• Anonym (nyfiken)

Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??

Hej,

Tänkte fråga er om en sak.. Om ni kan svara på det! Lång historia kort.. Hoppas ni hänger med!

Jag har delad vårdnad med mitt barn pappa. Vi bor i samma stad. Nu har jag träffat en underbar kille som jag verkligen vill leva ihop med. Dock bor han i en annan stad, ca 6 mil härifrån.

Vi har pratat lite löst om framtiden.. Flytta ihop osv.. Min son är i nuläget 4 år och om jag skulle flytta så är det ju meningen att han kommer gå på två olika förskolor, varannan vecka.. När det blir dags för skola så blir det kanske mer problematisk.. För lika mycket som jag vill att sonen ska gå i skola där bor så förstår jag även att pappa känner likadant fast där han bor..

Jag har nämnt om planerna för pappan och han accepterar INTE att jag flyttar iväg, trots att vi fortfarande kommer ha barnet varannan vecka tills det blir dags för skola. Mycket kan ju hända på 2 år tills det blir dags..

Nu till min fråga..

Har han fullt rätt att hålla mig kvar här?

Alltså, har han rätt han neka oss från att flytta?

Hoppas på svar..

• Svar på tråden Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??
  • Anonym (Zed)

Vad menar du med att "mycket kan hända på två år" TS?

• Anonym (nyfiken)

Jag e tacksam över era svar även om vissa svar va som en käftsmäll i mellanåt.. Ja, självklart så är detta något som jag kommer att tänka extra mycket på.. O självklart tänker jag på min son i första hand.. Jag har pratat med en hel del personer om mina tankar och ingen har kommenterat något negativt med det (de kanske inte har vågat säga vad de tycker) så jag vart lite paff över vissa svar här..

Nu är det inte så att beslutet är bestämt och flytt äger rum i morgon.. Utan detta blir en bra bit framöver..

Pappan är dessvärre inte så värst samarbetsvillig när det kommer till våran son och gärna sätter käppar i hjulet om inte saker o ting går som han vill.. Därför ställde jag frågan, om man inte har något att säga till om överhuvudtaget .. Men ja, jag förstår han oxå.. Jag hade reagerat på samma sätt om det vore tvärtom..

Mycket kan hända på 2 år, menade jag med att pappan faktiskt kan o vågar inse att sonen trivs väldigt bra och har det bra med min pojkvän, hans barn o familj och boende.. Så han kanske vill ge det en chans med att ha sonen varannan helg o lov istället när skola blir aktuellt.. Men jag vet att det inte kommer att hända.. Det är väl mer ett önsketänkande.. men jag vill inte på något sätt ta sonen från pappan..

Så det är lite komplicerat..

• Brumma
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-03-12 18:15:37 följande:

Jag e tacksam över era svar även om vissa svar va som en käftsmäll i mellanåt.. Ja, självklart så är detta något som jag kommer att tänka extra mycket på.. O självklart tänker jag på min son i första hand.. Jag har pratat med en hel del personer om mina tankar och ingen har kommenterat något negativt med det (de kanske inte har vågat säga vad de tycker) så jag vart lite paff över vissa svar här..

Nu är det inte så att beslutet är bestämt och flytt äger rum i morgon.. Utan detta blir en bra bit framöver..

Pappan är dessvärre inte så värst samarbetsvillig när det kommer till våran son och gärna sätter käppar i hjulet om inte saker o ting går som han vill.. Därför ställde jag frågan, om man inte har något att säga till om överhuvudtaget .. Men ja, jag förstår han oxå.. Jag hade reagerat på samma sätt om det vore tvärtom..

Mycket kan hända på 2 år, menade jag med att pappan faktiskt kan o vågar inse att sonen trivs väldigt bra och har det bra med min pojkvän, hans barn o familj och boende.. Så han kanske vill ge det en chans med att ha sonen varannan helg o lov istället när skola blir aktuellt.. Men jag vet att det inte kommer att hända.. Det är väl mer ett önsketänkande.. men jag vill inte på något sätt ta sonen från pappan..

Förlåt men..

på allvar? Du tycker det är ett alternativ PAPPAN skall "kunna tänka sig"? Att ha ert barn vh samt lov för att DU vill flytta?

Föreslå istället att barnet står skrivet hos pappan,du flyttar och ni har på prov vv (du kör barnet till nuvarande förskola eller har dubbla om kommunen går med på det och du tror att ditt barn mår bra av att byta förskola,kompisar och fräknar vv. Men när skolan kommer börjar barnet i pappans kommun,i skolan som ligger närmast pappans hem.

Då får du fundera över om DU nöjer dig med vh samt lov eller om du vill köra barnet vv till skolan.

Att du ens tänker att pappan är den som skall ge vh en chans utan att föreslå att det borde vara tvärtom visar att du faktiskt tänker väldigt egoistiskt i det här...

Du skriver att pappan tyvärr inte är samarbetsvillig gällande sonen men om det är detta du anser vara samarbete så förstår jag honom. Själv hade jag satt varenda käpp jag hittat i hjulen om mitt ex föreslagit att jag skulle gett upp barnen för att jag borde inse att de har de bra med exet nya och hennes familj...
  • Anonym (nötskal)
    Brumma skrev 2015-03-12 21:18:26 följande:
    Förlåt men..

på allvar? Du tycker det är ett alternativ PAPPAN skall "kunna tänka sig"? Att ha ert barn vh samt lov för att DU vill flytta?

Föreslå istället att barnet står skrivet hos pappan,du flyttar och ni har på prov vv (du kör barnet till nuvarande förskola eller har dubbla om kommunen går med på det och du tror att ditt barn mår bra av att byta förskola,kompisar och fräknar vv. Men när skolan kommer börjar barnet i pappans kommun,i skolan som ligger närmast pappans hem.

Då får du fundera över om DU nöjer dig med vh samt lov eller om du vill köra barnet vv till skolan.

Att du ens tänker att pappan är den som skall ge vh en chans utan att föreslå att det borde vara tvärtom visar att du faktiskt tänker väldigt egoistiskt i det här...

Du skriver att pappan tyvärr inte är samarbetsvillig gällande sonen men om det är detta du anser vara samarbete så förstår jag honom. Själv hade jag satt varenda käpp jag hittat i hjulen om mitt ex föreslagit att jag skulle gett upp barnen för att jag borde inse att de har de bra med exet nya och hennes familj...
    Håller med dig till 100% !!

(FL i ett nötskal, där man är oense i en annan tråd så är man ense i nästa)
  • Iam

Du nämner dig själv, din pojkvän och hans barn... vad som är bra för er... du undrar över pappans vs dina rättigheter...

Jag undrar när du ska utgå från din egen son, hans bästa och hans rättigheter. Sättet du uttrycker dig på ger mig vibbarna av att din son kommer få ta smällarna för dina behov. Inte ok. Att det sen känns som en käftsmäll att höra ger mig ändå hopp. Käftsmällar brukar få folk att vakna. Hoppas det har den effekten på dig oxå.

• Anonym (gö)

Av vilken anledning är det inte ett alternativ för dig att ha din son varannan helg?
  • SupersurasunkSara

Ja, pappan har sista ordet kan man säga. Om du väljer att flytta kan han stämma dig för att få boendet. Det kommer han troligen att få eftersom han bor kvar på barnets hemort.

• Anonym (Anna)

TS, Jag vill bara uppmuntra dig lite. Tycker att tonen varit lite hård och kategorisk här. Det är ju ingen jättekonstig undran du kommer med och det finns säkert fler som känner igen sig. Du vill leva tillsammans med din pojkvän och lösa det så bra som möjligt. Tror du får ha lite is i magen och jobba på relationen till ditt ex. Jag håller med dig om att mycket kan hända på två år. Kanske exet kan tänka sig att flytta så småningom. Om några år är din respektives barn äldre och kan pendla, alternativt kanske inte bor hemma längre (vet inte hur gamla de är). Eller så hittar ni en pendlingslösning som funkar åtminstone tillfälligt. Hoppas att det löser sig! Kram

• Anonym (nötskal)
    Anonym (Anna) skrev 2015-03-12 22:47:37 följande:

TS, Jag vill bara uppmuntra dig lite. Tycker att tonen varit lite hård och kategorisk här. Det är ju ingen jättekonstig undran du kommer med och det finns säkert fler som känner igen sig. Du vill leva tillsammans med din pojkvän och lösa det så bra som möjligt. Tror du får ha lite is i magen och jobba på relationen till ditt ex. Jag håller med dig om att mycket kan hända på två år. Kanske exet kan tänka sig att flytta så småningom. Om några år är din respektives barn äldre och kan pendla, alternativt kanske inte bor hemma längre (vet inte hur gamla de är). Eller så hittar ni en pendlingslösning som funkar åtminstone tillfälligt. Hoppas att det löser sig! Kram

Men det förändrar inte faktumet att pappan säger nej, ts har då valet att antingen stanna kvar eller flytta utan sitt barn för om hon flyttar och tar med barnet mot pappans vilja kan hon bli av med vårdnaden helt.

Ts pojkvän har ju själv barn och hans ex kanske inte heller går med på flytt av dom barnen så ts får ställa in sig på att antingen vara särbo eller delbo där hon varannan vecka bor hos sin pojkvän

Alternativet är ju att om pappan hade gått med på flytt att barnet ska flänga fram och tillbaka vv mellan två städer medas de vuxna slipper slitas upp vv, det låter inte bra eller sjysst alls och jag förstår att pappan tvekar

Så särbo eller att ts bor varannan vecka, hon tycker ju att barnet ska göra det så då borde hon själv inte ha några problem med det eller hur?
  • Drottningen70

Skulle du själv kunna tänka dig att "ge det en chans" att bara ha barnet varannan helg? Själv skulle jag kämpa till sista blodsdroppen om nån föreslog det...
Svar på tråden Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??