• Pippit

koppel på 3-åring

Jag har en treåring och en liten bebis. Vill göra utflykter etc men problemet är att treåring en sticker iväg och jag litar inte på att hon lyssnar. Vill gärna ge henne en springcykel och då kunde vi göra längre promenader men det känns för riskabelt. Kan man sätta ett hundkoppel typ flexikoppel på henne/cykeln eller är det helt knäppt? Förnedrande? Jag tror att det hade funkat bra men det känns lite konstigt... Har någon gjort detta? Något man ska tänka på?

• Svar på tråden koppel på 3-åring
  • Santin

Finns ju ryggsäckar med tillhörande "koppel" för barn som springer iväg och utgör en fara för sig själv.

Jag är dock lite skeptisk till om jag vill sätta koppel på min dotter.

• Kendra

Ska vara helt ärlig jag tycker det känns lite konstigt med koppel på barn. Det e ju ett barn, inte en hund..

• Mascaraklumpar

Risken om du sätter det på cykeln är ju att den stannar väldigt plötsligt och barnet fortsätter frammåt, i princip. Och tvärt om om du sätter det på flickan. Jag tror att koppel+cykel är en dålig idé.

• En blå giraff

Då skulle jag hellre skaffat syskonvagn till barnen och ha henne där i tills hon uppnår mognaden att inte sticka iväg. Hon kan väl få springa av sig i lekpark eller annat inhägnat område. Koppel skulle jag inte sätta på mitt barn.

• Raz

Ok, jag har god erfarenhet av det du frågar om, så min syn på frågan är helt annorlunda än tidigare svar.
    Ja absolut, köp ett sele, gärna, djursele för det älskar barnen.
    Sen köper du ett flexikoppel, mitt var på 8 m. Se till att det är " koppel" snöre och inte den med tunn svart nylonsnöre, för den kan folk snubbla över, mitt var ett tjockt blått koppel, den kunde inge missa !
    Nu till en av dom viktigaste punkterna, när ditt barn har detta på sig, så är det ett " säkerhetskoppel" och inte hundkoppel!!
    Folk lägger in helt sjuka värderingar i detta koppel, just för att det är samma flexi som vissa har till sina hundar, men det är inte en hund du går med, utan en säkerhetslina för att förhindra att ditt barn försvinner eller kommer till skada!
    Tyvärr måste du förbereda dig för en massa kommentarer från " inskränkta" människor, som inte ser till helheten, utan snabbt väljer att döma dig istället, tyvärr ð???!
    Ditt barn kommer INTE att lida av det, tvärtom, älska friheten det ger ð???!
    Jag har aldrig förstått varför ett barn skulle må bättre av att sitta i en vagn, istället för att få springa omkring o undersöka världen på egen hand, 8 meters radier är frihet, än att få gå brevid o hålla i handen och därmed inte få klättra på den stora stenen, springa runt och undersöka allt på egen hand.
    Du som förälder kan njuta av ditt barns frihet, njuta av dess nyfikenhet och glädje och behöver inte oroa dig för vägar, att inte hinna med om du ser en fara osv!
    Jag som hade en vild son som vägrade sitta i vagnen, hålla handen o ofta hamnade i farliga situationer ( han har adhd) hade INTE haft min son vid liv idag om jag valt att lyssna på alla oförstående människor o deras konstiga värderingar, för det är det som är poängen, vilken värdering sätter du i detta koppel?!
    För mig var det en " säkerhetslina" och aldrig att min son blev nedvärderad av mig o han accepterade det fullt ut, led inte en sekund och fick fritt vara den aktiva, nyfikna kille som han var!

• Karin78

När vi är utomlands eller i storstäder så sätter jag koppel i hällorna på byxorna på ungen för att den inte ska springa bort. 
    Inget konstigt.

• Pescetarian

Testa att tappa bort henne, med flit, vid ett övervakat tillfälle.

Någon gång när hon sticker, så låter du henne göra det. Men du följer efter henne utan att hon märker dig. Till slut inser hon ju att hon är borttappad. Kopplar synapserna rätt så borde hon inte springa iväg mer.

Vi gjorde så på IKEA en gång. Vi blev grymt förvånade när vi märkte att vår unge, då tre år gammal, följde pilarna på golvet mot kassorna, gick fram till tjejen i kassan och sa "jag har tappat bort min mamma och pappa! De gör inte som jag säger! Kan du ropa på dem att komma hit?" (vi hörde det inte, men tjejen i kassan tyckte det lät så kul och återberättade det för oss).

När vi kom fram till kassan så sa barnet: "vart har ni varit!? Ni vet att ni inte får försvinna så där!"

• Amanda84

Det finns fina ryggsäckar med tillhörande lina om man vill minska risken att folk ska få koppelassociationer. Använd för tusan inte vagn om det inte behövs, så som någon skrev här. DET om något är förnedrande. I våra grannländer är säkerhetslina till barn mycket mer vanligt än här och där höjer ingen på ögonbrynen för en sådan sak. Ju fler som vågar använda det här desto fortare går det innan det blir normaliserat. Med lina så får barnen mycket mer frihet än att sitta fast i en vagn.

• sextiotalist
    Raz skrev 2015-03-12 19:44:01 följande:

Ok, jag har god erfarenhet av det du frågar om, så min syn på frågan är helt annorlunda än tidigare svar.
    Ja absolut, köp ett sele, gärna, djursele för det älskar barnen.
    Sen köper du ett flexikoppel, mitt var på 8 m. Se till att det är " koppel" snöre och inte den med tunn svart nylonsnöre, för den kan folk snubbla över, mitt var ett tjockt blått koppel, den kunde inge missa !
    Nu till en av dom viktigaste punkterna, när ditt barn har detta på sig, så är det ett " säkerhetskoppel" och inte hundkoppel!!
    Folk lägger in helt sjuka värderingar i detta koppel, just för att det är samma flexi som vissa har till sina hundar, men det är inte en hund du går med, utan en säkerhetslina för att förhindra att ditt barn försvinner eller kommer till skada!
    Tyvärr måste du förbereda dig för en massa kommentarer från " inskränkta" människor, som inte ser till helheten, utan snabbt väljer att döma dig istället, tyvärr ð???!
    Ditt barn kommer INTE att lida av det, tvärtom, älska friheten det ger ð???!
    Jag har aldrig förstått varför ett barn skulle må bättre av att sitta i en vagn, istället för att få springa omkring o undersöka världen på egen hand, 8 meters radier är frihet, än att få gå brevid o hålla i handen och därmed inte få klättra på den stora stenen, springa runt och undersöka allt på egen hand.
    Du som förälder kan njuta av ditt barns frihet, njuta av dess nyfikenhet och glädje och behöver inte oroa dig för vägar, att inte hinna med om du ser en fara osv!
    Jag som hade en vild son som vägrade sitta i vagnen, hålla handen o ofta hamnade i farliga situationer ( han har adhd) hade INTE haft min son vid liv idag om jag valt att lyssna på alla oförstående människor o deras konstiga värderingar, för det är det som är poängen, vilken värdering sätter du i detta koppel?!
    För mig var det en " säkerhetslina" och aldrig att min son blev nedvärderad av mig o han accepterade det fullt ut, led inte en sekund och fick fritt vara den aktiva, nyfikna kille som han var!

Instämmer i varje ord. Nu var mitt barn yngre när vi behövde sele, dryga året, det var då han kunde springa iväg snabbare än snabbast. Men med selen så fick han större frihet och fick just då undersöka saker mer.

Det lustiga är att, oavsett när det gäller användandet av säkerhetsfunktioner (som jag ser att sele är) eller användandet av vagn (vilket vi gjorde tills grabben av ungefär 4 år) så är det alltid fel. Istället för sele ska man använda vagn, istället för vagn ska man gå, är det för långt, då är det bättre med cykelvagn eller bil.

Jag ser det som att sele ger frihet, speciellt för de barn som inte nöjer sig med att snällt gå bredvid och hålla sig två meter från mamma/pappa.

Dessutom är inte alltid omgivningen barnvänlig, det finns vägar och bilar och är man ute i naturen finns det stup, dammar, sjöar, svaga isar etc.

Man kan inte alltid befinna sig i en barnvänlig miljö där inget är farligt och inte heller har man tiden när man ska till ett ställe.
  • Pippit

Tack för era svar och bra tips. Det är nog bra att inte använda koppel på cykeln pga fallrisk men om jag behöver testar jag kanske när vi går.

Svar på tråden koppel på 3-åring