• ssa123

när börjar barn leka med saker?

Min just över året leker inte med leksaker. Hon inspekterar känner kastar och framförallt TUGGAR på allt, men leker inte. Så som tex köra runt bilar osv.

När började era barn med det?

• Svar på tråden när börjar barn leka med saker?
  • Natulcien

Han började plocka lite med klossar, duplo och rulla bollar när han var runt 1,5 år...

• tulip79

Dottern på 14 mån kör bilar, bygger med klossar, försöker bygga med duplot o låtsasäter leksaksmat o blandar om grytanorna på briospisen. Hon har gjort det i flera månader. Hon gör som storebror, vare sig han är med i leken eller inte. Minns tyvärr inte när han började leka. Men jag tror der var senare. Han var mer för att suga på saker, hon har nästan slutat med det.

• Amanda84

Hur reagerar hon när du är med och leker? Har du visat hur man gör? Anledningen till att jag frågar är för att min 8-månaders precis har lärt sig att köra en bil fram och tillbaka och försöka stoppa ner klossar i klosslåda. Barn brukar ju härma det man själv gör och vi har lekt med bilen och lådan i en månad nu.

Annars så brukar barn i ettårsåldern gilla att kasta saker omkring sig och det är ju också en typ av lek. Leker hon inte alls? Kan det vara så att hon faktiskt inte leker men att du har svårt att uppfatta leken? Alla barn tycker ju inte att det är kul att köra med bilar men kan mycket väl trava iväg med nallen och med avsikt sätta den på en stol och lägga en tröja på den (nallen sover) och det är ju en lek som kanske kan vara svår för en vuxen att uppfatta om barnet i övrigt kastar leksaker omkring sig. Jag föreslår att du sätter dig en bit ifrån någon dag och observerat vad hon faktiskt gör när hon kastar saker omkring sig. Om du hittar något som liknar en lek så kan du ju fiska upp det och leka tillsammans med henne.

• ssa123

Jag skulle nog säga att det inte leks alls. Bläddrar i kartongböcker.pillar på och undersöker leksaker på alla sätt. Kan stänga locken på pop up låda och öppna vissa av dem. Men tuggar på allt allt allt

• Alexi

Min dotter blev bra på att leka när hon var runt tre år och började leka rollekar i timmar. Innan dess var hon väldigt svår att sysselsätta. Tycker nog att det med sonen också blev stor skillnad just när rollekarna kom även om han nog tidigare också kunde intressera sig för tex ett gäng bilar längre stunder på annat sätt.

• mallar

Min tjej är snart 14 månader och leker med vissa saker. Mest med sina dockor som hon matar, bäddar ner, klär av/på och kör runt i en vagn. Hon leker också med plocklådor, försöker bygga med duplo och bygger med klossar.
    Vissa andra saker, som sitt garage med bilar och sin gunghäst leker hon inget med utan bara klättrar på. Så det kanske handlar om vad de tycker är roligt helt enkelt.

• Muppen91

Min 14 månaders kör bilar,bygger med klossar och duplo och liknande och de började han med i ca 10 månadersåldern.:)

Svar på tråden när börjar barn leka med saker?