Övergrepp på vår 4 månaders?
Har du någon bra BVC sköterska du kan fråga och prata med? Jag tycker det är bra att du reagerar!
Har du någon bra BVC sköterska du kan fråga och prata med? Jag tycker det är bra att du reagerar!
Men röd snippa får varenda blöjunge nån gång.
Det vita... Blöjludd?
Men om du misstänker att han förgriper sig på henne måste du ju ta itu med det. Med tanke på att du jobbar med sånt måste du väl veta hur du ska gå tillväga.
Jag skriver inte det här för att vara otrevlig, jag förstår att du är orolig och att det här är jobbigt för dig.
Och första barnet, man är ju alltid lite nojig, och ska nog vara så också, för att skydda barnet.
Men det låter i mina öron som om du tagit med dig jobbet hem, litegrann och överför det du upplevt i dina möten med andra som blivit utsatt till din egen sitaution.
Du kanske inte medvetet letar efter tecken, men nånstans så tror jag att du ändå gör det omedvetet och tolkar till det värsta.
Ungefär som en vän till mig som jobbade som kriminalvårdare på fängelse, såg potentiella brottslingar i alla han inte kände.
Jag tror inte du behöver oroa dig om du inte har mer att gå på än vad du skrivit här.
Dom allra flesta människor begår inte övergrepp på barn, utgå du ifrån att din sambo tillhör majoriteten tills du fått motsatsen bevisad, annars finns en risk att du skadar mer än du skyddar.
Har analen verkligen spruckit så att det blöder så är det ju lite konstigt, är du säker på att hon inte bajsat och var förstoppad då? Likaså konstigt att hon är ÖM i slidöppningen, hur vet du det? Märker du att hon tycker det gör ont?
Kan du inte utveckla lite med vad mer som hänt som är misstänkt? Bara något mer exempel?
Ok jobbig situation! men tänker att du kanske är mitt inne i en förlossningsdepression och därför inte ser allt klart. Det verkar vara väldigt vaga bevis för att något sexuellt övergrepp skulle skett.
Om du lägger till lite statistik som du själv säkert vet bättre än vi, om när , hur och varför övergrepp begås så tror jag du borde kunna släppa tankarna på att just din man skulle begå övergrepp på just din dotter. Det är väl liksom för osannolikt ?(Förövare har ofta utsatts själva, det är ofta inte den biologiska pappan, barnen är oftast lite äldre, Hur många 4 månaders utnyttjas av sina fäder per år/ tio år? ) använd din profession!
Sedan funderar jag på om det där vita som var i blöjan kan vara just potatis el dyligt som dottern själv stoppat i blöjan, när hon ätit.?
Kram till dig!
Det vita kanske är flytningar? Eller såkallad "flensost"?
Ta med henne till bvc och säg att hon har en spricka i rumpan och fråga vad det kan bero på och gör det utan att antyda något om övergrepp. Kanske sköterskan kan lugna dig då med att det är normalt eller så säger hon något inte så lugnande, men isf tar du det då. En sak i taget.
hej!
jag har haft folk omkring mig som blivit utsatta för övergrepp som barn, när jag själv blev mamma ringde varningsklockorna konstant i mitt huvud.
Jag blev otroligt orolig att pappa skulle göra något eller på något sätt skada vårt barn. Men det är min egen oro det handlar om.
Jag tror det kan vara bra att prata med någon om sin oro.
Och om du verkligen tror att pappan gör något ska du självklart ta henne till läkare och anmäla,
Om hon är blodig och sårig runt analen ska du ta med henne till vårdcentralen. Det kan ju kanske vara så att hon är förstoppad och har försökt krysta ut bajs men inte lyckats, därav såret/det röda. Bara spekulationer från min sida såklart, men låt absolut vårdpersonal undersöka henne!
Lycka till!
Vill bara börja med att säga att jag tycker att du gör helt rätt! Kanske är det så att du påverkats av ditt yrke att reagera mer en annan hade gjort men det behöver ju definitivt inte betyda att du har fel. Du tar det dessutom lugnt och försöker finna andra förklaringar utan att för den sakens skull bortförklara. Att du antecknar och sparar allt är jättebra, har ingenting hänt så är det bara att kasta och gå vidare och skulle mardrömmen vara sann har du användning av att ha sparat på allt.
Skulle det visa sig ha förekommit någon typ av övergrepp kan dina anteckningar vara mycket värdefulla för att kunna pussla ihop en tydligare bild av vad som inträffat, vilket du givetvis känner till. Dessutom kan det stärka trovärdigheten i din/din dotters historia att du lugnt och metodiskt samlat bevis/indicier istället för att genast fara med anklagelser det kan också vara värdefullt om det skulle komma att bli en rättssak.
Som nära anhörig till någon som utsatts för övergrepp tycker jag att du gör allt rätt som inte släpper detta men inte heller litar blint på din magkänsla! Jag hoppas innerligt att du har fel i dina misstankar men jag vet också att om det skulle visa sig vara sant så kommer du i framtiden kunna se din dotter i ögonen och veta att du kämpade för henne!
Slutligen vill jag bara ge lite input till skadorna din dotter fått. Min son är något äldre än din dotter, han är 8 månader men har p g a svårigheter med magen bara nyligen börjat äta hela måltider fast föda. Han är precis som din dotter mycket hård i magen. Som andra har beskrivit kan det där vita vara sekret som kommit ut vid en hård fis. Min son får ofta detta strax innan han lyckas bajsa. Det ser ut precis så du beskriver det, lite grynigt i konsistensen. Det har även hänt att detta sekret förekommit tillsammans med små sprickor vid analen. Enligt vår BVC-sköterska är detta inte helt ovanligt vid förstoppning, att fisarna blir snudd på lika svåra att få ut som det faktiska bajset och att det kan generera små sprickor runt analen.
När du upptäckte sprickan vid analen, frångade du pappan då om han hade uppmärksammat det eftersom att han hade haft hand om er dotter den senaste timmen?
Bebisar får lätt små sår, sprickor kring anus. Blir lätt röda i rumpan, bajs är frätande och det kan komma o gå från dag till dag och nästan timme till timme. Har själv två små. Det vita kan ju vara kräm din man smörjt på. Vad skulle det annars vara?
Försök att inte ta med dig jobbet hem. Vet att man som nybliven mamma lätt blir orolig och manisk. Men dom flesta män är inte pedofiler.
Kan det inte vara någon form av svamp? Tycker att vitt och lite "bitigt" låter precis så.
Fråga barnets pappa ifall han vet vad hennes skador beror på. Blir han obehaglig till mods eller byter samtalsämne( kanske både och) så kan det vara så att din magkänsla är befogad. Ärliga människor kan titta folk i ögonen, undviker han det när du frågar så kan det ju vara något i det du känner. Du har moders känslor och ett unikt band med ditt barn så om något känns fel så är det ofta något som är fel. Låt inte henne vara ensam med honom förrän du vet för säkerhets skull att han inte förgripit sig på henne, kommer såren efter att du duschat och han varit ensam med henne och inte andra dagar då kan det vara ett tecken på att du upplevt rätt i din magkänsla. Man ska aldrig vifta bort magkänslan.
Gå till vårdcentralen också och fråga om det kan finnas naturliga orsaker till hennes sår bara för säkerhets skull dock.
Det där med den neddragna persiennen tyckte jag lät väldigt misstänkt. Särskilt med den där svamliga förklaringen.
Hej, jag har 4 flickor och de kunde alla få lite "vitaktiga" flytningar efter förlossningen och nån månad framåt. Det varierade rätt mycke vad jag kan minnas.. Lyssna alltid på din magkänsla. .
Äsch, jag tror TS trollar. Hon ignorerar alla konkreta tips om att filma och/eller gå till sina kollegor om tips osv.
Det märks också tydligt med alla långa utlägg och välskrivna svaratt hon/han bara vill piska upp i
Hej, jag har 4 flickor och de kunde alla få lite "vitaktiga" flytningar efter förlossningen och nån månad framåt. Det varierade rätt mycke vad jag kan minnas.. Lyssna alltid på din magkänsla. .
Äsch, jag tror TS trollar. Hon ignorerar alla konkreta tips om att filma och/eller gå till sina kollegor om tips osv.
Det märks också tydligt med alla långa utlägg och välskrivna svaratt hon/han bara vill piska upp ilska och provocera annars skulle hon tagit tag i det utanför ett forumt på nätet. Säger väl allt.
Kan inte låta bli att bli lite tagen av det du skriver! Hoppas verkligen det inte är något.
Har du funderat på att smygfilma han vid några tillfällen? Ex sätta en sån här ( första som kom upp när jag googla) www.prylstaden.se/spionprylar-overvakning/liten-spionkamera-minikamera på ett ställe då du kan se skötbordet bra.
Det kan antingen lugna dig eller ge bevis i det du tror kan hända när du inte är där.
Dottern som han låg bredvid, hur gammal är hon på ett ungefär (eller var då) och gav han någon förklaring till varför han låg i sängen med henne? Kan hon tex ha haft en mardröm?
Dom här sakerna du räknar upp verkar lite skumma faktiskt :/
Nu ska jag ta och sova här. Tack för många kloka ord. Både kring min potentiella överdrift" pga mina erfarenheter till pusch om att ta på allvar till konkreta tips på vad det vita + såren kan ha kommit utav. Blir i nuläget att dels prata med BVC "rent allmänt" om sår kring analen och det vita samt fortsätta ha lite vakande öga hemma....
Jag vet inte men jag kan verkligen inte se något av det du beskriver vare sig i TS eller senare inlägg som misstänksamt.
Min logik i det hela säger snarare att hans blöjbyten är hans sätt att se till att hon är nöjd, ungefär som att vissa pappor(eller mammor) tänker "hon är nog hungrig" så fort de skriker.
Han är överbeskyddande om sina barn, bättre det än att inte bry sig tänker jag.
Han kramas med sin dotter iförd kalsonger, det ser jag inte som vidare konstigt heller utan olika familjer har olika vanor kring hur påklädda man bör vara med varann för att det ska kännas bekvämt. Naken hade jag reagerat på. Hennes reaktion kan ju berott på flera saker, att hon inte var beredd på att du var där? Svårt att svara på. Hur gammal är hon?
Persienngrejen förstod jag inte alls. Gör inte människor ibland bara saker man inte förstår? Min man gör massa konstiga saker.
Jag tycker det låter som att du tolkar in mer i situationer än vad som finns där. När du fick din första olustkänsla så tror jag att det satte igång något som får dig att reagera på saker som inte behöver vara något.
Apropå besvären i underlivet och allt kring det har du ju redan fått bra svar på vad det kan ha varit. Som mamma till en liten dom haft sår i rumpan många ggr som dykt upp plötsligt känns det som du överanalyserar även där. Pappans reaktion borde inte ställas i förhållande till det du misstänker utan snarare skulle jag frågat om han inte bryr sig om dottern fått problem. Jag hade nog sagt "kom och titta på det här" till min man om jag upptäckt något oroväckande med vårt barns kropp. Hade hans reaktion varit konstig utifrån hur han brukar bete sig hade jag såklart reagerat på det.
Hur brukar han vara annars? Var hans sätt ovanligt för honom? Du nämnde ju att han kanske kände sig anklagad, brukar han reagera så då så har du ju svaret där.
Förstår att det här måste vara jättejobbigt för dig. Håller med om att du kanske skulle behöva prata med någon. Inte för att jag tror du är sjuk men det måste ju vara svårt att ha jobbat med utsatta barn och sen få barn själv. Klart man är orolig. Oavsett om du har rätt eller fel i din känsla så är det nog bra att få ventilera och kanske hitta sätt att hantera oron. Blir kanske lättare att se vad som är befogad oro och inte då.
Som mamma så skulle jag aldrig, a l d r i g, ignorera min magkänsla när det gäller mitt eget kött och blod.
För många saker har hänt för att jag ska kunna ursäkta det och skylla på både det ena och andra "logiska" alternativet. Ja, jag kan med handen på hjärtat säga att jag skulle smygfilma honom.
Nu undrar jag TS: Kommer du göra det eller kommer du vänta på nästa suspekta händelse? Eller kommer du fortsätta skriva A4 sidor långa noveller på familjeliv?
För jag undrar allvarligt vad du får ut av att sitta apatisk bakom en datorskärm och låta detta fortgå....måste han stå med k*ken i handen och runka i all fart ovanför din dotter, eller gud förbjude, något mycket, mycket värre,för att du ska lyfta arslet ur stolen och göra något!?
Magkänslan finns där för att varna oss. För att vi ska hinna agera innan taket faller ner och krossar oss.
Anmäl min kommentar, jag är nöjd bara du läser det!
Tack för mig
Hej, nu har jag inte läst hela tråden så finns risk för upprepning. Det vita som du såg kring analen kan komma om hon är förstoppad, är det desutom grynigt/kornigt så beror det troligast på ersättningen (om ni ger henne det vill säga). Hoppas att du får ett rimligt svar på BVC om vad det kan handla om och att din man inte utsätter er dotter för något övergrepp.