oOOo oOOo skrev 2015-03-11 00:19:00 följande:
"åt var och en efter behov"
varför det, kan man fråga sig. Det stör bara en avundsjuk om någon annan får mer.
Ogenomtänkt skrev 2015-03-10 23:50:49 följande:
Det är ganska många som tycker att denna fördelning är ett bekymmer av flera skäl.
Det är sant. Jag har inte sagt att bara kommunister är avundsjuka.
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov heter det.
Jag frågar mig varför du inte skriver hela citatet? Nej visst nej. Att ta med bara halva gör att man får intrycket att folk ska ha saker utan motprestation. Det är ju det du vill inbilla oss att kommunism är - att man bara ska få.
Vi ska ju inte förvänta oss att det ska flyga in stekta sparvar i munnen på oss, som vår käre kung förmanade oss en jul, alltmedan hans personal förberedde serveringen av de stekta sparvar som flugit in i hans eget kök...
oOOo oOOo skrev 2015-03-11 01:12:47 följande:
Förnöjsamhet
Lady Godiva skrev 2015-03-11 00:42:02 följande:
OnT: Nej, jag tar inte avstånd från kommunismen som ideologi. Den är en fin tanke.
Vad är det som är en fin tanke med att ta makten medelst våld genom revolution för att man förgås av avundsjuka. Låter som en ganska obehaglig tanke.
Förnöjsamhet. ja men så bra, då tycker jag att du lämnar allt du äger och har och bosätter dig i något urfattigt land och försöker försörja dig där, utan möjlighet till jobb. Blir du sjuk och behöver få sprutor av något slag använder sjukvårdspersonalen samma sprutor på dig som de använt på HIV-smittade - ett utmärkt tillfälle att visa
förnöjsamhet. Har du barn eller planerar att skaffa kan jag tipsa om ett trevligt ställe i Manila. Det är ett jättemysigt ställe och en utmärkt plats att fostra barn på! Bäst av allt: Du och dina barn får verkligen tillfälle att visa er förnöjsamhet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=4498755
"Sanningen"... Ha ha. Jag ändrar mig, lite underhållande är du allt. Men när jag munhuggs med dig kommer jag att tänka på ett ordspråk ur Bibeln:
Man ska inte kasta pärlor åt svinen.
Jag antar att du inte förstår vad det ordspråket betyder? Det betyder ungefär att det är ingen mening med att diskutera med en sådan som du, man blir bara utmattad av den gigantiska ignorans du visar prov på.
God natt, var förnöjsam!