• Anonym (Sofia)

Hur lyckas man bli så utsatt som folket i "Givning People"?!?!

Har just tittat på sidan "Givning People" och förfäras lite över hur många det är som inte klarar sig i Sverige. En för hög elräkning här, ett tandläkarbesök där och hoppsan sa, så står barnen utan mat!

Är folk i Sverige sådana ekonomiska idioter, eller vad är det för fel?!?!

En pappa skrev att han vände sig av och an av oro om natten eftersom han inte visste om sonen skulle få mat på bordet. Herregud, det får man väl SE TILL  som VUXEN att han får!

Jag säger inget om familjer som inte fått pengar in alls, för att a-kassa / FK strular och man får gå upp till ett halvår utan utbetalningar, men annars. . . Till och med när jag levde på existensminimum sparade jag i alla fall 500 varje månad för att ha en buffert. Nu undrar jag uppriktigt - varför gör inte alla det?!?!

PS: Själv skulle jag aldrig skänka en spänn till de här människorna, men gärna till Djurrättsalliansen eller Läkare utan gränser!

• Svar på tråden Hur lyckas man bli så utsatt som folket i "Givning People"?!?!
  • Anonym (Sofia)
    Tines skrev 2015-03-10 10:00:56 följande:

Vad är giving people?

En grupp på FB dit man kan skriva om man inte har mat för dagen och så finns det andra som ger.

Jag kan tänka mig att en del som står där måste vara rena snyfthistorier för att mjölka pengar av andra, för så illa som det ser ut där kan det ju bara inte vara i Sverige!
  • trilskas
    Anonym (Sofia) skrev 2015-03-10 10:09:17 följande:

En grupp på FB dit man kan skriva om man inte har mat för dagen och så finns det andra som ger.

Jag kan tänka mig att en del som står där måste vara rena snyfthistorier för att mjölka pengar av andra, för så illa som det ser ut där kan det ju bara inte vara i Sverige!
    Det ÄR så illa.. Jag är med och donerar av det jag har till de som behöver.
  • sextiotalist

För att folk hamnar mellan stolarna, att det skyddsnät vi har är väldigt glest, att folk inte alltid har ett nätverk som kan stötta dom.

• Anonym (N)

Jag är inte med på den sidan, men en snarlik. Jag förvånas och förfasas över vad det är för fel på dessa människor. Ena sekunden har de inte mat på bordet och i nästa är de med i en utlottning av exempelvis cigaretter eller snus.. medan de är oroliga över att deras barn inte har mat på bordet. Jag vet eg inte varför jag är med på sidan, har aldrig skänkt något till någon där. Jag ger dock pengar till andra, ex Cancerfonden och liknande.

• Anonym (Sofia)
    sextiotalist skrev 2015-03-10 10:26:07 följande:

För att folk hamnar mellan stolarna, att det skyddsnät vi har är väldigt glest, att folk inte alltid har ett nätverk som kan stötta dom.

Hur då "mellan stolarna"? Vilka stolar då? (jag vill uppriktigt förstå, men jag kan bara inte).
  • sextiotalist
    Anonym (Sofia) skrev 2015-03-10 10:45:40 följande:

Hur då "mellan stolarna"? Vilka stolar då? (jag vill uppriktigt förstå, men jag kan bara inte).
    Sjukförsäkringar som inte betalas ut pga ej korrekt skrivna läkarintyg, a-kassa som inte betala ut pga fd arbetsgivare som inte skriver korrekta intyg.

Men du har kanske inte läst tidningarna.

För de som aldrig varit arbetslösa, aldrig varit långtidssjukskrivna, aldrig fått vända på örena är det såklart svårt att förstå.

Vi levde t.ex tre månader (tre personer) på min a-kassa, då hade vi varit arbetslösa länge och bufferten var slut och vi betalade en massa räntor på ett in-blanco-lån som uppkom när vi sålde ett hus med förlust, så i teorin så hade vi levt långt över existensmin (dvs vi skulle inte fått något försörjningsstöd). Men vi fixade det då vi hade ett nätverk som backade upp oss.
    Men försök att klara tre personer (efter det endast hyran är betald) på fyratusen i månaden under  tre månader.
  • John D
    sextiotalist skrev 2015-03-10 10:53:21 följande:
    Vi levde t.ex tre månader (tre personer) på min a-kassa, då hade vi varit arbetslösa länge och bufferten var slut och vi betalade en massa räntor på ett in-blanco-lån som uppkom när vi sålde ett hus med förlust, så i teorin så hade vi levt långt över existensmin (dvs vi skulle inte fått något försörjningsstöd). Men vi fixade det då vi hade ett nätverk som backade upp oss.
    Men försök att klara tre personer (efter det endast hyran är betald) på fyratusen i månaden under  tre månader.
    Nu dömer jag dig inte utan frågar helt uppriktigt eftersom jag är nyfiken på situationen, så ta det inte som kritik eller påhopp. :)

Ni är tre personer, samtliga arbetslösa, och ni säljer ett hus med förlust och tvingas ta blanco-lån.

Varför är det bara en av tre som har a-kassa? Om dom andra två är barn kan jag förstå det, men då borde det finnas barnbidrag med som inkomst.

Varför sälja ett hus med förlust? Hus är dyrt, så har man inte ekonomi för det så bör man inte köpa hus till att börja med.

Hur kunde ni få blanco-lån utan någon som helst inkomst eller säkerhet?
  • Anonym (Avancerat)

Du verkar lite småkorkad om du inte förstår dagens nya samhälle, eller så gör du dig till.

Lagar har slutat fungera som de var designade för att göra, och människorna är exproprierade på en massiv skala men via ett dolt system så att de accepterar att bli exproprierade, skulle staten gå in och plocka allas pengar direkt skulle det bli revolution. Nu plockas pengarna sakta men säkert från lite spretigt olika individer och det går långsamt men sakta men säkert och från allt fler individer hela tiden

.. därav t ex Aftonbladets reportage  tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/ekonomi/article13376.ab  om klyftorna som ökar, men däremot demoniserar Aftonbladet de rika människorna. Det är inte där problemet är alls. Det är att så många blivit exproprierade.

Pengarna plockas via banker och via försämrade a-kassa/barnbidrag/sjukpenning/försämrade kollektivavtal. Inget av ovanstående har följt med inflationen. Du vet vad inflation är? Det är försämring av den köpkraft dina pengar.

Det vill säga att mjölken kostar 13kr per liter istället för 9kr per liter som 5 år sedan. Om allt blir dyrare på grund av mer pengar medan välfärdssystemets utbetalningar ligger kvar på samma nivå är det en form av expropriation. A-kassan har inte följt inflationen överhuvudtaget, rimlig max a-kassa med dagens inflation ligger på 18.000 rena pengar ut varje månad, inte dagens 10.000kr.

Medan människor som först köpt sin egen bostad ska sedan betala "avgift", som går till staten och till en grupp människor som bestämmer och många festar för pengarna. När man blir arbetslös så får den lille människa en a-kassa som motsvarar en plutt av det man fick när man jobbade.
    Ren maffiaverksamhet.

• nozpa
    Anonym (Sofia) skrev 2015-03-10 09:46:29 följande:

Har just tittat på sidan "Givning People" och förfäras lite över hur många det är som inte klarar sig i Sverige. En för hög elräkning här, ett tandläkarbesök där och hoppsan sa, så står barnen utan mat!

Är folk i Sverige sådana ekonomiska idioter, eller vad är det för fel?!?!

En pappa skrev att han vände sig av och an av oro om natten eftersom han inte visste om sonen skulle få mat på bordet. Herregud, det får man väl SE TILL  som VUXEN att han får!

Jag säger inget om familjer som inte fått pengar in alls, för att a-kassa / FK strular och man får gå upp till ett halvår utan utbetalningar, men annars. . . Till och med när jag levde på existensminimum sparade jag i alla fall 500 varje månad för att ha en buffert. Nu undrar jag uppriktigt - varför gör inte alla det?!?!

PS: Själv skulle jag aldrig skänka en spänn till de här människorna, men gärna till Djurrättsalliansen eller Läkare utan gränser!

Fast det är ju precis det han gör. Ser till att barnet får mat.

Självklart kan sådant här uppstå. Har man haft en taskig ekonomi ett bra tag och det skulle hända några större grejer, samt att någon utbetalning strular så skulle jag gissa på att det är kört.
    Att alltid behöva leva på marginalen är nog ingen höjdare. Sluta gotta dig i andras problem, ta tag i dina egna istället.

Du skulle aldrig skänka en spänn till "de där människorna", men du går gärna in o läser om dom för att sedan ägna dig åt att sparka lite till på de svaga. Du får hoppas att du själv aldrig blir en av de där människorna.

Svar på tråden Hur lyckas man bli så utsatt som folket i "Givning People"?!?!