• miscela05

Gravid och sjukskriven samtidigt som första barnet inte hunnit börja på förskola

Fick mitt första barn för 1 år sedan. Under den graviditeten fick jag kraftig foglossning och karpaltunnelsyndrom vilket gjorde att jag blev 100% sjukskriven redan i vecka 20. Foglossningen försvann aldrig och direkt när jag blev gravid nu igen började den bli värre. Jag är nu i vecka 17 med andra barnet och kämpar på. Jag och min man har splittat på föräldraledigheten så jag har hunnit jobba 100% i några månader och planerade att göra det fram till BF. Min man är föräldraledig med 1-åringen. Nu lutar det åt att jag kommer bli sjukskriven igen då mina symptom bara blir värre och värre. Om jag blir sjukskriven måste min man börja jobba igen. Vi har inte råd att vara hemma båda två.

Nu till min fråga...

Får jag vara sjukskriven pga foglossning och karpaltunnelsyndrom samtidigt som min 1-åring inte går på förskola? Måste min man eller någon anhörig ta hand om barnet för att jag ska få rätt att vara sjukskriven?

• Svar på tråden Gravid och sjukskriven samtidigt som första barnet inte hunnit börja på förskola
  • Alexi

Jag vet inte vad du har för jobb men troligtvis kan du inte vara sjukskriven med en ettåring hemma.

• miscela05

Jag jobbar på kontor. Anledningen till att jag blev sjukskriven sist var för att jag varken kunde gå eller sitta utan rejäla smärtor.

• Liten ekorre

Om du inte klarar att jobba pga smärtor hur ska du då klara att se efter din ettåring?

Jag är själv sjukskriven 100% från mitt jobb pga foglossning. Men min pojke går heltid (9-16) på förskola. Jag klarar inte att ta hand om honom själv. Hade jag klarat det hade jag även kunnat jobba.

• miscela05

Jag har ju inte försökt att ta hand om 1-åringen själv så jag vet ju inte om jag ens skulle klara av det. Jag kommer förmodligen inte klara det.

Vad är mina alternativ?

• Anonym (Om du kan)

Om en förälder är sjukskriven från förvärvsarbete har hen rätt till förskoleplats, men det måste ju vara upp till dig om du vill nyttja platsen, speciellt med tanke på hur många förskolor ser ut idag och där det finns stora problem med att uppfylla de yngstas behov av omvårdnad och närhet.

Krya på dig!

• Alexi

Någon annan måste ta hand om barnet. Har ni verkligen räknat på vad det kostar om ni är hemma båda två? Har ni inga sparpengar?

• miscela05

Vi har problem med förskoleplatser i vårt område. Vi kan få en garantiplats i höst men det blir förmodligen 1 mil hemifrån. Då är jag dessutom hemma med andra barnet. Annars hade det helt klart varit ett alternativ.

• miscela05

Vi har inte så mycket sparpengar just nu då jag dels har varit sjukskriven men även för att vi snålat på föräldradagarna pga förskolesituationen. Just nu ser det ut så att någon av oss måste jobba för att få det att gå ihop.

Jag är absolut inte en sån som vill utnyttja systemet. Jag vill bara göra det som är bäst för oss rent ekonomiskt.

• lindalinaa
    Alexi skrev 2015-03-10 08:33:03 följande:

Någon annan måste ta hand om barnet. Har ni verkligen räknat på vad det kostar om ni är hemma båda två? Har ni inga sparpengar?

Vadå nån annan måste ta hand om barnet? Är man sjukskriven har man rätt till förskola för sitt barn punkt.
Svar på tråden Gravid och sjukskriven samtidigt som första barnet inte hunnit börja på förskola