• Tolle

Tar du avstånd från Kommunism?

Enkel fråga bara.
    Tar du avstånd från Kommunism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du avstånd från Kommunism?
  • Lady Godiva
    oOOo oOOo skrev 2015-03-11 00:19:00 följande:
    "åt var och en efter behov"

varför det, kan man fråga sig. Det stör bara en avundsjuk om någon annan får mer.
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-10 23:50:49 följande:
    Det är ganska många som tycker att denna fördelning är ett bekymmer av flera skäl. 
    Det är sant. Jag har inte sagt att bara kommunister är avundsjuka.
    Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov heter det.

Jag frågar mig varför du inte skriver hela citatet? Nej visst nej. Att ta med bara halva gör att man får intrycket att folk ska ha saker utan motprestation. Det är ju det du vill inbilla oss att kommunism är - att man bara ska få.

Vi ska ju inte förvänta oss att det ska flyga in stekta sparvar i munnen på oss, som vår käre kung förmanade oss en jul, alltmedan hans personal förberedde serveringen av de stekta sparvar som flugit in i hans eget kök...
    oOOo oOOo skrev 2015-03-11 01:12:47 följande:
    Förnöjsamhet
    Lady Godiva skrev 2015-03-11 00:42:02 följande:
    OnT: Nej, jag tar inte avstånd från kommunismen som ideologi. Den är en fin tanke. 
    Vad är det som är en fin tanke med att ta makten medelst våld genom revolution för att man förgås av avundsjuka. Låter som en ganska obehaglig tanke.
    Förnöjsamhet. ja men så bra, då tycker jag att du lämnar allt du äger och har och bosätter dig i något urfattigt land och försöker försörja dig där, utan möjlighet till jobb. Blir du sjuk och behöver få sprutor av något slag använder sjukvårdspersonalen samma sprutor på dig som de använt på HIV-smittade - ett utmärkt tillfälle att visa förnöjsamhet. Har du barn eller planerar att skaffa kan jag tipsa om ett trevligt ställe i Manila. Det är ett jättemysigt ställe och en utmärkt plats att fostra barn på! Bäst av allt: Du och dina barn får verkligen tillfälle att visa er förnöjsamhet.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=4498755

"Sanningen"... Ha ha. Jag ändrar mig, lite underhållande är du allt. Men när jag munhuggs med dig kommer jag att tänka på ett ordspråk ur Bibeln: Man ska inte kasta pärlor åt svinen.

Jag antar att du inte förstår vad det ordspråket betyder? Det betyder ungefär att det är ingen mening med att diskutera med en sådan  som du, man blir bara utmattad av den gigantiska ignorans du visar prov på.

God natt, var förnöjsam!

Är det du vill säga värt mitt svar?
  • oOOo  oOOo
    Lady Godiva skrev 2015-03-11 01:39:37 följande:
    Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov heter det.

Jag frågar mig varför du inte skriver hela citatet? Nej visst nej. Att ta med bara halva gör att man får intrycket att folk ska ha saker utan motprestation. Det är ju det du vill inbilla oss att kommunism är - att man bara ska få.
    Precis, efter behov. Inte mer av någon anledning. Vad annars om inte för att dessa kommunister inte står ut med sin avundsjuka.
    "Sanningen"... Ha ha. Jag ändrar mig, lite underhållande är du allt. Men när jag munhuggs med dig kommer jag att tänka på ett ordspråk ur Bibeln: Man ska inte kasta pärlor åt svinen.

Jag får också lite tankar när jag läser vad du skriver. Du påminner om en gammal långtidssjukskriven tant som höll till här på forumet förr som hade fått för sig hon kunde matematik. Det var riktigt komiskt emellanåt
  • Rataxes
    Nerfherder skrev 2015-03-10 19:45:14 följande:

Nä du vill inte debattera mot någon som är dig överlägsen, såklart. Och du, sluta hyckla om anonymitet... Vi vet att du också kan köra med anonyma användare när det passar dig.

Skitprat som vanligt. Jag använder aldrig anonym signatur.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Anonym (my)
    oOOo oOOo skrev 2015-03-11 01:46:55 följande:
    Precis, efter behov. Inte mer av någon anledning. Vad annars om inte för att dessa kommunister inte står ut med sin avundsjuka.
    Jag får också lite tankar när jag läser vad du skriver. Du påminner om en gammal långtidssjukskriven tant som höll till här på forumet förr som hade fått för sig hon kunde matematik. Det var riktigt komiskt emellanåt
    Och du framstår som en debattör som saknar kunskap och försöker dölja det med låg debatteknik och det du tror är smarta oneliners.
    Det är inte imponerande. 
  • Solidaritet
    Anonym (my) skrev 2015-03-11 06:19:17 följande:
    Och du framstår som en debattör som saknar kunskap och försöker dölja det med låg debatteknik och det du tror är smarta oneliners.
    Det är inte imponerande. 
    Jag tror inte att hen ens försöker att imponera. Jag tror att syftet enbart är att skapa oreda, precis som den genomsnittlige SD väljaren. 
  • Nerfherder
    Rataxes skrev 2015-03-11 05:26:59 följande:

Skitprat som vanligt. Jag använder aldrig anonym signatur.

Så ditt riktiga namn är alltså Rataxes? Är det det du försöker säga?
  • Anonym (my)
    Solidaritet skrev 2015-03-11 09:18:31 följande:
    Jag tror inte att hen ens försöker att imponera. Jag tror att syftet enbart är att skapa oreda, precis som den genomsnittlige SD väljaren. 
    Du kan mycket väl ha rätt i det, även om jag får känslan av att hen tror att hen framstår som smart, med sina oneliners, när det i själva verket är raka motsatsen. 
  • Solidaritet
    Anonym (my) skrev 2015-03-11 09:38:41 följande:
    Du kan mycket väl ha rätt i det, även om jag får känslan av att hen tror att hen framstår som smart, med sina oneliners, när det i själva verket är raka motsatsen. 
    Ja det kan jag hålla med om. Glad
  • oOOo  oOOo
    Anonym (my) skrev 2015-03-11 06:19:17 följande:
    Det är inte imponerande. 
    Solidaritet skrev 2015-03-11 09:18:31 följande:
    Anonym (my) skrev 2015-03-11 09:38:41 följande:
    Solidaritet skrev 2015-03-11 09:41:51 följande:
    Ja det kan jag hålla med om. Glad
    Ni får hemskt gärna diskutera min person men starta gärna en ny tråd om det, här är det lite OT.
    Och nej Ernst Hugo, det är inte känsligt, möjligen kommer FMGA bli helt grön av avundsjuka

• Cal XVI Gustf
    Lady Godiva skrev 2015-03-11 00:42:02 följande:
     Nej, jag tar inte avstånd från kommunismen som ideologi. Den är en fin tanke. Dock har ju kommunismen inte fungerat i praktiken någon gång, men  det beror inte så mycket på ideologin i sig, utan på de som försökt genomföra den och de metoder som använts. Klart är att metoderna som använts för att genomföra kommunismen stundtals har varit fruktansvärda, men jag tror inte att det var riktigt så Marx och Engels tänkte sig det hela.

I länder där kommunister tagit makten har ganska många motsatt sig upplösande av rådande samhällsordning och införande av kommunism. Något som kommunisterna då skulle kunna göra är att låta de människor som inte vill ha ett kommunistiskt samhälle vara och låta dem leva som de vill men det har inte kommunisterna varit intresserade av. De har krävt att ALLA ska rätta in sig i ledet och de som inte anpassat sig har man avrättat eller skickat till arbetsläger.

Hur tycker du att kommunister som sitter vid makten istället ska hantera människor som inte går med på att bli en del av ett kommunistiskt samhälle?
Svar på tråden Tar du avstånd från Kommunism?