Ni kans ut börja att kolla igenom kläderna... Men påpeka att det verkar litet opraktiskt... Nu var våra gamla bebiskläder bara ca trettio år gamla, men då var det vanligt att man hade en omlottskjorta som skulle knytas med rosett på tre-fyra ställen, sedan hade man blöjbyxor i tyg, och över detta hade man sparkbyxor som knäpptes med knappar högst uppe många moment vid blöjbyte, som man gör kanske ett dussin gånger om dagen. Vidare så lär det vara så att resår har gett sig, ljus kläder som kan ha rester av saliv och kräk kan ha gulnat (hade hänt på många av de plagg vi fick).
En 15 år gammal bilstol ska INTE användas. Du kan läsa me om rekommendationer på NTF:s hemsida, www.ntf.se . Dels har säkerhetsarbetet gått rejält framåt sedan den stolen gjordes, och dels så barn plasten åldrats och blivit sprödare och håller helt enkelt inte lika bra vid en ev. Krock. Åldersgränser är 5-7 år för det första babyskyddet och 10 år för övriga stolar.
Spjälsäng kan väl vara ok att använda, dock så tror jag att standardmåttet har ändrats. Jag tror också att man ändrat det tillåtna måttet mellan spjälorna, gjort det smalare. Enligt IG är det nu lättare att fasta med händer och fötter där, för litet större barn. Men jag antar att det tidigare var risk att få in huvudet där och fastna, på de äldre sängarna. Madrass - förutom risk för mögelangrepp så finns det ju risk att madrassmaterialet inte håller ordentligt. Torkat vid förvaring, och börjar ge ifrån sig damm? Sen vet jag inte vad man hade i madrasser då, det finns ju mycket ämnen man undviker nu som kan finnas i äldre grejer...