• Brumma

Mamman vill flytta, inte jag

Anonym (M) skrev 2015-03-09 21:42:04 följande:

Ingen pappa, men en mamma med en följdfråga

Om ni har gemensam vårdnad så KAN hon väl inte flytta utan ditt medgivande? behöver det ens gå upp i rätten då?

I övrigt hoppas jag att det löser sig för er, inte kul med bråk kring detta.

Kram!

Mamman kan naturligtvis flytta. Barnet får hon däremot inte flytta utan TS medgivande.

Det händer att det görs ändå, men då gäller det oftast mkt yngre barn där mamman är föräldraledig tex.

I TS fall känns det väldigt otroligt att mamman skulle få med sig barnet i en flytt. Men ja, det är möjligt att det måste avgöras i rätten om båda föräldrarna vill ha boendet - TS på nuvarande ort och mamman i Stockholm.
  • Brumma
    Anonym (Orolig, ansvarsfull pappa) skrev 2015-03-10 19:53:22 följande:

Hej tack för alla svar jag har fått och feedback.

Imorse ringde jag familjerätten här i kommunen och diskuterade det här om samarbetssamtal och att jag vill få till ett möte, var tydligen inte så enkelt att bara boka ett möte och säga åt henne att jag har bokat tid, utan jag är tvungen att meddela henne om det. Jag ringde henne i eftermiddag och förklarade för henne om allt detta och jag är inte ute efter att bråka men vill att vi ska ha en oberoende part som inte tar parti och kan komma med tips och råd så att vi kan komma överens om en lösning utan att behöva gå till tingsrätt men jag möttes bara av hot på riktigt låg nivå som tex: att ingen från hennes släkt vill ha en reaktion med mig, och att inte hennes föräldrar ska få ha kontakt med våran son om det inte står på hennes sida, jag är en idiot osv..Jag har hela tiden hållt mig lugn och inte höjt rösten eller själv börjat med massa såna barnsliga hot. Utan varit saklig och lugn i framförandet av mina argument osv. Jag känner att ju mer sådana barnsliga hot hon framför mot mig så skjuter hon sig själv i svansen och gör mina argument starkare 

Jag för anteckningar och dokumenterar det hon har sagt, vilka kontakter jag har tagit för att vi ska enas. så nästa steg för mig blir att ta kontakt med en jurist imorgon och börja jobba på tvisten, men tänker ge henne betänketid till nästa vecka så hon ändå får en chans att smälta och låta allt sjunka in för henne innan jag lämnar in en stämningsansökan på stadigvarande boende.

Tycker det är oerhört tråkigt att det ska behöva gå så långt men just nu ser jag ingen annan lösning eftersom jag ändå har försökt

Samarbetssamtal är ju helt frivilligt i det här läget men tar du det till rätten så kommer det ju ses som att hon inte är villig att samarbeta. Rätten kan döma till samarbetssamtal som ett första steg och då är det inte längre frivilligt.
  • Brumma
    Anonym (Orolig, ansvarsfull pappa) skrev 2015-03-10 20:33:28 följande:

ja precis och just nu känner jag att det är tyvärr enda utvägen eftersom att vi inte ens kan sitta ner och prata mellan fyra ögon eller med hjälp av familjerätten eftersom hon vägrar. 

För det finns inte fler allmänna ställen man kan vända sig till förutom familjerätten?

Skulle vara familjerådgivning isåfall. Det kan ju vara bra även om man inte längre är en familj utan "bara" föräldrar..
Svar på tråden Mamman vill flytta, inte jag