• Anonym (skir regeler)

Vad gynnar mig mest angående arv? Sambon barn sedan tidigare och vi har gemensamma barn.

Jag har en fråga om arv.
    Det är så att min sambo har barn sedan tidigare och vi har även gemensamma barn. 
    Vi bor i en hyresrätt  men framförallt jag drömmer om hus men vågar inte skaffa hus om sambon går bort före mig kan jag bli utslängd på gatan av hans tidigare barn. 
    Vad är det som gynnar mig mest och mina barn, att jag och sambon gifter oss eller förblir sambos? 

Jag har även en vinterstuga, kan hans barn få halva den också?

• Svar på tråden Vad gynnar mig mest angående arv? Sambon barn sedan tidigare och vi har gemensamma barn.
  • sextiotalist

En balansgång, hans tidigare barn har rätt till sin laglott oavsett om ni är gifta eller inte.
    Om ni bara har ett barn och han har två eller fler, så ger det inte så stor skillnad.
    Vinterstugan måste ni skriva papper på att den är din enskilda egendom om ni gifter, annars har de rätt till en del av det.

Det bästa är, oavsett om ni gifter er eller inte, är att skriva ett inbördes testamente som innebär att de inte har rätt till mer än sin laglott om han går bort före dig. Dvs endast 25% av era gemensamma tillgångar försvinner då i arv.

Jag skulle föreslå, att om ni gifter er, så ska dina tillgångar (och även hans) räknas som enskild egendom och ej ingå i någon giftorätt.

Vi har valt att förbli sambos just för att mina tillgångar inte ska ärvas att sambons barn (de har en egen mamma att ärva och lär inte gå lottlösa) och att det inte behövs några papper, såvida vi inte köper en fastighet ihop (och då kommer det skrivas papper)

• Inte jag

Skriv testamente att du får huset vid hans död om det går. De har ju sin lagligt men det behöver ju inte bli huset utan se till att andra tillgångar finns oxå

• Anonym (skir regeler)

Kan dom ärva mina sparpegnar om han inte har några pengar själv?

• sextiotalist
    Anonym (skir regeler) skrev 2015-03-09 12:44:42 följande:

Om ni är gifta, ja, om ni är sambos nej
  • Anonym (skir regeler)
    sextiotalist skrev 2015-03-09 12:49:45 följande:
    Om ni är gifta, ja, om ni är sambos nej
    F y fan vad sjukt. Så i praktiken så kan hans barn ta del av pengarna som mina föräldrar sparade åt mig som liten. 
    Sjukt samhälle vi lever i att man ska känna att man inte kan gifta sig med den man bor med om den har barn sedan tidigare. 

Känner att jag gör det bäst för mig att inte gifta mig då barnens mamma vet hur man lever på bidrag och skulle utan tvekan se till att ta så mycket som möjligt.

Hur är det för våra gemensamma då? är det bäst för dom om vi är gifta eller inte?
  • sextiotalist
    Anonym (skir regeler) skrev 2015-03-09 13:54:34 följande:
    F y fan vad sjukt. Så i praktiken så kan hans barn ta del av pengarna som mina föräldrar sparade åt mig som liten. 
    Sjukt samhälle vi lever i att man ska känna att man inte kan gifta sig med den man bor med om den har barn sedan tidigare. 

Känner att jag gör det bäst för mig att inte gifta mig då barnens mamma vet hur man lever på bidrag och skulle utan tvekan se till att ta så mycket som möjligt.

Hur är det för våra gemensamma då? är det bäst för dom om vi är gifta eller inte?
    Ni kan gifta er, men då måste ni skriva äktenskapsförord, vilket tydligen kan sticka andra i ögonen.
    Det viktigaste är att man är medveten om vad ett äktenskap innebär juridiskt, både fördelar och nackdelar, folk har en förmåga att se fördelarna men gärna inte nackdelarna.
    Era gemensamma vinner inte så mycket, de kan inte kräva ut sin del om någon av er går bort, det är bara särkullebarnen som har den rätten.

Att gifta sig kan vara ett skydd för den ekonomiskt svaga i ett förhållande, men ofta ett minus för den ekonomiskt starkare.

Men vet man om vad ett äktenskap innebär och båda vill det, så ska man självklart gifta sig.

Jag hade inte gift mig om jag var du, men köpt hus, med ett inbördes testamente
  • Anonym (förord)
    Anonym (skir regeler) skrev 2015-03-09 13:54:34 följande:
    F y fan vad sjukt. Så i praktiken så kan hans barn ta del av pengarna som mina föräldrar sparade åt mig som liten.  Sjukt samhälle vi lever i att man ska känna att man inte kan gifta sig med den man bor med om den har barn sedan tidigare.  Känner att jag gör det bäst för mig att inte gifta mig då barnens mamma vet hur man lever på bidrag och skulle utan tvekan se till att ta så mycket som möjligt. Hur är det för våra gemensamma då? är det bäst för dom om vi är gifta eller inte?

Jag tror att ni kan komma runt den biten genom att skriva äktenskapsförord.
  • spirituality

Skriv äktenskapsförord om ni gifter er. Då är dina pengar och ägodelar, som du har med dig in i äktenskapet, helt och hållet dina egna, och är ingenting som din mans tidigare barn kan ärva (och din man kan heller inte få hälften av värdet om ni eventuellt skulle skilja er). 
    Särkullsbarn har rätt att få ut sitt arv direkt när förälden dör. Hur det då fungerar med gemensamt hus vågar jag inte svara på. Om ni köper ett hus tillsammans, så tycker jag att ni kan boka tid hos en advokat innan och diskutera detta, så att ni båda vet vad som gäller om han skulle dö först.

• LFF
    Anonym (skir regeler) skrev 2015-03-09 12:44:42 följande:

Nej, inte om ni skriver testamente och att dina pengar är enskild egendom. Eller äktenskapsförord.
  • Anonym (pix)

Att ta en livförsäkring är väl det bästa alternativet så du kan lösa ut särkullebarnen och kan bo kvar i ett hus. Om ni förblir sambor så se först och främst till att skriva ett inbördes testamente. Samtidigt ska ni se till att det är rätt förmånstagare på era försäkringar, kolla även de som ni har genom facket och arbetsgivaren. En annan sak att fundera på är om ni vill ha återbetalning av intjänad tjänstepension.

Om ni gifter er så ska ni självklart ha ett äktenskapsförord. Det allra viktigaste är att ni gör någonting och inte skjuter detta framför er.

• semlanimunnen
    Anonym (pix) skrev 2015-03-09 15:35:55 följande:

Att ta en livförsäkring är väl det bästa alternativet så du kan lösa ut särkullebarnen och kan bo kvar i ett hus. Om ni förblir sambor så se först och främst till att skriva ett inbördes testamente. Samtidigt ska ni se till att det är rätt förmånstagare på era försäkringar, kolla även de som ni har genom facket och arbetsgivaren. En annan sak att fundera på är om ni vill ha återbetalning av intjänad tjänstepension.

Om ni gifter er så ska ni självklart ha ett äktenskapsförord. Det allra viktigaste är att ni gör någonting och inte skjuter detta framför er.

Bra råd
Svar på tråden Vad gynnar mig mest angående arv? Sambon barn sedan tidigare och vi har gemensamma barn.