• Anonym (Olika viljor)

Min kille vill använda sina gamla barnkläder!

Är så att jag är gravid i v 12! Nu har det kommit upp att min kille vill inte köpa barnkläder alls utan tycker att vi kan använda alla hans barnkläder! Dom är ju i så bra kvalitet! Sen att dom är närmare 50 år gamla ser inte han som ett problem men det gör jag. Jag tycker ju det år skoj att handla bebis kläder. Hur ska jag få honom att ändra sig! Sen tycker han vi kan använda en bilstol som är 15år då den är i nyskick men visst är väl det bäst före på dom! Madrass å spjälsäng sedan han är liten tycker han oxå vi ska använda! Visst är det bra att vara ekonomiskt å jag kan gärna köra second hand till en viss del men inte med saker/kläder som har 50 år på nacken! Tycker ni jag överreagerar? Hur kan man få honom att vilja köpa annat?

• Svar på tråden Min kille vill använda sina gamla barnkläder!
  • Dixie

Är din pojkvän 50 år? 

Visst kan ni använda en del barnkläder från när han var liten, det har vi gjort till våra barn - men vi har också valt att komplettera en del. Gå igenom de kläder som finns, se vad som funkar och köp till övrigt. Resårband brukar tex ge vika efter en del år - och omlottbodys fanns inte för 50år sedan - sådant kan vara praktiskt att ha! 
    Men du är bara i v 12 - avvakta att köpa allt nu, ni har gott om tid! 

Babyskydd får vara högst 5 år gammalt - så ett 15 år gammalt babyskydd kan ni inte använda. 

• Birgitta02

Han borde backa. Du vill naturligtvis ha nya fina grejer. Har ni råd så go for it. Bilbarnstolen är ofta gjord av frigolit etc. Och de blir porösa efter några år. Så det är en stor säkerhetsrisk att använda dom. Men jag vet inte vad ni har för stol så kolla med företag som tillverkar dom.

Och varför är det han som bestämmer vad som skall inhandlas? Har du ingen inkomst? Är han inte intresserad av vad du tycker? Är han normalt sådan att han gärna kör över dig?

• AnnaKG

Rätt gulligt att få sätta på sitt barn något som mamma/pappa har använt tycker jag :)

Men ja hade nog inte velat att bara ha dessa kläder i byrån. Men några få speciella kläder hade vart kul :)

Bilstolen skulle ja inte ha använt dock!!

Säng beror ju på hur skicket är så klart...

• Batmamba

Säkerhetsgrejer som bilstol och sånt har vi valt att köpa nytt. Dels åldras materialen, dels tas det fram nya, bättre grejer.

Finns det så mycket sparat att det räcker? Imponerande hamstring av hans föräldrar i så fall!

Annars kan ni väl blanda? Ta 50/50. Det man bör ha koll på är att gamla saker kan vara gjorda utan det säkerhetstänk vi har idag. En 50 år gammal spjälsäng kan ha ett olämpligt avstånd mellan spjälorna tex.

En fördel med gamla textilier är att gifterna är urtvättade. Nackdelen med gamla leksaker och möbler är att de kan innehålla gifter i tex plaster och lacker som inte är tillåtna idag.

Tja. Så tänker jag iaf.

• Mika86

Till våra söner kunde vi inte använda några av gubbens gamla kläder pga att de va uppätna av möss.

Jag satte mig ner o kollade igenom mina gamla kläder o sparade några klänningar men det mesta tyckte jag inte va snyggt, sen hade mamma o pappa inte sparat allt heller.

Din kille kan ju inte gilla kläderna så mycket då de utseendemässigt är väldigt omoderna.

Är han verkligen inne på att ALLT ska användas?

Ni kanske kan göra en deal isf, hälften nytt o sen få han välja ut en del av sitt.

Säng ja helt okej (vi har min gamla, född 86)

Bilstol ska ni absolut inte ha den, 10 år är hållbarheten o babyskyddet är 5-7 år så köp nytt alt begagnat av nån ni känner

• Anonym (argument)

Ni kans ut börja att kolla igenom kläderna... Men påpeka att det verkar litet opraktiskt... Nu var våra gamla bebiskläder bara ca trettio år gamla, men då var det vanligt att man hade en omlottskjorta som skulle knytas med rosett på tre-fyra ställen, sedan hade man blöjbyxor i tyg, och över detta hade man sparkbyxor som knäpptes med knappar högst uppe många moment vid blöjbyte, som man gör kanske ett dussin gånger om dagen. Vidare så lär det vara så att resår har gett sig, ljus kläder som kan ha rester av saliv och kräk kan ha gulnat (hade hänt på många av de plagg vi fick).

En 15 år gammal bilstol ska INTE användas. Du kan läsa me om rekommendationer på NTF:s hemsida, www.ntf.se . Dels har säkerhetsarbetet gått rejält framåt sedan den stolen gjordes, och dels så barn plasten åldrats och blivit sprödare och håller helt enkelt inte lika bra vid en ev. Krock. Åldersgränser är 5-7 år för det första babyskyddet och 10 år för övriga stolar.

Spjälsäng kan väl vara ok att använda, dock så tror jag att standardmåttet har ändrats. Jag tror också att man ändrat det tillåtna måttet mellan spjälorna, gjort det smalare. Enligt IG är det nu lättare att fasta med händer och fötter där, för litet större barn. Men jag antar att det tidigare var risk att få in huvudet där och fastna, på de äldre sängarna. Madrass - förutom risk för mögelangrepp så finns det ju risk att madrassmaterialet inte håller ordentligt. Torkat vid förvaring, och börjar ge ifrån sig damm? Sen vet jag inte vad man hade i madrasser då, det finns ju mycket ämnen man undviker nu som kan finnas i äldre grejer...

• Anonym (Olika viljor)

Min kille är närmare 50 år ja! Själv är jag 35! Vi har båda inkomst så det är inte där problemet ligger! Självklart kan jag ev använda nått plagg men absolut inte alla som han vill!

• Anonym (Nej)

Sätt ner foten! Är det av ren snålhet, eller vad? Gamla bilbarnstolar är farliga, så det går bort. Både materialet som blir förstört av ålder och att säkerheten inte är densamma som idag.

Gamla kläder kan ju möjligen gå att använda men de lär ju varken vara moderna eller praktiska. När vi tittade på Kläder som var ca 30 år gamla fick vi dock slänga rubbet, för tyget hade blivit sprött, och inget höll ihop särskilt bra. Bättre ni köper second hand i så fall.

En gammal madrass hade jag aldrig lagt en bebis på. Tänk på vad som kan finnas i den, mögelsporer, kemikalier mm? Spjälsäng möjligen, om den inte är i dåligt skick och utgör klämrisk, har icke godkänt avstånd mellan spjälor etc. Sedan är ju frågan om man hade giftfri färg på den tiden?

Jag tycker du ska läsa på lite och bemöta hans argument med fakta! Dessutom har väl även du något att säga till om?

• Anonym (!!!)

Äh är det han som bestämmer i ert förhållande? Det är väl bara att säga NEJ och köpa kläder och ny bilbarnstol. Eller är du rädd för din "pojkvän" vad är det frågan om?!

• Anonym (Olika viljor)

Jag kommer att köpa kläder oavsett vad han tycker men ville bara kolla vad andra tycker! Har aldrig sett denna sidan förut hos honom trots 2 år tillsammans! Vet inte om han är snål lr vad det handlar om! Ska läsa på fakta så jag har argument

Svar på tråden Min kille vill använda sina gamla barnkläder!