• TjockTjinona

Hjälp att välja liten (?) familjebil

Det börjar bli dags för oss att köpa bil. Och just bilar är något som jag inte kan ett dugg om :)

Familjen består av mig och mina två barn som är 1,5 resp. 3,5 år gamla. Vi kommer alltså behöva två bakåtvända bilbarnstolar ett tag och även plats för barnvagnen (en Bugaboo Donkey).

Egentligen vill jag ha en så liten bil som möjligt, men samtidigt måste vi ju få plats med alla grejer. Den får gärna vara billig i drift och aldrig krångla ;) Den kommer mestadels att användas till veckohandling, helgutflykter och semestrar eftersom vi har gångavstånd till både förskola och arbete (för tillfället).

Jag har funderat lite på en V50, men Volvo känns lite tråkig... Renault Megane tycker jag är en snygg bil, men alla verkar avråda från att köpa den (bl.a. pga rostproblem).

Budgeten ligger på ca 50.000-70.000 kr.

Några tips?

• Svar på tråden Hjälp att välja liten (?) familjebil
  • lilly

Volkswagen Golf är en bra mellanklassbil tycker jag. Den kostar ju mer än din budget ny men om du kollar på nån 5-6 år gammal modell? Seat Leon/ Ibiza är också fin tycker jag. Ibizan är lite mindre än Leonen. Men det finns jättemånga fina så det är svårt. Sen får man ju kolla försäkringspris, bränsleförbrukning och massa annat med ;)

• lilly

Tänkte på det med att om du inte använder bilen så ofta blir de kansks billigare i längden att hyra en tex över helgen eller en vecka. Finns massa uthyrningsfirmor, tex sunfleet, avis m.m. :)

• TjockTjinona

Ja, någon ny bil finns det inga planer på :D Den ekonomin finns tyvärr inte... Tänkte mig en 07-08 kanske.

Får man plats med två bilbarnstolar och en barnvagn i en Golf? Även om jag helst vill ha en så liten bil som möjligt, så vill jag ju inte göra ett dumsnålt val...

Att hyra bil blir alldeles för bökigt, det blir ju ändå några gånger per vecka och man ska ha med sig både bilbarnstolar och barnvagn. Dessutom kommer väl barnen snart att börja med fritidsaktiviteter och då kommer den ju att användas mer.

• Fia 28
    TjockTjinona skrev 2015-03-11 15:35:58 följande:

Ja, någon ny bil finns det inga planer på :D Den ekonomin finns tyvärr inte... Tänkte mig en 07-08 kanske.

Får man plats med två bilbarnstolar och en barnvagn i en Golf? Även om jag helst vill ha en så liten bil som möjligt, så vill jag ju inte göra ett dumsnålt val...

Att hyra bil blir alldeles för bökigt, det blir ju ändå några gånger per vecka och man ska ha med sig både bilbarnstolar och barnvagn. Dessutom kommer väl barnen snart att börja med fritidsaktiviteter och då kommer den ju att användas mer.

Så länge det inte är en jättegammal Golf så ryms bilbarnstol hur bra som helst i den. Testade bilbarnstol i alla Golf varianter i höstas :).
  • John D

Vill du ha en problemfri bil skulle jag avråda från både Megane och v50, ingen av dom är direkt billiga i drift och drabbas ofta av relativt dyra fel.

En Golf Variant är nog ett bättre val i sådana fall. Bra bilar utan större problem, dock kan det bli dyra reparationer *om* något går sönder. VAG koncernens reservdels- och verkstadspriser är något alldeles i hästväg.

Alla Toyota är billiga och extremt driftsäkra bilar, men personligen tycker jag dom är väldigt tråkiga. Vill man bara frakta arslet från a till b är dom dock svårslagna. Billiga att äga, driftsäkra som järnspett och väldigt familjevänliga.

Vill du ha väldigt mycket bil för pengarna så kolla på Saab 9-3. En bra bil med inte alltför mycket problem, och priserna är extremt låga just nu. Du får inte en lika välutrustad bil för samma pengar någon annanstans. Vissa svagheter finns men dom är välkända, så kolla med någon som kan bilar så kan dom säkert guida dig till en bil som inte har några problem. Den enda bil som skulle kunna ge mer för pengarna är Saab 9-5, men det är ju inte direkt någon liten bil. Dock får man en riktigt fin 9-5'a för inga pengar alls, och med din budget skulle du lätt kunna hitta en ganska ny med låga mil.

• Donum

Jag hade lätt valt en Renault, fast Grand modus eller Scenic. De är grymt bra på lösningar för barnfamiljer. Annars hade jag för den penningen nog köpt en Nissan Note.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • TjockTjinona

Tack för alla tips! Nu har jag lite att googla och fundera på ;) Saab tilltalar mig inte alls av någon anledning. Vet egentligen inte varför, det är säkert jättebra bilar.

Vad tror ni om en Mazda 3? Skulle den kunna funka som familjebil?

• Donum
    TjockTjinona skrev 2015-03-12 08:49:33 följande:

Tack för alla tips! Nu har jag lite att googla och fundera på ;) Saab tilltalar mig inte alls av någon anledning. Vet egentligen inte varför, det är säkert jättebra bilar.

Klart att den funkar! Ni har ju bara två barn. Har ni inte tänkt er fler så kan ni i princip ha vilken som helst bil. Jag kör tre barn i en Micra. ;)

Mazda är bra bilar, även om just jag tycker att de är lite tillintetsägande.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • John D
    TjockTjinona skrev 2015-03-12 08:49:33 följande:

Mazda är ungefär som Toyota, grymt bra bilar men jävligt tråkiga.
  • John D

Det är faktiskt något som saknas i din "kravspec". ;)
    Vill du ha en bil enbart för att ta dig från punkt a till punkt b, eller vill du ha en rolig bil som faktiskt har lite karaktär?

Ska du bara frakta arslet och skiter fullkomligt i hur roligt det är, då är Toyota, Mazda och Subaru bra val. Driftsäkra, billiga, pålitliga bilar som tar dig dit men är så jävla tråkiga att en timmes bilresa kommer att kännas som en evighet. I en sådan bil tänker man "äntligen hemma" när man slår igen dörren och går mot huset utan att se sig om. När den går sönder så kastar du den och köper helt enkelt en ny.

Vill du ha något med lite personlighet och körglädje, då ska du titta på BMW, Alfa Romeo, Saab.
    Dom kan krångla lite ibland, kanske kostar någon krona mer per mil, men i gengäld så ger dom dig så mycket körglädje att du kommer att åka omvägar bara för att få lite mera tid i bilen, även om det bara är någon minut. Det är den typen av bil som blir en extra familjemedlem, inte bara ett ton plåt som står och rostar på garageuppfarten. Varje gång man kommer hem så tänker man ett tyst "god natt" till bilen och vänder sig om och tittar på den med ett leende när man går mot huset. :)

Svar på tråden Hjälp att välja liten (?) familjebil