Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Övergrepp på vår 4 månaders?

firebird skrev 2015-03-09 19:27:09 följande:

Har du någon bra BVC sköterska du kan fråga och prata med? Jag tycker det är bra att du reagerar!

Jo, jag funderar på att visa bilderna där och se vad de säger.Tack! Men jag räds att de går igång på det om de inte är så att min man gjort något. Samtidigt är jag ju av åsikten att det är bättre med en utredning för mycket än en för lite... men det är lättare sagt än gjort när det gäller sig själv =/
  • Anonym (orolig mamma)
    Harmagedon skrev 2015-03-09 19:35:22 följande:

Men röd snippa får varenda blöjunge nån gång.

Det vita... Blöjludd?

Men om du misstänker att han förgriper sig på henne måste du ju ta itu med det. Med tanke på att du jobbar med sånt måste du väl veta hur du ska gå tillväga.

Totalt onödig kommentar. Står i TS att jag självklart kommer att ta tag i det och att jag vet hur man går tillväga - men att jag här vill ha hjälp att fundera kring de logiska förklaringarna.

Och nej, det var inte blöjludd ...
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (g) skrev 2015-03-09 19:40:16 följande:
    Du skriver: "på ett ställe utanför analen." Det låter ju som om något legat där och irriterat huden, exempelvis en prutt som fört med sig lite exkrement.
    Med det menar jag ju att det inte är intui analen... utan vid analens öppning. Dvs inte huden utan på själva "veckningen", vid analens precisa ingång...
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (careful) skrev 2015-03-09 19:41:18 följande:

Jag skriver inte det här för att vara otrevlig, jag förstår att du är orolig och att det här är jobbigt för dig.
    Och första barnet, man är ju alltid lite nojig, och ska nog vara så också, för att skydda barnet.
    Men det låter i mina öron som om du tagit med dig jobbet hem, litegrann och överför det du upplevt i dina möten med andra som blivit utsatt till din egen sitaution.
    Du kanske inte medvetet letar efter tecken, men nånstans så tror jag att du ändå gör det omedvetet och tolkar till det värsta. 
    Ungefär som en vän till mig som jobbade som kriminalvårdare på fängelse, såg potentiella brottslingar i alla han inte kände. 
    Jag tror inte du behöver oroa dig om du inte har mer att gå på än vad du skrivit här. 
    Dom allra flesta människor begår inte övergrepp på barn, utgå du ifrån att din sambo tillhör majoriteten tills du fått motsatsen bevisad, annars finns en risk att du skadar mer än du skyddar. 

Jag tar inte din kommentar så, tack för din förståelse. Jag tror som du, är säkerligen mer medveten och uppmärksam än den allmänna mamman, det är ju en av anledningarna till att jag vill få hjälp att se logiska förklaringar.
    Som jag skrivit ovan har jag dock mer att gå på, som lett till att jag ens reagerade på detta. Det är vårt första gemensamma barn, men han har barn sedan innan som finns i familjen. Förstår dock att jag skjuter mig själv i foten liten när jag valde att skriva en tråd där jag säger A men inte B... så jag förstår att jag inte riktigt tas på allvar. Jag utgår helt klart ifrån att min man inte förgripit sig på fickan, fören jag eventuellt skulle ha fått veta något mer konkret - det är anledningen till att jag skrev tråden, anonymt, istället för att på något vis ens nämna mina tankar i min verkliga omgivning. Skulle aldrig dra igång något sådant utan att veta. Samtidigt skulle jag inte heller bara släppa det ur mitt huvud utan vara vaksam på just de eventuella tecknen/det mer konkreta. Utan att då mena att jag går och söker efter det hela tiden i vår vardag.
    Anonym (osäker) skrev 2015-03-09 19:51:58 följande:

Har analen verkligen spruckit så att det blöder så är det ju lite konstigt, är du säker på att hon inte bajsat och var förstoppad då? Likaså konstigt att hon är ÖM i slidöppningen, hur vet du det? Märker du att hon tycker det gör ont?

Förstoppad har jag ju skrivit i TS att hon varit... jag tycker bara det är konstigt att hon töjs/får ett sår utan att något passerat. Med det menar jag att jag inte sett detta sår/spricka innan denna morgon och mellan det att den inte fanns och fanns har hon inte bajsat... men kanske kan man få så ändå av att ta i? Det är det  jag försöker bli på det klara med här i min frågeställning i TS. Att hon är öm i slidöppningen var klumpigt uttryckt av mig, det kan jag förstås inte veta. Menar väl mer att det ser ömt/rött/irriterat ut. Just den delen kan ju vara helt naturlig i sig, det var i sin helhet tillsammans med de andra faktorerna jag fick obehagskänslan.
    Anonym (osäker) skrev 2015-03-09 19:55:14 följande:

Kan du inte utveckla lite med vad mer som hänt som är misstänkt? Bara något mer exempel?

Har nog redan nämnt så mycket att han lär känna igen sig om han hittar tråden ändå, så kan nämna något av det jag noterat:
    Han har barn sedan innan... jag kunde tex tycka då vi flyttade ihop att han onormalt ofta skulle gå och "titta till" dem då de duschade... fastän de var så pass gamla att jag tänker att man klarar sig gott själv. Jag är fullt medveten om att det är en sådan sak som kan vara helt normal, han är något överbeskyddande kring dem även då det kommer till att få klara att städa själv, testa att baka själv eller dylikt. Samtidigt som det kan upplevas suspekt - sånt beror alltid på sättet han säger/gör det på och betraktarens ögon, därav jag inte gjort mer än att nämna "nu kanske de är så stora att de klarar sig själva".
    Vid ett annat tillfälle passerade jag ena tjejens rum och hinner notera att han ligger bakom henne i sängen (detta var på morgonen så han hade bara kallsonger på sig) och höll om henne. Samma här - kan vara en helt normal situation, vem skulle klandra en mamma som höll om sitt barn ´tex - men då jag gick förbi upplevde jag att flickan ryggade till, som om hon upplevde att det var dumt att jag såg dem. Situationen gav mig en klump i magen och jag vill här poängtera att detta var i början av vår relation - jag hade inte en TANKE på att något inte skulle gå rätt till och sökte verkligen inte efter dylikt (som jag märker många här i tråden verkar tro om mig/se mig som).
    Sedan vår bebis kom har jag upplevt att såfort jag går och duschar eller dylikt så att de är själva så går han alltid och byter blöja på henne - även om jag nyss gjort det, vilket känts suspekt. Samtidigt som det kan vara så att det är hans enda logik i huvudet att ta till om hon är otröstlig.
    Vid ett annat tillfälle var han hemma med henne själv och jag ser sen att persiennen vid skötbordet är neddragen... jag frågar varför den är nere och han kommer med någon svamlig förklaring kring att han såg att den satt på sned, ville rätta till den, den åkte ned och han hann inte dra upp den... Till saken hör att framför detta fönster sitter en gardin som man inte ser igenom... så hur såg han ens att persiennen satt snett... plus att han inte är typen som ens brukar lägga märke till om där finns en gardin/perrsien.

Jag vet som sagt att allt det jag skriver i sig är sådant som kan upplevas "men herregud, tagga ned" som "men oj, det kan va nått"... det är ju därför jag själv inte gått igång på det. Med sådant bakom oss kände jag dock obehag när de nu varit själva en stund och jag finner rödhet och sårighet kring anal och slida samt vita "rester" av något som jag inte sett där bara ett par timmar tidigare då jag bytte blöja.
    Harmagedon skrev 2015-03-09 20:08:49 följande:
    Vad bra att det var onödigt. Hoppas att din oro är obefogad!
    Det hoppas jag med.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Funderar) skrev 2015-03-09 20:11:30 följande:

Ok jobbig situation! men tänker att du kanske är mitt inne i en förlossningsdepression och därför inte ser allt klart. Det verkar vara väldigt vaga bevis för att något sexuellt övergrepp skulle skett.

Om du lägger till lite statistik som du själv säkert vet bättre än vi, om när , hur och varför övergrepp begås så tror jag du borde kunna släppa tankarna på att just din man skulle begå övergrepp på just din dotter. Det är väl liksom för osannolikt ?(Förövare har ofta utsatts själva, det är ofta inte den biologiska pappan, barnen är oftast lite äldre, Hur många 4 månaders utnyttjas av sina fäder per år/ tio år? ) använd din profession!

Sedan funderar jag på om det där vita som var i blöjan kan vara just potatis el dyligt som dottern själv stoppat i blöjan, när hon ätit.?

Kram till dig!

Tror inte jag har någon förlossningsdepression. Däremot kan jag absolut se saker som inte är vad jag funderar kring pga min utgångspunkt.
    Har i en kommentar ovan skrivit en del av de andra saker som sammantaget gett mig denna känsla. Med det sagt vill jag förtydliga att jag inte på något vis bestämt mig för att min man gjort nått fel, jag har bara sett nått som fått mig fundersam och vill med hjälp av en anonym tråd få fundera åt alla håll istället för att dra igång nått "live".

Hon har precis fått börja smaka, så vi har gett henne via sked sittandes vid bordet, så att hon skulle fått något genom kläderna och in i blöjan känns inte sannolikt. Men jag har fått en annan logisk förklaring till det vita av en som kommenterat längre upp som jag tagit till mig.

Tack! =)
  • Anonym (orolig mamma)
    Haskel skrev 2015-03-09 20:11:56 följande:
    Du skriver att du tittar, fotar och skriver upp saker och ting.
    Enligt mig är det att söka. Även om jag tror att du gör det omedvetet.

Nu säger du också att hennes anal har spruckit sönder, och har ett blödande sår. Då kvittar det om du misstänker övergrepp eller inte. Då åker man in till akuten. Även din kille ser det säkert som nödvändigt att åka in.

Orsaken är i nuläget sekundärt. Primärt är att såret och sprickan läker. Läkarna kommer dessutom säga till om det INTE liknar sår efter hård mage.
    Har fotat ENggr, i det här fallet bra att ha även för att visa och rådfråga BVC. Ett sår finns troligt kvar men det vita tvättas ju bort och hade varit svårt att beskriva.

Spruckit sönder är att ta i. Självklart ser ja om henne och skull jag uppleva det så pass illa skulle jag såklart uppsöka vård. Min man har varit väldigt obydd i det hela...
    firebird skrev 2015-03-09 20:15:52 följande:
    Jo kan förstå det.. Man vill ju förstås inte anklaga sin partner om han vore oskyldig. Men eftersom du har flera misstankar av olika anledningar och det "ringer en klocka" inom dig så tror jag du ska lita på din instinkt. Visst kan man vara nojjig pga sitt jobb (det är jag med) men om något känns v e r k l i g e n fel inom sig så tror jag att man ska lita på den känslan. För den känslan kommer inte att försvinna.

Helammar du? Då ska det isf vara väldigt svårt att få sår på analen! I vilket fall tycker jag det verkar väldigt konstigt att man skulle få sår som liten kring analen iallafall...
    Ja... det är lite så jag känner, att jag kanske inte har oron för inget. Jag brukar väldigt sällan förstora eller gå igång å saker. Hon får ersättning ibland så förstoppning är inte ovanligt. Har kontinuerlig diskusson kring detta med henes BVC. Tack för din kommentar!
    Anonym (Hej) skrev 2015-03-09 20:22:17 följande:

Det vita kanske är flytningar? Eller såkallad "flensost"?

Det var kring rumpan och inte slidan. Men jag har fått ett förslag här tidigare kring den delen som känns igen. Tack ändå =)
    Anonym (Hej) skrev 2015-03-09 20:28:33 följande:

Ta med henne till bvc och säg att hon har en spricka i rumpan och fråga vad det kan bero på och gör det utan att antyda något om övergrepp. Kanske sköterskan kan lugna dig då med att det är normalt eller så säger hon något inte så lugnande, men isf tar du det då. En sak i taget.

Absolut, så är min plan i nuläget. Men det är alltid skönt att höra vad andra tänker utan man behöver ta upp det i sin omgiving.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (wow) skrev 2015-03-09 20:32:33 följande:
    Om du förväntar dig svar som ska falla dig i smaken är väl detta knappast rätt ställe, samt du väljer lämna ut hela din känsliga situation på FL??!!!? Hade du vart normal funtad hade du direkt tagit det till en kollega och/eller någon som vet vad dem snackar om och inte slösat tid här där du tom reagerar defensivt när någon faktiskt vänligt skriver om ett scenario som är fullt möjligt,man är arbetsskadad och söker man så finner man. Om du nu är så införstådd med google borde det vita runt mynningen inte heller vart ett större problem, om det nu var det ända du ville veta kunde du ju lätt skapa en tråd enbart runt Den frågan. Men det gjorde du ej.
    Har reagerat med tacksamhet till alla som skrivit ett sakligt svar till mig - både de som tyckt att jag behöver söka hjälp själv och de som förstår min oro.

Den kommentar jag svarade på (haskels - vars debatt du nu för?) bemötte inte mina frågor alls utan började diskutera min yrkesskicklighet på ett icke konstruktivt vis.
    Att skriva en kommentar likt "du är sjuk, sök hjälp" hjälper mig knappast kring de frågeställningar jag tagit upp. Ett annat sätt att uttrycka i stort sett samma sak vore tex: "tycker att det låter som om problemet kan ligga hos dig pga dina erfarenheter, kanske skulle det hjälpa att prata med någon?" Eller varför inte förklara hur "dum" jag är utifrån mina faktiskta frågeställningar? "Spricka och blodigt sår i analen i kombination med något vitt som vanligen inte brukar vara där i kombo med röd slida är helt uppenbart ett tecken på X och inte ett övergrepp".

Att utifrån en tankegång om något som eventuellt är, eventuell inte, gå och ta upp något sådant med en reell kollega får du gärna se som normalt funtat - men det är det verkligen inte i min värld. Det om nått vore väl idiotiskt om nu min man är oskyldig. Bättre att ventilera sina tankar anonymt innan man överilat går vidare med det.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (..) skrev 2015-03-09 20:34:30 följande:

hej!
    jag har haft folk omkring mig som blivit utsatta för övergrepp som barn, när jag själv blev mamma ringde varningsklockorna konstant i mitt huvud.

Jag blev otroligt orolig att pappa skulle göra något eller på något sätt skada vårt barn. Men det är min egen oro det handlar om.

Jag tror det kan vara bra att prata med någon om sin oro.
    Och om du verkligen tror att pappan gör något ska du självklart ta henne till läkare och anmäla,

Tack för ditt svar. Jo, jag tänker så med. Det är det sista som är svårt dock, "om du verkligen tror"... det är det jag inte vet ännu.
    VIDE MI skrev 2015-03-09 20:35:28 följande:
    Då tycker jag att du direkt ska söka hjälp, fixar du inte akuten så åk till vårdcentralen. Om det inte är något så är du bara en orolig mamma som oss andra, om det är något så har du räddad din dotter och gjort de alla de andra mammorna önskar att de gjort ist för att blunda.

Bra att du sätter din dotter före allt annat.
    Ska till BVC imorgon så har tänkt rådfråga då. Tack för din förståelse och din kommentar.

metervara skrev 2015-03-09 20:42:18 följande:

Om hon är blodig och sårig runt analen ska du ta med henne till vårdcentralen. Det kan ju kanske vara så att hon är förstoppad och har försökt krysta ut bajs men inte lyckats, därav såret/det röda. Bara spekulationer från min sida såklart, men låt absolut vårdpersonal undersöka henne!

Lycka till!

Det är vad jag tror/hoppas på också (inte på att hon har så pass ont/hård av bajset förstås, men i sammahanget så hellre det). Ska rådfråga på BVC imorgon. Tack!
    Anonym (Helt rätt!) skrev 2015-03-09 20:46:25 följande:

Vill bara börja med att säga att jag tycker att du gör helt rätt! Kanske är det så att du påverkats av ditt yrke att reagera mer en annan hade gjort men det behöver ju definitivt inte betyda att du har fel. Du tar det dessutom lugnt och försöker finna andra förklaringar utan att för den sakens skull bortförklara. Att du antecknar och sparar allt är jättebra, har ingenting hänt så är det bara att kasta och gå vidare och skulle mardrömmen vara sann har du användning av att ha sparat på allt.

Skulle det visa sig ha förekommit någon typ av övergrepp kan dina anteckningar vara mycket värdefulla för att kunna pussla ihop en tydligare bild av vad som inträffat, vilket du givetvis känner till. Dessutom kan det stärka trovärdigheten i din/din dotters historia att du lugnt och metodiskt samlat bevis/indicier istället för att genast fara med anklagelser det kan också vara värdefullt om det skulle komma att bli en rättssak.

Som nära anhörig till någon som utsatts för övergrepp tycker jag att du gör allt rätt som inte släpper detta men inte heller litar blint på din magkänsla! Jag hoppas innerligt att du har fel i dina misstankar men jag vet också att om det skulle visa sig vara sant så kommer du i framtiden kunna se din dotter i ögonen och veta att du kämpade för henne!

Slutligen vill jag bara ge lite input till skadorna din dotter fått. Min son är något äldre än din dotter, han är 8 månader men har p g a svårigheter med magen bara nyligen börjat äta hela måltider fast föda. Han är precis som din dotter mycket hård i magen. Som andra har beskrivit kan det där vita vara sekret som kommit ut vid en hård fis. Min son får ofta detta strax innan han lyckas bajsa. Det ser ut precis så du beskriver det, lite grynigt i konsistensen. Det har även hänt att detta sekret förekommit tillsammans med små sprickor vid analen. Enligt vår BVC-sköterska är detta inte helt ovanligt vid förstoppning, att fisarna blir snudd på lika svåra att få ut som det faktiska bajset och att det kan generera små sprickor runt analen.

Ditt första stycke kändes skönt att läsa, känns som om du verkligen förstått min huvudpoäng och mening.

Hör också att du har koll på vikten av att samla ihop "bevis", vilket ju faktiskt är vad professioner råder en till att göra - det handlar ju inte om att metodiskt leta fel hos den andra utan tvärt om att ta det lugnt och sakligt istället för att dra förhastade slutsatser av en händelse och gå igång på det offentligt. Känner också lite att jag inte kan släppa det helt för skulle det senare visa sig att det har hänt saker skulle det vara fruktansvärt att ha haft en känsla man inte gick på.

Tack också för ditt sista stycke, det känns väldigt skönt att höra sakliga logiska förklaringar till hur det såg ut/var. Jag hoppas och tror att det är så det är för henne. Det är ju vad jag främst önskar och söker bevis för <3

• Anonym (orolig mamma)
    Larmet skrev 2015-03-09 20:52:29 följande:

När du upptäckte sprickan vid analen, frångade du pappan då om han hade uppmärksammat det eftersom att han hade haft hand om er dotter den senaste timmen?

Japp. Skrev om det i TS
    "jag konfronterade på sätt och vis min man där direkt. Frågade bara "har du använt någon salva på henne idag?" och han svarade "nä" och jag "okej, vad konstigt för hon har något vitt här, undrar vad det kan va". Jag sa sen också att hon var röd/hade ett sår och att jag funderade på vad det kunde bero på, att jag inte sett det förut. Han var ganska snabb på att säga "ja jag vet inte / jag har inte gjort nått" och gå därifrån...
    skåningentösen skrev 2015-03-09 21:05:22 följande:

Bebisar får lätt små sår, sprickor kring anus. Blir lätt röda i rumpan, bajs är frätande och det kan komma o gå från dag till dag och nästan timme till timme. Har själv två små. Det vita kan ju vara kräm din man smörjt på. Vad skulle det annars vara?

Försök att inte ta med dig jobbet hem. Vet att man som nybliven mamma lätt blir orolig och manisk. Men dom flesta män är inte pedofiler.

Absolut, därför frågade jag honom om han använt någon salva (skrev om det i TS) men han sa nej, det var efter det jag funderade på vad tusan det var/är. Men jag har nu fått bra ideer här i tråden om det ifrån andra föräldrar vars barn fått ut sånt via prutt/bajs.

Ser absolut inte alla män som pedofiler, men självklart är jag mest van vid att se oron i den här typen av saker vilket jag är medveten om, därför jag söker hjälp till logiska förklaringar här. Har fått många bra.
    Tack för din kommentar :)
    Anonym (J) skrev 2015-03-09 21:34:17 följande:

Kan det inte vara någon form av svamp? Tycker att vitt och lite "bitigt" låter precis så.

Har också fått ideer här kring ett slags sekret som kan komma ut sådär vid förstoppning och gaser, det har låtit mycket som det jag såg i beskrivningarna så jag lutar mot det. Men kan absolut kolla upp möjligheten om svamp också, även om detta gick att bara torka av.
    Anonym (MosterTillenLitenGrabb) skrev 2015-03-09 21:35:19 följande:

Fråga barnets pappa ifall han vet vad hennes skador beror på. Blir han obehaglig  till mods eller byter samtalsämne( kanske både och) så kan det vara så att din magkänsla är befogad. Ärliga människor kan titta folk i ögonen, undviker han det när du frågar så kan det ju vara något i det du känner. Du har moders känslor och ett unikt band med ditt barn så om något känns fel så är det ofta något som är fel. Låt inte henne vara ensam med honom förrän du vet för säkerhets skull att han inte förgripit sig på henne, kommer såren efter att du duschat och han varit ensam med henne och inte andra dagar då kan det vara ett tecken på att du upplevt rätt i din magkänsla. Man ska aldrig vifta bort magkänslan.
    Gå till vårdcentralen också och fråga om det kan finnas naturliga orsaker till hennes sår bara för säkerhets skull dock.

Min TS var väldigt lång så förstår att man troligt börjar skumma emot slutet, men jag skrev där om att jag konfronterade honom och vad hans reaktion blev. Konfronterade dock inte anklagand utan mer "du, har du använt någon salva idag?" och han svarade nej... jag sa då "vad konstig, det är nått vitt här som jag inte förstår vad det är" och sa sen även att där fanns sår som jag inte sett förut, han sa då i princip "jaha men jag vet inte vad det är, jag har inte gjort något" och gick iväg, vilkt jag tyckte var skumt. Han borde ju varit nyfiken/intresserad av vad det kunde vara och hur hon "mådde". Kommer helt klart ha tydlig koll framåt. Det jobbiga är att jag snart börjar jobba och han då ska vara hemma på heltid med henne. Därav jag inte vill vifta bort det utan försöka bli säker åt ena eller andra hållet.
    Ska även fråga på BVC. Tack för din kommentar!

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (g) skrev 2015-03-09 21:57:43 följande:
    Så innan förlossningen hade du aldrig tänkt på din man som möjlig övergreppsman på er dotter, men när det gäller de barn har han innan har du tänkt den tanken sedan tidigt i er relation, samtidigt som du fortsatt vara tillsammans med honom och dessutom skaffat barn med honom? Det får jag inte att gå ihop? 
    Tycker att du vrider lite på det jag säger, men visst. Innan vårt gemensamma barn var det de två händelserna ja - som jag tydligt förklarar var/är väldigt subtila att ta på. Jag lät dem dessutom inte bara vara - jag diskuterade dem väl med honom och jag har sedan under flera år efter det inte noterat några fler tecken för oro varken hos honom eller hos barnen. Nu efter vi fått vårt barn har jag blivit fundersam kring ting igen. Låter säkert dumt, ja, men det är ju vad jag tar upp i TS - hur lätt det är att tycka utifrån (vilket jag också gjort) men hur mycket mer svåromgripligt det är när man är i det själv. När man är i gränslandet av att "kanske kan det vara nått men troligt inte". Se bara hur folk i tråden reagerat. En del tycker att jag är dum som ens misstror min man, att det är jag som är sjuk i huvudet, andra tycker jag borde ha tagit henne till vård och gjort anmälan för länge sedan. Det kan ju inte vara bägge delar, så uppenbarligen är det en svårtydd sits jag är i.
    Om du får det att gå ihop eller inte är dessvärre oväsentligt för mig i mitt arbete med att nu komma fram till hur jag ska agera där jag är nu.
  • Anonym (orolig mamma)
    radwanska skrev 2015-03-09 21:58:40 följande:

Det där med den neddragna persiennen tyckte jag lät väldigt misstänkt. Särskilt med den där svamliga förklaringen.

Ja, jag tycker ju det med :/
    Haskel skrev 2015-03-09 22:08:04 följande:
    Nu måste jag be om ursäkt, då du missuppfattat det jag försökte säga helt.

Jag ifrågasätter INTE din yrkesskicklighet. Det jag menar, är att du genom ditt jobb kommer i kontakt med utsatta barn. Få människor skulle kunna låta bli att påverkas av sådant. Jag tror alltså enbart att du har svårt skilja på jobb och hem. Det skulle även jag ha haft.

Vidare menar jag INTE att du är sjuk, eller dum. Jag menar enbart att du behöver hjälp att komma över "hjärnspöken". Alltså att inte misstänka övergrepp, så fort du ser något. Din oro, blir ju ett problem för dig och din familj.

Som sagt, jag anklagar dig inte. Jag har förståelse för att du agerar som du gör. Men det blir ju ett problem för er alla.
    Förstår hur du menar Haskel, tack för ditt förtydligande. (Obs att den kommentar du nu bemöter delvis vände sig till den person som valt att svara på min kommentar till dig).

Har absolut påverkats till att vara mer uppmärksam pga mitt yrke, men upplever inte att det är på ett skadligt vis. Förstår att det här kan te sig som att jag drar igång på alla cyindrar men i själva verket är här ju enda stället ja ens nämner det på.
    Vore konstigt att inte använda sig av sin vetskap också tänker jag... likt någon som arbetar med att forska på skador från cigaretter troligt inte skulle råda sina vänner att bolma på. Dum jämförels från en amningstrött hjärna, men poängen är att man bör lämna jobbet i form av fall, personer, patienter på jobbet - vilket jag sällan haft problem med - men ens verktyg och kunskap är nog gott att använda sig av.
    Att däremot gå igång i affekt kring den typen av frågor eller sånt som sker hemma, vore inte så bra nej, nu har jag ju istället tagit upp det anonymt på ett nätforum och "i mitt liv " håller jag det än så länge för mig själv. Men absolut, visst känner jag en oro.
  • Anonym (orolig mamma)
    Tezziz81 skrev 2015-03-09 22:20:48 följande:

Hej, jag har 4 flickor och de kunde alla få lite "vitaktiga" flytningar efter förlossningen och nån månad framåt. Det varierade rätt mycke vad jag kan minnas.. Lyssna alltid på din magkänsla. .

Tack, min tjej är ju äldre än så men fick tidigare i tråden tips om vitt om kan komma ut vid gaser om man är förstoppad. Tycker det verkar vara logiskt utifrån min tjejs sits nu. Hoppas förstås på det.
    Anonym (ts) skrev 2015-03-09 22:21:50 följande:

Äsch, jag tror TS trollar. Hon ignorerar alla konkreta tips om att filma och/eller gå till sina kollegor om tips osv. 
    Det märks också tydligt med alla långa utlägg och välskrivna svaratt hon/han bara vill piska upp i

• Anonym (orolig mamma)
    Tezziz81 skrev 2015-03-09 22:20:48 följande:

Hej, jag har 4 flickor och de kunde alla få lite "vitaktiga" flytningar efter förlossningen och nån månad framåt. Det varierade rätt mycke vad jag kan minnas.. Lyssna alltid på din magkänsla. .

Tack, min tjej är ju äldre än så men fick tidigare i tråden tips om vitt om kan komma ut vid gaser om man är förstoppad. Tycker det verkar vara logiskt utifrån min tjejs sits nu. Hoppas förstås på det.
    Anonym (ts) skrev 2015-03-09 22:21:50 följande:

Äsch, jag tror TS trollar. Hon ignorerar alla konkreta tips om att filma och/eller gå till sina kollegor om tips osv. 
    Det märks också tydligt med alla långa utlägg och välskrivna svaratt hon/han bara vill piska upp ilska och provocera annars skulle hon tagit tag i det utanför ett forumt på nätet. Säger väl allt.

Ignorerar tips om kamera? De kommentarerna kom ju nyss, om du inte märker det sitter jag och svarar för fullt för att hinna ikapp. Tips om att prata med kollegor har jag bemött som en otroligt oklok idé, läs ovan. Om jag nu tyckt idén vore klok dock... så ja, då borde ja ju faktiskt såhär hela timman senare ha hunnit besöka mina kollegor... trolligt av mig att låta bli. 

Ber om ursäkt för att jag är duktig på att formulera mig, ska genast sluta med det?

Du får gärna tro vad du vill men du behöver inte förstöra min tråd med det, jag söker konkreta tips och har börjat på att få bra och konstruktiva svar. Låt tråden vara så. Allt på familjeliv måste inte utmynna i diskussioner om troll eller icke troll.  

• Anonym (orolig mamma)
    firebird skrev 2015-03-09 22:13:04 följande:

Kan inte låta bli att bli lite tagen av det du skriver! Hoppas verkligen det inte är något.

Har du funderat på att smygfilma han vid några tillfällen? Ex sätta en sån här ( första som kom upp när jag googla) www.prylstaden.se/spionprylar-overvakning/liten-spionkamera-minikamera på ett ställe då du kan se skötbordet bra.

Det kan antingen lugna dig eller ge bevis i det du tror kan hända när du inte är där.

Har tänkt tanken ja, även om den känns något överilad. Men som du skriver kan den ju även hjäpa mig att släppa det hela.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Hej) skrev 2015-03-09 22:25:07 följande:

Dottern som han låg bredvid, hur gammal är hon på ett ungefär (eller var då) och gav han någon förklaring till varför han låg i sängen med henne? Kan hon tex ha haft en mardröm?

Dom här sakerna du räknar upp verkar lite skumma faktiskt :/

Då var hon i 10års åldern. Han hade en relativt bra förklaring efteråt när jag tog upp händelsen, minns inte helt nu. Hon hade varit ledsen/nere över något.

Jo, sammantaget allt är det som gör att händelsen med dottern nu gör mig orolig... kommer inte släppa det  helt även om jag förstås inte vill misstro min man :/
  • Anonym (orolig mamma)

Nu ska jag ta och sova här. Tack för många kloka ord. Både kring min potentiella överdrift" pga mina erfarenheter till pusch om att ta på allvar till konkreta tips på vad det vita + såren kan ha kommit utav. Blir i nuläget att dels prata med BVC "rent allmänt" om sår kring analen och det vita samt fortsätta ha lite vakande öga hemma....

• Anonym (orolig mamma)
    LeaveMeAlone skrev 2015-03-09 22:54:41 följande:

Jag vet inte men jag kan verkligen inte se något av det du beskriver vare sig i TS eller senare inlägg som misstänksamt.

Min logik i det hela säger snarare att hans blöjbyten är hans sätt att se till att hon är nöjd, ungefär som att vissa pappor(eller mammor) tänker "hon är nog hungrig" så fort de skriker.

Han är överbeskyddande om sina barn, bättre det än att inte bry sig tänker jag.

Han kramas med sin dotter iförd kalsonger, det ser jag inte som vidare konstigt heller utan olika familjer har olika vanor kring hur påklädda man bör vara med varann för att det ska kännas bekvämt. Naken hade jag reagerat på. Hennes reaktion kan ju berott på flera saker, att hon inte var beredd på att du var där? Svårt att svara på. Hur gammal är hon?

Persienngrejen förstod jag inte alls. Gör inte människor ibland bara saker man inte förstår? Min man gör massa konstiga saker.

Jag tycker det låter som att du tolkar in mer i situationer än vad som finns där. När du fick din första olustkänsla så tror jag att det satte igång något som får dig att reagera på saker som inte behöver vara något.

Apropå besvären i underlivet och allt kring det har du ju redan fått bra svar på vad det kan ha varit. Som mamma till en liten dom haft sår i rumpan många ggr som dykt upp plötsligt känns det som du överanalyserar även där. Pappans reaktion borde inte ställas i förhållande till det du misstänker utan snarare skulle jag frågat om han inte bryr sig om dottern fått problem. Jag hade nog sagt "kom och titta på det här" till min man om jag upptäckt något oroväckande med vårt barns kropp. Hade hans reaktion varit konstig utifrån hur han brukar bete sig hade jag såklart reagerat på det.

Hur brukar han vara annars? Var hans sätt ovanligt för honom? Du nämnde ju att han kanske kände sig anklagad, brukar han reagera så då så har du ju svaret där.

Förstår att det här måste vara jättejobbigt för dig. Håller med om att du kanske skulle behöva prata med någon. Inte för att jag tror du är sjuk men det måste ju vara svårt att ha jobbat med utsatta barn och sen få barn själv. Klart man är orolig. Oavsett om du har rätt eller fel i din känsla så är det nog bra att få ventilera och kanske hitta sätt att hantera oron. Blir kanske lättare att se vad som är befogad oro och inte då.

Hinner inte svara något genomtänk och långt nu, men vill snabbt tacka för ditt inlägg. Tror det finns mycket klokt i det du skriver och det är på sätt o vis din typ av svar jag hoppats på. Vill ju förstås inget annat än få höra att sakerna jag räknat upp för någon annan kan låta helt oskyldiga. Det är ju vad jag tror och hoppas på.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (ts) skrev 2015-03-09 23:00:51 följande:

Som mamma så skulle jag aldrig, a l d r i g, ignorera min magkänsla när det gäller mitt eget kött och blod.
    För många saker har hänt för att jag ska kunna ursäkta det och skylla på både det ena och andra "logiska" alternativet. Ja, jag kan med handen på hjärtat säga att jag skulle smygfilma honom.
    Nu undrar jag TS: Kommer du göra det eller kommer du vänta på nästa suspekta händelse? Eller kommer du fortsätta skriva A4 sidor långa noveller på familjeliv?
    För jag undrar allvarligt vad du får ut av att sitta apatisk bakom en datorskärm och låta detta fortgå....måste han stå med k*ken i handen och runka i all fart ovanför din dotter, eller gud förbjude, något mycket, mycket värre,för att du ska lyfta arslet ur stolen och göra något!? 
    Magkänslan finns där för att varna oss. För att vi ska hinna agera innan taket faller ner och krossar oss.
    Anmäl min kommentar, jag är nöjd bara du läser det!
    Tack för mig

Otroligt onödig kommentar. Har suttit här till och från ett par timmar. Min flicka ligger och sover tryggt bredvid mig tackar som frågar. Har fått ut mycket av att skriva och få svar här ja, agerat och hört mig för. Intressant att du tolkar det som apatiskt. Känns mest som om du vill provocera. Jag vet att jag gör det bästa för mitt barn. Låter som om du även skulle göra det för ditt. Fint.
  • Anonym (orolig mamma)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-03-09 23:06:10 följande:
    Jag håller med dig i det mesta här och vill tillägga att han är ju en erfaren fader med barn sedan tidigare och TS är nybliven mamma som gärna exkluderar fadern pga sina hjärnspöken. Han tar hand om sitt barn och försöker göra barnet nöjd genom att se till att de basala blir tillgodosett och där i ligger torr blöja. Tror helt ärligt TS att du inte tagit ledigt från jobbet (hjärnan är som om den vore på jobbet) fast du är hemma nu
    Oj... en liten psykoanalys av mig och min situation där plötsligt. Kommentaren du citerade var klok och saklig, din skenar bara iväg och gör antaganden du inte kan veta nått om. Min man har två barn sen innan ja. Det är all hans livserfarenhet av barn. Själv är jag uppväxt med att ta hand om barn och har så gjort genom hela livet och jobbar nu även i yrket så nä... jag är ingen vilsen hönsig okunnig nybliven mamma. Kan ju lära dig då att ett barn med nybytt torr blöja inte har något basalt behov av att få ytterligare en inom 5 minuter. Ledsen att förstöra din analys.
  • Anonym (orolig mamma)
    Kj9898 skrev 2015-03-09 23:02:35 följande:

Hej, nu har jag inte läst hela tråden så finns risk för upprepning. Det vita som du såg kring analen kan komma om hon är förstoppad, är det desutom grynigt/kornigt så beror det troligast på ersättningen (om ni ger henne det vill säga). Hoppas att du får ett rimligt svar på BVC om vad det kan handla om och att din man inte utsätter er dotter för något övergrepp.

Precis, har fått det tipset och tror det kan vara så, det känns logiskt! Tack :)
Svar på tråden Övergrepp på vår 4 månaders?