Inlägg från: Anonym (jmee) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jmee)

Övergrepp på vår 4 månaders?

En mamma till skrev 2015-03-10 13:33:11 följande:

Hej!
    Jag förstår din oro och det är bra att du tar dina misstankar på allvar. 
    I Sverige är man tyvärr mycket noga att inte såra en vuxen men med barn går det bra.Man ska helst vänta tills de blir stora/vuxna så att de kan berätta själva...
    Det är fullt möjligt att du kommer att såra din man om misstankarna inte stämmer men älskar han dig och barnet måste han ställa upp på att göra allt för att dessa misstankar ska försvinna. 
    En sårad ego kan en vuxen mycket väl ta men ett övergrepp går längre än helande av ett köttsår. Det är bättre att din man får förklara sig och det är hans egna val hur han vill känna sig. Här handlar om ditt barns säkerhet och trygghet och i värsta fall kan du vara din flickans enda försvarare. 
    Visst kan ditt arbete göra så du är mer på din vakt än vi andra men se det som ett extra verktyg som kan hjälpa. Var inte rädd för vad du är och våga lösa det här. 
    Ett förhållande byggt på misstankar förgiftar och kommer du med det när något allvarlig har redan skett kommer skulden att ta död på dig.
    I slutändan handlar detta om kärlek både din och pappans gentemot barnet. Man måste kunna glömma sig själv då ens barn välbefinnande sätts på spel. 

Om jag skulle ha det minsta misstanke över min man skulle jag först försöka överraska honom när han är med barnen som att komma tidigare eller låtsas duscha osv. Stärks dina misstankar måste du ställa honom mot väggen och prata med honom. Får du inget gehör prata med socialen så att det hanteras rätt för barnet. 

Jag har själv haft små misstankar som inte stämde men barnets pappa har ställt upp, även om sårad, på att prata igenom det. Bestäm tex att det är bara du som ska byta blöja en tid tills du känner dig trygg med honom vad gäller barnet.
    Låt ingen dra ner dig som mamma!
    Gud vare med dig och din familj!

Det är iofs ett övergrepp mot barnet att bete sig på det viset, att antyda att den andre föräldern begår sexuella övergrepp. Hur skulle du agera om din mor idag kom och sa att hon var övertygad om att din far våldtog dig?
Svar på tråden Övergrepp på vår 4 månaders?