Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Hallå!!! Barn kostar!

Eftersom barnbidrag och underhåll täcker alla barnets nödvändiga kostnader tills de är 7 år ungefär så nej, jag tycker inte synd om ensamstående på så vis.

Däremot kan jag tycka lite synd om dem som jobbar och sliter, men har ett låglöneyrke och inte kan byta av någon anledning, inte köper onödigheter men ändå knappt har råd med lite guldkant i tillvaron.

• SupersurasunkSara
    Froststar skrev 2015-03-13 10:22:23 följande:

Skrota barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd (från FK), bostadsbidrag och allt annat tjafsbidrag. Det ska finnas en enda bidragsform - socialbidrag. Antingen är någon berättigad till det eller inte. Skulle spara massor i administrativa kostnader, skulle reducera möjliga kryphål för att kunna fuska, o.s.v.

Den som inte har råd med barn får låta bli att skaffa helt enkelt. Eller höja sin kompetens, ta tag i sitt liv, skapa en karriär och därmed få råd med barn. D.v.s. ta eget ansvar. (Ja, jag vet, enligt standardFLmedlemmarna finns 1000 genomskinliga, ohållbara ursäkter till varför det här inte funkar. Fast folk vill bara hålla alla bidrag kvar, med näbbar och klor om det så krävs).

Vem ska jobba med låglöneyrkena då? Det föds dessutom redan lite för lite barn.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (haha) skrev 2015-03-13 11:19:55 följande:

Få se här:

underhållet är på ca 1300

Barnbidraget är på 1050

Jag antar att jag, mamman ska betala motsvarande underhållet ur egen ficka?

Ett barn ska alltså TOTALT kosta 3650kr/månad?

Min nioåring kostar kanske 4000 kr/månad om jag ALLTID är duktig på att titta på priser, försöker köpa begagnade cyklar mm

Just ja, sen tillkommer ju semester och utemat på ca 1000kr/mån

5000 kr/månad kostar min nioåring, jag betalar alltså 2650 kr ur egen ficka vilket är DUBBELT så mycket som pappan.

Om jag struntar i semester, nöjen, utemat och fritids kan han kanske kosta 3650kr/månad. Jag antar att det är så fattiga ensamstående mammor får göra...

Jag misstänker att mammor med försörjningsstöd har ännu mindre pengar att lägga på sina barn. Då får man kanske skippa aktiviteter eller presenter/julklappar också...

Nej, båda föräldrarna ska försörja sina barn utefter förmåga. Den som är underhållsskyldig har dessutom möjlighet att få nedsatt betalning om denne inte anses ha råd. FK räknar ut detta och barnet får alltid 1273 kr per månad. Men boendeföräldern får ju betala allt som inte täcks av underhåll och barnbidrag ur egen ficka vare sig det är 100 kr eller 5000 kr.

Däremot finns möjlighet till bostadsbidrag på ett annat vis än för den underhållsskyldige föräldern.
  • SupersurasunkSara
    Froststar skrev 2015-03-13 21:03:37 följande:
    Kanske låglöneyrken inte blir lika lågavlönade då. Menar du att kvantitet är bättre än kvalitet? Du tycker alltså inte synd om barn som hamnar hos alla möjliga inkapabla föräldrar så länge vi bara ser till att Sveriges massavel upprätthålls? Märkligt tankesätt måste jag säga.

Men trots det, ditt svar har inte med mitt inlägg att göra. Som jag skrivit, det ska finnas socbidrag. Som enda bidragsform då. Just nu går en massa skattepengar till administrativ slöseri. Ett bidrag, en regel, en gräns. Mycket enklare att räkna ut, mindre jobb, färre fuskmöjligheter, mindre skattepengar som slösas. Och fler får tänka efter innan de sätter sina barn i fattigsitsen. Skaffa arbete, spara pengar och sedan, när du har råd, skaffa barn. Varför ska andra finansiera att folk inte kan tänka längre än näsan räcker? Har du inte råd med barn, håll ihop benen tills du har råd. Så enkelt är det. Ditt barn, ditt ansvar. Har du inte råd med det du tar ansvar för, får väl socialbidraget hjälpa till. Om du motsvarar kriterierna.
    Det finns rika föräldrar som är gravt olämpliga precis som med fattiga som är olämpliga. Så ditt resonemang håller inte.
Svar på tråden Hallå!!! Barn kostar!