tobbe01 skrev 2015-03-12 07:29:40 följande:
Förhoppningsvis så lever grabben så helt i sin egen värld så han inte upplever att han är ensam, utstött och avvikande. Vilket stolpskott som gör en så svårt handikappad kvinna med barn och sedan drar!
Ja, han kanske blir en riktig fritänkare som kan gå egna vägar - nu menar jag på ett positivt sätt. Är det inte exakt vad Sverige behöver nu när kreativiteten tryter?
Flygfotogen skrev 2015-03-11 21:35:00 följande:
Frågan är om man ska ha rätten att så totalt äventyra en blivande människas hela liv i det läget. Om det var tydligt från början att han skulle tvingas att födas för tidigt med alla risker det medför så tycker jag att det är extremt egoistiskt av föräldrarna. Extremt egoistiskt. Det låter som att pojken lider men av detta och att hans värld är starkt begränsad både pga moderns och pga egna funktionshinder.
Tycker du likadant när det gäller alla dessa par som om och om igen försöker skaffa barn och där riskerna från början är välkända? Här om någonstans läggs det väl för övrigt väldigt mycket resurser från samhällets sida. Hur motiverar man detta, när gamla och sjuka inte får den vård de behöver?
Varför tycker vi att det är fullt ok att hösta in hur mycket resurser som helst för att hjälpa "normala" och "friska" att till varje pris få sätta barn till världen, men tycker det är groteskt (?) när någon som inte passar in i normen gör det på "naturlig" väg?
Vi har idag inte en aning om vilka människor vi hjälper till världen på
det sättet - det kanske inte är meningen att de ska kunna existera, därför att de sitter med massa genetiska fel som vi inte känner till idag? Eller så kanske de blir helt fantastiska och unika. Vem vet? Och de barn som sätts till världen av människor som inte anses vara "värdiga" att bli föräldrar kan ha precis de egenskaper som saknas i samhället- som tolerans, t.ex. Kanske ska de få välja när de blir myndiga. om de vill leva eller inte?
Beror inte många av de självmord dom begås av unga idag, just på alla de krav de känner på att "passa in"? Passa in i vaddå, undrar jag? Passa in hos människor med rigida tankemått? För att varför?