Inlägg från: viccigirl96 |Visa alla inlägg
  • viccigirl96

19 år och gravid..vad ska jag göra?!?

Hej. Ja är en tjej på 19 år och har en pojkvän som jag varit tillsammans med ett tag. Jag gick till ungdomsmottagningen idag och de visade sig att jag var gravid. Är helt förtvivlad. Vet att det här endast är mitt beslut men vill ändå höra andras åsikter, som kanske varit med om liknande osv. 

Jag har alltid sagt att om jag blir gravid kommer jag inte göra en abort, för jag personligen skulle inte klara av att göra så. (dömer ingen annan som gjort de) Men jag vet inte vad jag ska göra heller.. Jag bor fortfarande hemma och har precis gått ut gymnasiet, har inget jobb och ingen inkomst. Så jag vet att det är väldigt osmart att behålla barnet. Men någonting inom mig säger att jag ändå borde behålla det. Har haft på känn länge att jag varit gravid och redan fått känslor för barnet. 
    Vet att adoption också är en lösning när man inte vill göra abort, vilket är något jag funderar över. Men jag vet verkligen inte vad jag ska göra... Hjälp!!!

• Svar på tråden 19 år och gravid..vad ska jag göra?!?
  • viccigirl96
    beccagranen skrev 2015-03-10 20:37:35 följande:

Om du inte klarar av en abort av ett embryo så lär du inte fixa en adoption (vilket sällan görs i Sverige). Så alltingen avslutar du det och skaffar ett bra skydd så du slipper genomgå det här igen. Eller så tar du farväl av ditt nuvarande liv och väntar dig många år av en tuff berg och dalbana. Det går utmärkt att vara ung förälder, var själv 18år. Men då måste man vilja det, och vara beredd på att kämpa. Trotts att jag lyckats bra som ung förälder, så skulle jag ändå skjutit upp det några år till för min egna skull, för det kämpigt. När livet var ordnat vid andra graviditeten, fick jag äntligen njuta av hur det verkligen skulle vara att vänta barn och vara föräldraledig.

Men om jag gör en adoption får ju barnet åtminstone leva. Och ja vill ju ändå ta mitt ansvar nu när jag väl är gravid och ge det ett liv. Men känner verkligen att jag inte är redo. Men å andra sidan så skulle jag självklart kämpa för barnet, men min pojkväns föräldrar har sagt att dom skulle säga upp kontakten med han och min familj hade nog också reagerat liknande.. 
  • viccigirl96
    Anonym (riktigt dumt) skrev 2015-03-10 20:35:36 följande:

ja du är 19 år och bo hemma, så även om du vill behålla de borde du sluta va så självisk å gö en abort

Så man kan inte ta hand om ett barn för det?
  • viccigirl96
    Kurona skrev 2015-03-10 20:52:53 följande:

Skulle era familjer säga upp kontakten när du/ni är 19 år gamla? Låter rätt så löjligt, när man är 19 år så är man ju vuxen, eller ja, på pappret iallafall. 

Jag själv blev mamma strax efter jag fyllt 20, så jag var 19 år när jag var gravid, dock så var det en planerad graviditet, maken hade jobb och jag studerade, vi bodde också i en egen lägenhet. Nu är jag 22 år och väntar mitt andra barn, studerar fortfarande, på distans så jag har möjlighet att ha mina barn hemma lite mer, så de slipper förskola dygnet runt. 

Jag vet inte ens om sådana adoptioner som du pratar om sker i Sverige, i så fall i liten mån. 

Vilken vecka är du i? Jag gjorde en medicinsk abort när jag var 17 år gammal i vecka 9, det var riktigt tufft och jag mår fortfarande dåligt för det, det var dock enbart en oskyddad natt som ledde till den graviditeten, jag rekommenderar att du funderar över din framtida situation och skaffar bra preventivmedel, det finns otroligt mycket att välja bland. 

Ja, eftersom vi båda fortfarande bor hemma. Och mina föräldrar skulle aldrig tillåta något sådant, dom skulle bli otroligt arga och inte prata med mig om jag inte gjorde en abort. Detta prat har jag haft förut med dom. Men nån sorts av adoption måste det väll finnas? Ja är i vecka 5. Ja känner mig inte ett dugg redo men jag vet att jag fortfarande skulle kunna förändra hela min framtid för att få behålla det och inte behöva göra en abort. Min pojkvän vill att ja behåller det men varken jag eller han har inkomst.
  • viccigirl96
    framfet skrev 2015-03-10 20:57:11 följande:

Innerst inne vet du nog svaret själv. Att andra säger upp bekantskapen för att du bestämmer över ditt egna liv förstår jag är svårt, men det är helt ärligt deras förlust och inte din.

Jag gjorde en abort i din ålder. Det var helt rätt, jag vet det fortfarande. Mitt liv är långt ifrån perfekt, men jag hade aldrig kunnat göra dom saker jag gjort och mitt liv skulle sett annorlunda ut om jag behållit barnet. Men även om jag vet att det är rätt så kommer det över mig emellanåt. Att mina barn skulle haft en storebror eller storasyster osv.

Oavsett så är det ditt beslut som du ska kunna leva med resten av livet. Vill DU göra en abort så självklart ska du det. Men om du gör en abort för att dina föräldrar inte tycker att du ska ha barnet så kommer du aldrig förlåta dem.

Man kan ha hela livet utstakat framför sig och planera ett barn i detalj och det kan ändå skita sig fullständigt.

Gör det som känns rätt för dig, allt annat har en tendens att lösa sig för den som vill!

Lycka till!

Ja jag vet svaret och jag vill verkligen inte göra en abort. Men behöver ju mina föräldrar fatt klara av detta med tanke på att jag inte har inkomst osv, och utan dom har jag ingen bostad heller. Vill ändå kunna ta hand om barnet om jag nu behåller det.. 
Svar på tråden 19 år och gravid..vad ska jag göra?!?