Lady Godiva skrev 2015-03-12 01:40:58 följande:
Lite situationsetik, med andra ord? Med det resonemanget är det okej att bryta alla möjliga lagar bara anledningen till det är tillräckligt bra.
Hur många måste tycka att anledningen är bra för att det ska vara okej att bryta mot en lag (ja, TS bryter mot lagen om hon smygfilmar sin man*)? Gäller detta alla situationer eller enbart vid misstanke om sexuella övergrepp på barn?
Sist men inte minst påpekar Anonym (Omg) det absurda i att smygfilma mannen och vänta på att han kanske antastar flickebarnet. Varför ge honom tillfälle och möjlighet att antasta barnet igen om han nu är skyldig?
* "Den nya lagen säger att man inte i hemlighet får fotografera eller filma någon som befinner sig på en privat plats om det inte är försvarligt med tanke på syftet. Privat plats är till exempel inomhus i en bostad eller på en toalett eller duschrum."
Källa:
http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Adam-betalade-for-ett-jobb-pa-Logent/Fritt-fram-att-fota-pa-allman-plats/radwanska skrev 2015-03-10 23:21:38 följande:
Fast nu antar du väldigt mycket om någon annan som du inte kan veta.
Självklart ser man väl om det begås övergrepp eller om det är vanlig skötsel!
Ja sista stycket håller jag med om. Känns som en dealbreaker i ett förhållande detta, hehe.
Jaså, det gör man? Vad räknas som övergrepp, då? Det är väl snarare det som är frågan, det är ju lite lurigt det där. Det skulle kanske ses som övergrepp att fotografera underlivet på en bebis och studera det så ingående som TS gör med sitt barn. Här kommer ju situationsetiken in i bilden igen. TS gör enligt egen utsaga detta för att kunna avslöja om pappan utsatt flickan för övergrepp. Frågan är ju hur polis och domstol skulle se på saken, de kanske inte als tycker att det TS gör är så oskyldigt.
Vem bryr sig om att man bryter mot lagen om man filmar i sitt eget hem? Det tror jag förresten inte alls att man gör, om man själv befinner sig i sitt eget hem.
Jag förstår precis vilken enorm kränkning det är att utsättas för detta som partner om man är oskyldig. Det är ju en risk som TS måste vara medveten om innan hon påbörjar videoupptagning. Att ifall hon har fel och om det blir upptäckt så kanske hon har förstört sitt förhållande, ja, sin familj.