• annaba

Säker metod för att få dotter ?

För att svara på frågan. IVF med PGD är enda sättet att garantera att det är en kvinnligt embryo som återförs. Görs mig veterligt på Cypern, i Tjeckien (under förevändningen att kolla för genetiska avvikelser, könsselektion är inte tillåten i Tjeckien så vitt jag vet) och jag tror även Ryssland.

IVF är ingen dans på rosor i sig och har sämre chans att leda till en fullgången graviditet jämfört med om du blir gravid på naturlig väg. Ingreppet i embryot för PGD (där man tar en cell för att analysera) ökar också risken att embryot stöts bort när det väl inplanterats i livmodern.

I Sverige görs så vitt jag vet PGD enbart på dokumenterade fall av svåra (livshotande/starkt nedsatt livskvalitet) sjukdomar som är kopplade till kromosomerna. För könsselektion kan man lika gärna glömma det. 

Tvätt och separation av spermier för insemination görs också men har ingen garanti på kön, även om det ökar chansen att få en pojke/flicka. Liksom med IVF har även insemination en något lägre chans till graviditet jämfört med den naturliga vägen.

Kontentan - det finns sätt, vissa mer säkra än de andra. Alla kommer med en kostnad. Alla kräver att du beger dig utanför Sveriges gränser. Alla har en lägre success rate än naturlig graviditet.

Svar på tråden Säker metod för att få dotter ?