• Paulina P P

Vilka platser ska man undvika i Göteborg?

Vi letar billigt boende, men vill undvika att hamna i Göteborgs motsvarighet till Rosengård.

• Svar på tråden Vilka platser ska man undvika i Göteborg?
  • Paulina P P

Vi tänker alltså bo på vandrarhem eller hotell.

• Paulina P P

Linnéplatsens vandrarhem verkar trevligt. Ligger Linnéplatsen i ett hyfsat område?

• Lindsey Egot the only one

Ska ni bo i centrala Göteborg kan ni bo varsom helst. Biskopsgården, Länsmansgården och postnummer Angered ska man väl undvika men det är inte centralt.

Hotell att rekommendera är Avalon, eggers, posthotellet, scandic nordstan

• Shoreline
    Paulina P P skrev 2015-03-11 19:33:50 följande:

Linnéplatsens vandrarhem verkar trevligt. Ligger Linnéplatsen i ett hyfsat område?

Linné är ett mycket trevligt område, men det är en bit från "stan". Beror ju helt på vad ni vill betala :)
  • MEE83
    Shoreline skrev 2015-03-11 19:53:50 följande:
    Linné är ett mycket trevligt område, men det är en bit från "stan".
    Jag tycker nog Linné är en del av stan, om än ej det mest centrala. Nu är jag expatrierad GBGare men det är en del av stan för mig, och det är även enligt mig promenad avstånd till det mesta från Linné(bortsett från Saltholmen/havet), fast det är väl individuellt. :)

Allt inne i "göteborg" är lugnt TS, från Nya varvet till Olskroken. Jag vet inte om det ens finns några ställen att bo på ute i förorterna, Rosengård ligger mycket mer centralt om man jämför med Göteborgs mer socialt utsatta områden som ligger rätt långt ut, besökare hamnar i regel inte där ute. Även hisingsidan är lugn, men då har du lite sämre kollektivtrafik tror jag, båtarna som går på älven är fina dock och strandpromenaden på norra älvstranden är riktigt trevlig om solen skiner.

Göteborg har några av Sveriges snyggaste hotell enligt mig. Dorsia till exempel, inredningen och arbetet dom lagt ner på stället... ja, jag tycker att det ser fantastiskt ut. Även Pigalle är snyggt, tänk Engelsk gentlemannaklubb, med ganska så trevlig restaurang på översta våningen och snygg bar i botten. Kanske inte din prisklass dock TS.

• Donum

Inte stämmer det väl med var som helst i centrala Göteborg?

Nu har jag inte bott i Göteborg på länge, men det är väl inte att rekommendera boende runt Nordstan eller Bältespännarparken?

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Santin

Högst rånrisk är det ju på avenyn. Linne är bra. Tar 20 min typ att gå till avenyn. 5 min med spårvagn.

Jag vill påstå att allt i centrum är ok.

• MEE83
    Donum skrev 2015-03-11 21:38:31 följande:

Inte stämmer det väl med var som helst i centrala Göteborg?

Nu har jag inte bott i Göteborg på länge, men det är väl inte att rekommendera boende runt Nordstan eller Bältespännarparken?

Det beror sig väl på vem man är antar jag, jag känner mig aldrig otrygg... men så är jag också kille, vilket förstås rent logiskt borde innebära att jag borde känna mig mer otrygg än min sambo till exempel, då jag tillhör en högre riskgrupp, man, och inte super gammal(31 år), men jag ser inte några problem i att bo på till exempel Barken Viking eller Pigalle(ligger ju precis vid Nordstan). Viking ligger ju förtöjd på Nordstans baksida. Bältespännareparken har jag aldrig uppfattat som hotfull eller otrygg.

Pigalle tycker jag är ett utomordentligt boutiques hotell med riktigt trevlig restaurang. Inte lika snyggt som Dorsia dock, då Dorsia är bland de snyggaste och mest välskötta hotellen jag har sett, inte bara i Sverige, utan överhuvudtaget. Skulle jag reka hotell åt någon kompis eller kollega så är det nog de jag skulle rekommenderat först och främst. Dock är dom ju inte billiga.
  • Paulina P P

Vi får se vad vi bestämmer oss för. Det beror ju lite på vad vi vill göra också

• nokla

Är det trygghet som är det viktiga? Då är väl rätt lugnt typ överallt, undvik att hänga utanför nån krog under småtimmarna eller värsta trängseln om du oroar dig för ficktjuvar. Våldsbrott, rån och sånt är väl mest i centrum.

Svar på tråden Vilka platser ska man undvika i Göteborg?