• radwanska

Övergrepp på vår 4 månaders?

Det där med den neddragna persiennen tyckte jag lät väldigt misstänkt. Särskilt med den där svamliga förklaringen.

• radwanska
    Anonym (ts) skrev 2015-03-09 22:38:44 följande:
    Men snälla, så korkad är du väl ändå inte? Hon tar väl upp det på ett sätt som inte är personligt eller kan spåras till henne?? Självklart kan hon få hjälp utan att avslöja sin egen situation.
    Men först tycker jag att hon ska smygfilma för det är FÖR många händelser som ger varningsflaggor.
    Men nej, jag tror inte på detta, jag tror att TS trollar eller skriver någon slags skoluppsats eller debattartikel och vill få hjälp härifrån. Det vore inte första gången men jag tycker personligen det är vidrigt att trolla om något så allvarligt.
    Du har verkligen jättedålig "troll-radar" jag får inga sådana vibbar alls.
    Det är inte tillåtet att påstå att någon trollar. Att det skulle vara för en skoluppsats eller debattartikel känns ju betydligt mer långsökt än att TS skulle vara seriös
  • radwanska
    LeaveMeAlone skrev 2015-03-10 21:12:40 följande:
    Nej det är inte det minsta vettigt att smygfilma någon utan en bra anledning!
    Men anledningen är ju att ta reda på om det begås övergrepp på barnet. Det är väl en extremt viktig och bra anledning. Det handlar ju inte bara om magkänsla utan det har ju varit en del situationer värda att ifrågasätta t ex neddragna persienner vid skötbordet.
  • radwanska
    Haskel skrev 2015-03-10 22:32:19 följande:

Att smygfilma kommer inte att lugna TS ett dugg. Så länge hon inte finner något uppenbart kommer hon enbart se filmerna om och om igen för att hitta saker som kan tolkas början/försök till övergrepp. Hon kommer inte att kunna sluta filma.

Att filma kommer enbart spä på hennes oro. Tänk på hur du själv ser ut när du byter blöja. Du måste torka, tvätta, smörja, pudra kring barnets kön. Allt vidrörande kring könet, busande och gullande med barnet kan tolkas som sexuellt om man vill.

Som en parentes kan jag, som man, även nämna att jag aldrig kunnat förlåta en sådan misstro som smygfilmning innebär. Då vore förtroende som bortblåst, likaså förhållandet. 

Fast nu antar du väldigt mycket om någon annan som du inte kan veta.
    Självklart ser man väl om det begås övergrepp eller om det är vanlig skötsel!
    Ja sista stycket håller jag med om. Känns som en dealbreaker i ett förhållande detta, hehe.
  • radwanska
    Lady Godiva skrev 2015-03-12 01:40:58 följande:
    Lite situationsetik, med andra ord? Med det resonemanget är det okej att bryta alla möjliga lagar bara anledningen till det är tillräckligt bra.

Hur många måste tycka att anledningen är bra för att det ska vara okej att bryta mot en lag (ja, TS bryter mot lagen om hon smygfilmar sin man*)? Gäller detta alla situationer eller enbart vid misstanke om sexuella övergrepp på barn? 

Sist men inte minst påpekar Anonym (Omg) det absurda i att smygfilma mannen och vänta på att han kanske antastar flickebarnet. Varför ge honom tillfälle och möjlighet att antasta barnet igen om han nu är skyldig?

* "Den nya lagen säger att man inte i hemlighet får fotografera eller filma någon som befinner sig på en privat plats om det inte är försvarligt med tanke på syftet. Privat plats är till exempel inomhus i en bostad eller på en toalett eller duschrum."
    Källa: http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Adam-betalade-for-ett-jobb-pa-Logent/Fritt-fram-att-fota-pa-allman-plats/
    radwanska skrev 2015-03-10 23:21:38 följande:
    Fast nu antar du väldigt mycket om någon annan som du inte kan veta.
    Självklart ser man väl om det begås övergrepp eller om det är vanlig skötsel!
    Ja sista stycket håller jag med om. Känns som en dealbreaker i ett förhållande detta, hehe.
    Jaså, det gör man? Vad räknas som övergrepp, då? Det är väl snarare det som är frågan, det är ju lite lurigt det där. Det skulle kanske ses som övergrepp att fotografera underlivet på en bebis och studera det så ingående som TS gör med sitt barn. Här kommer ju situationsetiken in i bilden igen. TS gör enligt egen utsaga detta för att kunna avslöja om pappan utsatt flickan för övergrepp. Frågan är ju hur polis och domstol skulle se på saken, de kanske inte als tycker att det TS gör är så oskyldigt.

Vem bryr sig om att man bryter mot lagen om man filmar i sitt eget hem? Det tror jag förresten inte alls att man gör, om man själv befinner sig i sitt eget hem.

Jag förstår precis vilken enorm kränkning det är att utsättas för detta som partner om man är oskyldig. Det är ju en risk som TS måste vara medveten om innan hon påbörjar videoupptagning. Att  ifall hon har fel och om det blir upptäckt så kanske hon har förstört sitt förhållande, ja, sin familj.
  • radwanska
    Lady Godiva skrev 2015-03-13 01:15:24 följande:

Inte nog med det, hon få skaka galler också. För oavsett vad du tror så är det olagligt att smygfilma någon i dennes hem.

Varför skulle det vara okej att smygfilma sin partner menar du?
    Du tror att man blir satt i fängelse om man smygfilmar sin partner i sitt gemensamma hem? Nej det tror inte jag. Jag säger inte att det är "okej" att smygfilma men vissa saker gör man helt enkelt ändå om situationen kräver det.
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-13 02:29:43 följande:
    Fast TS har ju redan begått övergrepp på sitt eget barn genom att ta kort på underlivet på barnet. Vad händer när mannen upptäcker det i TS kamera? Vilka tankar tror du han får då? Rätt som det är har båda föräldrarna börjat misstänkliggöra varann. Och båda vill skydda barnet mot den andre föräldern.

Han skulle lätt kunna vinna i domstol då TS tagit kort på barnets snippa samt utesluter honom i barnets omvårdnad osv. Det är mer misstänksamt än att han bytte en blöja när TS duschade och låg och höll om sitt tio åriga barn i dess säng med kalsongerna på
    Jag håller verkligen inte med om att TS har begått några övergrepp på sitt barn.

Svar på tråden Övergrepp på vår 4 månaders?