• Anonym (katten86)

propavan & graviditet

Någon här som använder propavan under graviditeten eller har gjort det? Hur har det gått för er? Eller hur lyckades ni sluta med den medicinen pga graviditeten?

• Svar på tråden propavan & graviditet
  • Anonym (Ok)

Propacan får användas under graviditet så det finns ingen anledning att sluta om du fortfarande har behov av medicinen.

• Anonym (medicin)
    Anonym (katten86) skrev 2015-03-10 12:21:56 följande:

Någon här som använder propavan under graviditeten eller har gjort det? Hur har det gått för er? Eller hur lyckades ni sluta med den medicinen pga graviditeten?

Propavan är inte vanebildande så den sömntabletten borde du kunna sluta med omgående.
  • Anonym (katten86)

Sluta omgående är svårt eftersom att jag använder propavan till att sova. Atarax använde jag också ihop med propavan för att sova innan jag såg att jag var gravid. Men slutade med atarax efter jag läste bipacksedeln då jag såg att jag var gravid. Ska se om jag lyckas sova utan inatt, har försökt tidigare men jag har då jätte svårt för att somna och sova överhuvudtaget. Men ska försöka träna bort den ändå och se hur det går.

• Birgitta02
    Anonym (katten86) skrev 2015-03-10 13:03:28 följande:

Sluta omgående är svårt eftersom att jag använder propavan till att sova. Atarax använde jag också ihop med propavan för att sova innan jag såg att jag var gravid. Men slutade med atarax efter jag läste bipacksedeln då jag såg att jag var gravid. Ska se om jag lyckas sova utan inatt, har försökt tidigare men jag har då jätte svårt för att somna och sova överhuvudtaget. Men ska försöka träna bort den ändå och se hur det går.

Ja, man använder ju sömntabletter just för att få sova. Har man en skenande hjärna innan natten så är det ju jättesvårt. Men att sluta direkt är inga problem med de där tabletterna. Det sitter ju enbart i huvudet på dig.

Ändra lite sömnvanor kanske? Alltid gå upp kl 7.00 - även på helgerna. Och kanske inte lägga sig förrän vid 23-tiden. Absolut ingen tv eller dator en timme före sängläggning. Läs en bok eller nåt istället.
  • Anonym (Lergigan)

Har du provat lergigan? Den har också lugnande egenskaper och ges ofta till gravida för att minska illamående.

• The Fugly

Jag använde både Propavan och Lergigan under min första graviditet. Både är godkända för användande under graviditet.

Svar på tråden propavan & graviditet