• Tarzan

vårdnadsövertagande

Hejsan!

Jag undrar om min dotter kan skriva över vårdnaden av sin dotter till mig som mormor?

• Svar på tråden vårdnadsövertagande
  • Fjäril kär

hon måste gå den långa vägen om hon inte klarar av att vara förälder till sitt barn.  Är hon ensam vårdnadshavare vänder hon sig till socialen och begär hjälp, dom tar kontakt med barnets pappa i första hand och frågar om han kan tänka sig ta över vårdnaden eller på annat sätt bistå med hjälp. 

Ansöker din dotter om att få barnet placerat i familjehm så ska du ansöka samtidigt om att få vara familjehem. Då ska du utredas om du är lämplig som hem åt detta barn.   

Om barnet blir placerat hos dig kan en överskrivning av vårdnaden först komma i fråga efter ett antal år.   

• Fjäril kär

väl värt att notera är också att bara för att du ansöker om att bli familjehem är det inte säkert att barnet blir placerat hos dig, barnets andra släktingar har sin fulla rätt att göra samma sak som tex en farmor eller en faster eller liknande.  Dom kan också ansöka om att bli familjehem.  

och barnet kan också bli placerat i en helt främmande familj om det är så att ni anhöriga inte blir godkända. 

• Anonym (Fyll i anonym signatur)

Enda sättet för någon som inte är förälder till barnet att bli vårdnadshavare är genom dom i tingsrätten. Är bara socialtjänsten som kan ansöka om det så första steget är att vända dig till familjerätten där barnet är skriven.

Svar på tråden vårdnadsövertagande