• Penida

Är ni styrande i era barns fritidsaktiviteter?

Jag menar nu inte om ni väljer aktivitet åt dem utan om ni ser till den tid aktiviteten tar med mycket tid utanför träningen och hur den påverkar er som familj och om ni har sagt nej vid ett visst antal aktiviteter osv. Om ni begränsar det på något sätt.
    Vi har en dotter som spelar handboll, fotboll och dansar balett och det blir ju mer utanför själva träningen ju äldre hon blir. Det är jätteroligt givetvis men jag funderar på om det kan bli för mycket för barnet och föräldrarna när de är äldre. Dela gärna er upplevelse.

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Är ni styrande i era barns fritidsaktiviteter?
  • scanmia

Ja absolut. Jag har tre barn och har sagt att två vardagar avsätter jag till alla aktiviteter. Då blir det tre dagar att leka med kompisar, vara med familjen, slappa och de hinner med läxor och annat med. Jag tycker att det är en bra balans. Det betyder att de får koordinera och kompromissa så att de kan få mest möjliga ut av det. Är det någon som verkligen brinner för en aktivitet så blir det för de andra att hitta bra saker att göra samma dag. Och helgerna kan man ju i nödfall klämma in något på även om det är roligare att hålla dem fria för mer spontana utflykter och umgänge.

Nu är barnen så pass unga att de inte kan ta sig runt själva (under tio år). När de väl kan det så blir det väl mer frihet för dem att välja. Och vi har turen att ha ett stort utbud av fritidsaktiviteter så det finns nästan alltid kul saker att vara med på oavsett vilka dagar som blir aktivitetsdagar.

• Annica71

Vi har bestämt att 2 aktiviteter per vecka är lagom så de hinner med läxor och kompisar.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • tankfull
    Penida skrev 2015-03-11 00:01:51 följande:

Jag menar nu inte om ni väljer aktivitet åt dem utan om ni ser till den tid aktiviteten tar med mycket tid utanför träningen och hur den påverkar er som familj och om ni har sagt nej vid ett visst antal aktiviteter osv. Om ni begränsar det på något sätt.
    Vi har en dotter som spelar handboll, fotboll och dansar balett och det blir ju mer utanför själva träningen ju äldre hon blir. Det är jätteroligt givetvis men jag funderar på om det kan bli för mycket för barnet och föräldrarna när de är äldre. Dela gärna er upplevelse.

Intressant fråga, jag har precis funderat över detta i dagarna. Jag har bara ett barn men hon är väldigt energisk och det krävs att hon får aktivera sig ordentligt för att må bra. Men man kan ju inte pressa in för mycket heller..två eller tre aktiviteter per vecka är nog max vad jag tycker är okej. Det beror ju också på om det är fysiskt krävande el inte, och åldern på barn. Tycker det viktigaste är att ha en dialog med barnet och låta det känna efter själv. Jag har funderat över hur mycket man ska pressa barn att fortsätta med något som är lite motigt ibland.. Min dotter har en kompis som inte verkar tycka att nånting är kul, hur ska man göra då? Man vill ju trots allt att de ska vidga sina vyer?
  • cosinus

Njä jag har inte styrt så mycket.

Barnen har 2-3 aktiviteter var och eftersom vi har 4 barn (yngsta har iofs bara en grej) så blir det ju mycket skjutsande och farande. Men jag älskar idrott och kan inte tänka mig att begränsa barnen bara för att jag skaffat fler syskon åt dem än vad som kanske är standard.

Som det sett ut i vinter så har 2 av barnen haft aktivitet på måndagar, 1 på tisdagar, 2 på onsdagar, 3 på torsdagar och 1 på fredagar. Sen är det nästan varje helg matcher, sammandrag eller tävlingar antingen lördag eller söndag samt att 1 av barnen har en fast träning söndagar.

Det vi har begränsat är att vi förbjudit hockey och hästar eftersom det inte riktigt går att få ihop tidsmässigt då den tidigare är konstiga tider och tiderna dessutom ändras med kort varsel och det senare kräver en förälder i stallet när de är små. Vi kan skjusa och mecka men ibland är vi beroende av att kunna bara lämna av och göra något annat medans barnet tränat och sen bara komma och hämta.

• Duckan

Ett barn på 8 år och hittills har hon en aktivitet per termin, en gång i veckan. Hon börjar och slutar på allt och vi har inte lust att låsa oss på  helger tex då vi har landställe och annat kul vi vill göra då.

• Rocket Mania

Jag har låtit barnen styra för de har visat att de klarar av det. Jag har ett barn som tränar 6 dagar i veckan och han känner själv att det börjar bli för mycket så han funderar på att sluta på en av aktiviteterna. Valet låter jag honom ta själv då det hittills inte gått ut över vare sig skolan eller humöret hemma.

De andra två har två aktiviteter var (2 respektive 3 dagar/v). Vi har bara en helt aktivitetsfri dag och den dagen är familjens dag då ingen bokar in något annat. Då slappar vi tillsammans!

• Mrs Green

Min snart 10-åring har tre olika aktiviteter och det tar periodvis mycket tid. Det hon tycker allra bäst om är att spela teater (de andra är handboll och gitarr) och när det är föreställningar (och rep inför det) kan det ta 5-6 dagar i veckan, men då hinner hon ju inte med de andra aktiviteterna eftersom det krockar, så det blir ju en naturlig begränsning... Och det är är inte så långa perioder det är så hektiskt.

Jag tänker att det kan funka nu när hon är tillräckligt stor för att ta sig till en del aktiviteter själv, men samtidigt ännu inte har så mycket läxor. Om ett par år får hon kanske begränsa sig mer. Mitt enda krav är att hon gör någon form av fysisk aktivitet, men det kan ju lika gärna vara att ge sig ut och springa eller cykla, den dag hon inte längre vill spela handboll.

Angående att pusha eller inte när det är motigt så har jag sagt att hon får välja aktivitet(er) varje termin, men när hon väl valt så måste hon gå alla gånger (om hon inte är sjuk förstås, eller om det krockar med något annat) även om det är motigt en dag. Sen får hon välja om nästa termin, ifall det var något sim visade sig inte vara roligt.

• Majsan70

Vår dotter är nu 11 år, snart 12, och har haft egen ponny sen hon var 8 år gammal. Utöver ridningen och stallet 5 dagar i veckan ( hon har medryttare 2 dagar), så tränar hon på gymmet 2-3 dagar i veckan och tränar i varmvattenbassäng. Det senare är just nu lite på vänt för tillfället. 
    Vi hinner inte så mycket mer så där är vi styrande i att hon faktiskt inte får plats för mer aktiviteter. 
    Vi är med i stallet varje dag och kör både henne och ponnyn till träningar och tävlingar. Vi är även med henne åp gymmet och tränar samtidigt så vi lägger oerhört många timmar tillsammans med dottern varje vecka. 

• Gladskit

Säger också ja, absolut!
    Barnets aktiviteter måste funka för alla i familjen, vi vuxna är också människor med intressen som vi vill få tid till.
    Så om det är något som vi vet innan att det garanterat kommer att krocka så "erbjuder" vi inte ens det. Också för barnet skull.
    Som min son tex. han har fotboll tisdag + torsdag + cuper kanske varannan helg. Då är det ingen idé att jag visar honom ett utskick om streetdance på lördagar eftersom han kommer missa hälften pga fotbollscuper. Det vore bara taskigt av mig.

Men det är såklart en avvägning. Kommer han till oss och verkligen verkligen verkligen vill testa någon aktivitet som han hört talas om så får vi ju kolla upp det. Tycker dock att det är mitt ansvar som förälder att se till att det inte blir för mycket vare sig för honom eller för oss, för fick han välja så skulle han spela fotboll i tre olika lag, dansa streetdance OCH cykla BMX varenda helg

• Annaïck

För oss är det snarare att vi inte har rad att betala för hur manga aktiviteter som helst. Speciellt nu när dottern ska börja rida....

Svar på tråden Är ni styrande i era barns fritidsaktiviteter?