nokla skrev 2015-03-14 08:23:57 följande:
Haha herregud vilken löjlig jämförelse

JA det är ju EXAKT samma sak

Det handlar inte om att skylla på barnen, det handlar om att barnen ska ha en vettig levnadsstandard. Om barnens föräldrar sitter i fängelse så blir de placerade hos en tillfällig vårdnadshavare, får kanske träffa sina föräldrar på besökstider i fängelset och har, fortfarande, rätt till en vettig levnadsstandard.
Ja, barnen har rätt till en vettig levnadsstandard - så måste det vara i ett välfärdsland. Men det hindrar inte att det i första hand är föräldrarnas ansvar. Tycker du att det är rätt att dom som går på soc också skaffar barn på barn - kanske åtta stycken - fast ingen av föräldrarna har arbete? Jag tycker att sådana människor utnyttjar samhället, och det gör dom frivilligt ensamma mammorna också om de ansöker om underhållsstödet.
Sedan är det en annan sak att förhållanden kan ändras (man kan t.ex. ha haft ett bra jobb innan barnet kom men blivit av med det), och då måste man förstås få söka de bidrag man har rätt till. Det är det medvetna planerandet att kräva skattebetalarna på en stor del av försörjningen (underhållsstöd, barnbidrag och bostadsbidrag) när man FRIVILLIGT blir ensam mamma, som jag stör mig på.