkert inte omöjligt att de svarar. Tänker väl på Eva Bodfäldt t.ex. Om du var ute efter svar från någon riktigt duktig :)


    Jag anser nog att jag är en av de personer hon är trygg med, men hon är likadan med alla hon känner. Vi har försökt med olika förare, fler hundar och fler människor osv.
    Drag håller vi inte på med, främst för att vi inte tycker det är kul. Men brukar cykla med henne (men hon ska inte dra utan bara springa bredvid), och har cyklat förbi och hon blir direkt ofokuserad, drar iväg osv.
    Men ska testa att ta en "paus" från det stället, och sen sakta men säkert gå nämre och närmre :)
    Däremot så tror jag inte att "få henne att tänka på annat" funkar så bra. Hon tappar rätt lätt fokus om hon är där eller på nya ställen så det blir svårt att få henne att tänka på annat. Fast man har favoritbollen och äckelgodis osv så "glömmer" hon inte bort omgivningen.
    Eva Bodfäldt har jag snackat med detta om, även Jan Gyllensten. Och det är de två jag fått "rekommenderade". Dock så har jag bara haft möjlighet att träna för Lisa Gyllensten och då inte om just detta. Men vi har diskuterat det och hon säger att jag istället ska gå omvägen och skita i det helt enkelt, eller ha henne lös där. Då vi bara lägger "onödig" energi på något som egentligen inte behövs.
  • Hundbloggerskan
    Dexter dot com skrev 2015-03-09 06:28:10 följande:

    Kan inte påstå att jag är duktig men måste ändå få fråga varför det är viktigt att hunden har fullt fokus på föraren just där? Hunden verkar ju fungera alldeles utmärkt i andra situationer och även där lyssnar hon fast hon är spänd. 
    Vad ser du för fördel och vinning i att pressa henne på en plats där hon uppenbarligen känner sig otroligt obekväm? Tror faktiskt att det kan göra att hon alltid kommer tycka den platsen är förknippad med obehag.
    Personligen hade jag undvikit att gå där och måste jag passera hade jag låtit henne gå lös utan några krav .


    Meningen är att hon inte ska vara så obekväm och rädd där. Utan hon ska slappna av och "bete sig som vanligt" där. Alltså få henne att inte tycka det är otäckt där längre.
  • SasuButt

    Jag skulle ha fortsatt gå där varje dag, och så fort hon slappnar av ge henne belöning, då kommer hon fatta att om hon slappnar av vid detta ställe så får hon en belöning. Pröva också att leka på detta stället så att hon får en positiv syn på den platsen. när hon väl är spänd, klappa inte på henne eller prata med henne, detta kommer hon se som en belöning, bara ge henne belöning när hon slappnar av.

    detta gjorde jag med min gamla hund som hade fobi på en strand, det tog lite tid, men sen så var hon inte rädd längre. Värt att testa, ha tålamod! :)

  • SasuButt

    glömde att tillägga;


    Du ska själv inte bli nervös när du går vid stället, detta känner hunden lätt av och då blir hon också spänd. så försök att slappna av så mycket som möjligt, då kommer hon inte bli lika nervös eftersom hon litar på ditt omdöme :)

  • Emyricon

    Hej!

    Jag skulle försöka få henne att enbart koppla ihop den här platsen med bra saker till att börja med. Träna ingenting där, utan låt henne få vara helt utan krav. Ta med lite fika och sitta och dela på en macka tillsammans (låt henne få sin bit först så hon verkligen tycker att det är grymt här) Klappas, gosa, ät riktigt bra godis. Men som sagt helt utan krav på henne. Om hon gillar att söka så testa att kasta ut till exempel köttbullar så hon får roa sig lite med det. 

    Så för att sammanställa. 
    Kräv inget av henne på plasten, varken ögonkontakt eller något annat
    Var tillsammans, fika, gosa ät riktigt gott godis. 
    Gör roliga saker fast fortfarande utan krav på henne. 

  • Apopan
    Hundbloggerskan skrev 2015-03-15 14:49:36 följande:

    Jag anser nog att jag är en av de personer hon är trygg med, men hon är likadan med alla hon känner. Vi har försökt med olika förare, fler hundar och fler människor osv.

    Drag håller vi inte på med, främst för att vi inte tycker det är kul. Men brukar cykla med henne (men hon ska inte dra utan bara springa bredvid), och har cyklat förbi och hon blir direkt ofokuserad, drar iväg osv.

    Men ska testa att ta en "paus" från det stället, och sen sakta men säkert gå nämre och närmre :)

    Däremot så tror jag inte att "få henne att tänka på annat" funkar så bra. Hon tappar rätt lätt fokus om hon är där eller på nya ställen så det blir svårt att få henne att tänka på annat. Fast man har favoritbollen och äckelgodis osv så "glömmer" hon inte bort omgivningen.

    Eva Bodfäldt har jag snackat med detta om, även Jan Gyllensten. Och det är de två jag fått "rekommenderade". Dock så har jag bara haft möjlighet att träna för Lisa Gyllensten och då inte om just detta. Men vi har diskuterat det och hon säger att jag istället ska gå omvägen och skita i det helt enkelt, eller ha henne lös där. Då vi bara lägger "onödig" energi på något som egentligen inte behövs.


    Jag tänkte att "hoppas hon inte tolkar det som att jag skriver att hunden inte är trygg med henne" för det var ju inte så jag menade ^^

    Verkar ju som sagt som om du har gjort allt just på den platsen, och mer än de flesta hade gjort. Vilket också indikerar på att denna platsen verkligen är viktig för er att passera. Så hoppas att pausen inte blir allt för omständig.
  • Axo

    Jag hade tagit bort alla krav från detta stället. Varför måste du träna just där?

    Sen hade jag tagit en bok, en filt och lite fika och satt mig där tillsammans med hunden och sen hade vi varit där så länge som det tar för hunden att slappna av.

    Sen funderar jag lite på om det kan vara du som förmedlar osäkerheten genom kopplet eftersom det funkar bättre när hunden är lös. Hur reagerar den annars om den blir rädd för något? Att en rädsla sitter i så länge tycker jag låter lite lustigt.

Svar på tråden Träningstips? Endast riktigt duktiga tack! OBS långt!