• Pippit

koppel på 3-åring

Jag har en treåring och en liten bebis. Vill göra utflykter etc men problemet är att treåring en sticker iväg och jag litar inte på att hon lyssnar. Vill gärna ge henne en springcykel och då kunde vi göra längre promenader men det känns för riskabelt. Kan man sätta ett hundkoppel typ flexikoppel på henne/cykeln eller är det helt knäppt? Förnedrande? Jag tror att det hade funkat bra men det känns lite konstigt... Har någon gjort detta? Något man ska tänka på?

• Svar på tråden koppel på 3-åring
  • Jenita659

Fast en treåring bör väl kunna lära sig att gå bredvid dig eller hålla i vagnen när nu går? Eller en ståplatta till bebisens vagn om ni går nära farliga vägar. Det är ju inte så att en treåring inte förstår vad du säger till det.

• Alexi

Jag ser inga som helst problem med att använda sele på ett barn som inte förstår riskerna med trafiken. Men, på cykel verkar livsfarligt. Men jag hade sele på min dotter ett par gånger när hon var 2,5 år och bara drog iväg rakt över gatan.

• sextiotalist
    Jenita659 skrev 2015-03-22 21:49:12 följande:

Fast en treåring bör väl kunna lära sig att gå bredvid dig eller hålla i vagnen när nu går? Eller en ståplatta till bebisens vagn om ni går nära farliga vägar. Det är ju inte så att en treåring inte förstår vad du säger till det.

Alla tre-åringar är inte små drillade barn som glatt går bredvid mor och far. Många treåringar är spontana, har inget konsekvenstänkt, busiga, fulla med upptåg och tycker om att reta föräldrarna, dvs helt normala.
    Vi hade vagn just för att vår då tre-åring var ett lite busfrö ibland.

En tre-åring förstå, men vill inte alltid göra som mor och far säger. Ibland är det ingen fara med sådant bus, men i vissa situationer så kan buset ge allvarliga konsekvenser.
  • Naaw
    sextiotalist skrev 2015-03-23 08:39:27 följande:
    Alla tre-åringar är inte små drillade barn som glatt går bredvid mor och far. Många treåringar är spontana, har inget konsekvenstänkt, busiga, fulla med upptåg och tycker om att reta föräldrarna, dvs helt normala.
    Vi hade vagn just för att vår då tre-åring var ett lite busfrö ibland.

En tre-åring förstå, men vill inte alltid göra som mor och far säger. Ibland är det ingen fara med sådant bus, men i vissa situationer så kan buset ge allvarliga konsekvenser.
    Nej alla är inte lugna och väldrillade. Men inte behövs det koppel för det om föräldern är normalbegåvad och har fungerande händer och fötter.
  • hondendärtjejen

Jag provade sån "ryggsäckskoppel" som såg ut som en gosedjursapa till min son som alltid varit en rymmare. provade att ha den i affärer och så där. Men han la sig bara ner och ville att jag skulle dra honom hahaha

• sextiotalist
    Naaw skrev 2015-03-23 08:45:11 följande:
    Nej alla är inte lugna och väldrillade. Men inte behövs det koppel för det om föräldern är normalbegåvad och har fungerande händer och fötter.

OK, då var jag ingen normalbegåvad förälder med fungerande händer och fötter eftersom jag hade koppel på min grabb vid behov.

Att jag slapp springa efter honom, hålla ett skrikande barn i handen (som satte sig ner i protest) eller så, det bryr vi oss inte om.
    Att vi hade istället en trevlig promenad med skratt och en kille som fick upptäcka världen utan en nervös mamma, det släpper vi.

• Snällspiken

Problemet är snarare att din dotter inte lyssnar på dig. Antingen får du vänta med springcykel och annat som går snabbt tills hon mognar av sig själv, eller också får du bli strängare. Eller en kombination. 

Det är som du själv är inne på, farligt att ha barn "lösa" i trafiken om de inte lyssnar. Det kanske känns elakt att ryta och dra i sitt barn, men ibland anser jag att det behövs. Att ha koppel på barnet är detsamma som att erkänna att man har noll auktoritet. Generellt tror jag att många föräldrar är väldigt rädda för att säga ifrån, de tycker att det är elakt, men de spänner gärna fast vilt kämpande och gråtande barn i en vagn eller (ännu värre) matstol! Allt för att slippa säga ifrån och "vara elaka". 

Själv har jag aldrig behövt vara särskilt orolig för barnen i trafiken ? eftersom de föddes när vi bodde i en stad med tjugo miljoner invånare och oerhört mycket bilar var jag helt enkelt tvungen att vara superhård med dem så snart de kunde gå, det handlade verkligen om liv eller död. 

Så absolut inte koppel, vi är människor och vi klarar av att kommunicera med röst, blickar, bilder o s v... koppel är för hundägare. (Även om många kommunicerar tillräckligt väl med sina hundar för att inte behöva det, där heller). 

• sextiotalist
    Snällspiken skrev 2015-04-14 20:59:13 följande:

Problemet är snarare att din dotter inte lyssnar på dig. Antingen får du vänta med springcykel och annat som går snabbt tills hon mognar av sig själv, eller också får du bli strängare. Eller en kombination. 

Det är som du själv är inne på, farligt att ha barn "lösa" i trafiken om de inte lyssnar. Det kanske känns elakt att ryta och dra i sitt barn, men ibland anser jag att det behövs. Att ha koppel på barnet är detsamma som att erkänna att man har noll auktoritet. Generellt tror jag att många föräldrar är väldigt rädda för att säga ifrån, de tycker att det är elakt, men de spänner gärna fast vilt kämpande och gråtande barn i en vagn eller (ännu värre) matstol! Allt för att slippa säga ifrån och "vara elaka". 

Själv har jag aldrig behövt vara särskilt orolig för barnen i trafiken ? eftersom de föddes när vi bodde i en stad med tjugo miljoner invånare och oerhört mycket bilar var jag helt enkelt tvungen att vara superhård med dem så snart de kunde gå, det handlade verkligen om liv eller död. 

Så absolut inte koppel, vi är människor och vi klarar av att kommunicera med röst, blickar, bilder o s v... koppel är för hundägare. (Även om många kommunicerar tillräckligt väl med sina hundar för att inte behöva det, där heller). 

Om jag säger kortfattat, jag delar inte din uppfattning och när mitt barn var i den åldern, så föredrog jag ett glatt barn och kan inte se vitsen med att slita och  dra i ett barn för att visa auktoritet (vi har lyckats med att få en artig, trevlig skötsam tonåring utan auktoritär uppfostran)
    Flera av mina vänner hade sele under kortare tider på sina barn.

Jag har tagit konflikter när det behövts
  • Alexi

Jag har flytväst på mina barn i båt och sen även på bryggan så länge de inte är simkunniga. Även om jag säger åt dem att inte gå nära kanten osv kan saker hända, uppmärksamheten kan tappas en sekund och jag tycker mina barns liv är värt allt. Så jag antar att man inte har flytväst heller om man är så emot sele, jag tänker dock fortsätta tycka båda sakerna är till väldigt bra hjälp.

• MallaL
    Naaw skrev 2015-03-23 08:45:11 följande:

Sele heter det för barn, koppel är för djur. Väldigt användbart om man har flera barn (men fortfarande bara två händer) och barnet är snabbt och impulsivt och är ca 1-2 år, när man är på farliga platser typ bryggor, trafikerade vägar, stora folksamlingar etc, det begriper även en normalbegåvad förälder.
Svar på tråden koppel på 3-åring