• Kurona

19 år och gravid..vad ska jag göra?!?

Skulle era familjer säga upp kontakten när du/ni är 19 år gamla? Låter rätt så löjligt, när man är 19 år så är man ju vuxen, eller ja, på pappret iallafall. 

Jag själv blev mamma strax efter jag fyllt 20, så jag var 19 år när jag var gravid, dock så var det en planerad graviditet, maken hade jobb och jag studerade, vi bodde också i en egen lägenhet. Nu är jag 22 år och väntar mitt andra barn, studerar fortfarande, på distans så jag har möjlighet att ha mina barn hemma lite mer, så de slipper förskola dygnet runt. 

Jag vet inte ens om sådana adoptioner som du pratar om sker i Sverige, i så fall i liten mån. 

Vilken vecka är du i? Jag gjorde en medicinsk abort när jag var 17 år gammal i vecka 9, det var riktigt tufft och jag mår fortfarande dåligt för det, det var dock enbart en oskyddad natt som ledde till den graviditeten, jag rekommenderar att du funderar över din framtida situation och skaffar bra preventivmedel, det finns otroligt mycket att välja bland. 

• Kurona
    viccigirl96 skrev 2015-03-10 21:00:27 följande:
    Ja, eftersom vi båda fortfarande bor hemma. Och mina föräldrar skulle aldrig tillåta något sådant, dom skulle bli otroligt arga och inte prata med mig om jag inte gjorde en abort. Detta prat har jag haft förut med dom. Men nån sorts av adoption måste det väll finnas? Ja är i vecka 5. Ja känner mig inte ett dugg redo men jag vet att jag fortfarande skulle kunna förändra hela min framtid för att få behålla det och inte behöva göra en abort. Min pojkvän vill att ja behåller det men varken jag eller han har inkomst.

Som framfet här ovan skrev så kan man ha hela livet planerat och det kan ändå skita sig.  Man kan också känna sig hur redo som helst men sen när det väl är dags så tvivlar man. 

Har du och din pojkvän en bra relation? Även om man inte kanske är redo så kan man bli redo om man finns där för varandra. 

Gör inte en abort för att någon annan vill det, det kommer du ångra, tro mig jag vet. Min mamma påverkade mig till att genomgå min abort och jag mår fortfarande riktigt dåligt för det. En abort innan vecka 12 är dock mycket enklare att genomgå än en senare abort, men psykiskt är det minst lika jobbigt. 

Ni har alltså åtta månader på er, om ni väljer att behålla, att lyckas fixa era liv, är ni redo att kämpa för barnet? Livet blir aldrig detsamma efter att man skaffar barn, men jag skulle aldrig byta det mot något annat, tufft kan det mycket väl vara, men det är också underbart att vara förälder.

Svar på tråden 19 år och gravid..vad ska jag göra?!?