Snällspiken skrev 2015-04-14 20:59:13 följande:
Problemet är snarare att din dotter inte lyssnar på dig. Antingen får du vänta med springcykel och annat som går snabbt tills hon mognar av sig själv, eller också får du bli strängare. Eller en kombination.
Det är som du själv är inne på, farligt att ha barn "lösa" i trafiken om de inte lyssnar. Det kanske känns elakt att ryta och dra i sitt barn, men ibland anser jag att det behövs. Att ha koppel på barnet är detsamma som att erkänna att man har noll auktoritet. Generellt tror jag att många föräldrar är väldigt rädda för att säga ifrån, de tycker att det är elakt, men de spänner gärna fast vilt kämpande och gråtande barn i en vagn eller (ännu värre) matstol! Allt för att slippa säga ifrån och "vara elaka".
Själv har jag aldrig behövt vara särskilt orolig för barnen i trafiken ? eftersom de föddes när vi bodde i en stad med tjugo miljoner invånare och oerhört mycket bilar var jag helt enkelt tvungen att vara superhård med dem så snart de kunde gå, det handlade verkligen om liv eller död.
Så absolut inte koppel, vi är människor och vi klarar av att kommunicera med röst, blickar, bilder o s v... koppel är för hundägare. (Även om många kommunicerar tillräckligt väl med sina hundar för att inte behöva det, där heller).
Om jag säger kortfattat, jag delar inte din uppfattning och när mitt barn var i den åldern, så föredrog jag ett glatt barn och kan inte se vitsen med att slita och dra i ett barn för att visa auktoritet (vi har lyckats med att få en artig, trevlig skötsam tonåring utan auktoritär uppfostran)
Flera av mina vänner hade sele under kortare tider på sina barn.
Jag har tagit konflikter när det behövts