• aleakim

Tips på "äta-själv-mat" till 9 månaders!

Alla måltider funkar ju oftast inte men med lite träning brukar de bli riktigt duktiga :)

Kokta rotfrukter och grönsaker i små bitar, pannkakor, frukt, bär. Små bitar kokt fisk, frikadeller osv. Det mesta som är barnvänligt går att använda som plockmat.

Sonen har ätit plockmat sedan 6 månader och i början var äggröra och annat mjukt populärt, och är fortfarande. Ägg överhuvudtaget är kanon, mycket nyttigheter :)

W och liten i magen :)
  • aleakim

Vill hon inte bli matad någon måltid alls? 

Jag har extra fett i de måltider jag ger, han går upp som han ska så jag tror det räcker. Har en tsk rapsolja i gröten morgon och kväll t ex. 
    Annars är ju fet fisk och sådant som innehåller naturligt fett bra att ge :)

• aleakim
    Grumpy88 skrev 2015-03-11 15:42:33 följande:
    Nej inte ens gröt vill hon ha. Men det kan ju vara av någon annan anledning än att hon vill äta själv. Kan vara någon utvecklingsperiod men jag tänker att det är bättre att hon äter något själv iallafall vilket hon gör om hon får bitar av mat eller så, istället för att jag ska bråkar med henne. Men ersättning och välling går ner så de fettet jag tillsätter där är tillräckligt då kanske? :)
    Absolut, att bråka och tvinga kommer man ju ingen vart med så tycker att du gör helt rätt.
    Eftersom det mest troligt bara är en period så räcker det fettet nog bra ja :)
  • aleakim
    emmeline89 skrev 2015-03-11 21:52:59 följande:

Det finns ju fruktpåsar och smoothies att köpa. VARFÖR har ingen tagit patent på sånna för hemmabruk? Alltså själva påsarna. Supersmidigt om man kunde göra egen gröt och barnen kunde slurpa i sig den själva utan kladd :)

Här kan du köpa sådana: www.squeezeme.se/

:)

Svar på tråden Tips på "äta-själv-mat" till 9 månaders!