• BuoBä

ÅNGEST över pengar

Du är inte ensam. Jag mår dåligt om jag inte har minst en årslön undanstoppad på sparkontot. Det där med att må bra av att shoppa och unna sig saker har jag aldrig förstått. Jag har alltid varit sån, medan min syrra alltid satt sprätt på varenda öre.

Eftersom jag har så jag klarar mig och lite till får jag ibland övertala mig själv att det bara är pengar och vissa saker är bra att lägga pengar på. Skor tex, för det är viktigt att vara bekväm och torr om fötterna.

Reparationer är surt, för det är oftast inte självvalt, men är det nödvändigt så är det. Du får tänka att utan bil kommer du inte till skolan och får din utbildning som förhoppningsvis leder till en bra lön och ekonomisk trygghet.

• BuoBä

Om du verkligen har ångest över det, alltså enligt psykologisk definition, så tycker jag du ska utnyttja studenthälsan och gå och prata om det.

Annars - om det bara är småjobbigt men du kommer över det - så tycker jag du ska klappa dig själv på axeln och gratulera dig för att du är ekonomiskt sinnad. Massa saker i livet blir lättare med en buffert. Sen kan det vara bra att träna sig på att "slösa" lite ibland så man inte blir dumsnål mot sig själv och därför missar massa roliga saker.

Svar på tråden ÅNGEST över pengar