Hjälp att välja liten (?) familjebil
Jag hade lätt valt en Renault, fast Grand modus eller Scenic. De är grymt bra på lösningar för barnfamiljer. Annars hade jag för den penningen nog köpt en Nissan Note.
Jag hade lätt valt en Renault, fast Grand modus eller Scenic. De är grymt bra på lösningar för barnfamiljer. Annars hade jag för den penningen nog köpt en Nissan Note.
Tack för alla tips! Nu har jag lite att googla och fundera på ;) Saab tilltalar mig inte alls av någon anledning. Vet egentligen inte varför, det är säkert jättebra bilar.
Vad tror ni om en Mazda 3? Skulle den kunna funka som familjebil?
Alfa Romeo håller jag helt med om, men inte övriga. Jag hade lätt köpt en Guilietta om det hade varit en mer funktionell bil för mig. BMW är för mycket wannabe-varning för att det ska bli en 'Godnatt, min vän'-bil. ;) Jag har för övrigt känt just den känslan med både en Hyundai, en Peugeot och en Nissan. Du och jag, liksom. :D
Jag kräver inte jättemycket av en bil. Den ska ta mig från punkt a till b. Alfa Romeo och BMW ligger nog tyvärr inte i min prisklass. Isf skulle det bli en så gammal modell att det ändå inte skulle vara nåt roligt...
Jag kan mycket väl tänka mig att säga godnatt till en Opel, Mazda eller Toyota. Jag gillade verkligen min Hyundai Accent som jag hade för sisådär 10-15 år sen. (Har inte haft någon bil sen dess.)
Men jag har nog däremot insett att det bara är dumt att välja en liten bil. Jag kommer bara bli irriterad över att det är trångt med bilbarnstolarna, att det är krångligt att få in barnvagnen i bagaget eller att GeKås-kassarna inte får plats ;)
Jag tror att jag får tänka om. Det kanske inte är så dumt med en Passat, Opel Astra, Toyota Avensis eller Hyundai i30?
Det finns inga planer på några fler barn eftersom jag är ensam med de två jag har nu. Dessutom börjar jag närma mig 40, så det är nog snart kört ;)
Ja, jag tyckte faktiskt att i30 såg riktigt fin ut :) Men jag har ju inte provkört den än...
Wannabe-vaddå?
BMW finns ju överallt i trafiken.
/Kränkt BMW-ägare
Wannabe-som-alla-andra med andra ord.
Jag gillar också lite av underdogs i trafiken.
Fasen, egentligen borde man köra Honda Legend.
/Puppa
Vad som är körglädje är ju otroligt individuellt och växelverkar. Jag gillar t ex små snabba bilar medan min man gillar stora bilar som ligger som en padda på vägen. Jag skulle aldrig köpa automat för jag tycker att det förtar hela nöjet med att köra. Det känns slött och som att köra radiobil. Min man tycker tvärtom att automat är bäst för att han vill sitta som i en fåtölj och köra. Sedan är det väl känt att BMW är trevliga för föraren men inte passagerarna och då kommer även den aspekten in att jag inte tycker att det är ett dugg coolt att skita i resten för att jag ska ha som jag vill varför jag inte hade glatt mig åt att köra då heller.
Det råder ingen tvekan om att jag är snål - jag minns inte när jag sist köpte något till fullpris - så det påverkar definitivt min körupplevelse. Jag skulle inte glädjas åt att köra en bil som jag inte ansåg var prisvärd. Jag skulle tvärtom känna mig oerhört dum när jag körde den. Därför kommer det heller aldrig ske att jag köper en Aston även om jag hade pengar till det, för i verkligheten skulle jag inte använda den och då vore den ännu mindre prisvärd.
Min bild är att de absolut flesta som köper bilar som "alla" vill ha inte gör ett medvetet val utan just "ska"-val. Jag har inga synpunkter på att komma fram till samma bil när det är medvetet. Oavsett vilket, är det ju inte jag som måste dras med det.
Nej, det är inget roligt med folk som bara anser att de "måste ha" för att "alla andra har", och sen gör oövertänkta val som dessutom drabbar ekonomiskt. Korkat.
Det är väl en sak jag tycker du saknar i ditt resonemang bara - du pratar uteslutande om behov, ekonomi, och livssituation - men du nämner ingenting om glädje med bilkörning. Det är inte bara att frakta arslet från A till B vet du. Många väljer en bil som även ska vara kul att köra. Jag har kört bil i snart 25 år, helt utan BMW eller Porsche, men sedan ett par år har jag två begagnade BMW och det är bara att konstatera: BMW ÄR förbaskat trevliga att köra. Många människor (ofta män kanske) väljer BMW för att de är roliga att köra och många tycker att de är snygga även om det finns många andra bilar som också är snygga. Så det handlar inte alltid om status och att rata Skoda för att det inte skulle vara "häftigt" nog.
Vidare finns det många människor som uppskattar teknik och mycket hög kvalité och där är både Porsche och Audi i framkanten, kanske därför motiverar de valet av Cayenne eller säg, Q7. Det resonemanget går att följa även bland stereoutrustning eller annan hemelktronik. Många vill ha det mest avancerade och högteknologiska. Annars skulle inte folk gå o köpa Bang & Olufsen-prylar, där man betalar det dubbla för en design (som iaf inte tilltalar mig) och något som föreställs vara förstklassig teknik, även om andra musikprylar kan göra jobbet minst lika bra.
Själv har jag visserligen valt en BMW med över 20.000 mil på mätaren, men också betalt en högst rimlig summa för den med tanke på just miltal och ålder, och den matchar våra behov ur den synvinkeln att den är en kombi och lagom stor (3-serie) och inte för stor, samt ganska rimlig i värdeminskning etc. Det räckte med att äga BMW något år för att slå hål på myten om dyr service. Reservdelar finns överallt (kanske för att så många människor köper BMW?) och är inte högre prissatta än någon annan bil, i många fall lägre. Idag torde Volvo och VAG vara de dyraste att serva tyvärr. Och framförallt vår kombi är också just fantastiskt kul att köra - något som min fru även ofta påminner mig om.
Ärligt talat, hur bra en Legend än är och hur mycket jag gillar den som "underdog" så var den kanske ett dåligt exempel egentligen. Nu slutade man väl tillverka den 2012 (?) men den var ett oerhört dåligt alternativ ekonomiskt, om man ser till inköp. Mycket högt pris och vad man kan/kunde få för samma pengar är ganska lätt att se. Jag har inte exakta siffran på vad ny Legend kostade men vet att det i jämförelse var mycket högt. Och högst tveksamt andrahandsvärde. Så man måste vara realistisk även där.
/Puppa