Inlägg från: Let it Rain |Visa alla inlägg
  • Let it Rain

Äta kvarg fast man inte tränar

Jag äter kvarg dagligen trots att jag för tillfället inte tränar. Det är ett lätt sätt att få i sig en större mängd protein samtidigt som man slipper stora mängder kolhydrater och/eller kcal. Själv väljer jag den laktosfria varianten utan smak och smaksätter den sedan med bär, alternativt den sockerfria hallonsmaken.

• Let it Rain
    Flizus skrev 2015-03-13 10:02:16 följande:
    Nej, kvarg är inte speciellt nyttigt. Det medför inte några hälsofördelar att äta stora mängder protein. Inte ens de som tränar har något för att äta kvarg. Möjligtvis kan muskelbyggare på elitnivå ha effekt av det.

Det allra flesta äter alldeles för stora mängder protein. Normala människor klarar sig utmärkt med 0,8 g protein per kg. Det blir för en person som väger 60 kg 48 g protein på en dag.
    Nu utgår du ju ifrån att personen äter en proteinrikt kost, vilket inte alls är säkert. Själv äter jag kvarg för att få i mig protein, då jag endast äter små mängder fisk eller fågel i övrigt. Utan kvargen hade jag inte fått i mig dagsbehovet då jag mestadels lever på grönsaker annars.
  • Let it Rain
    sanna2 skrev 2015-03-12 09:00:21 följande:

Jag har inbillat mig att kvarg är nyttigare än yoghurt. Jag tränar inte alls men äter ungefär 3dl kvarg om dagen. Bra eller dåligt? Äter med smak utan tillsatt socker. Går man upp i vikt om man inte tränar och äter kvarg? vad är nyttigast och bäst?

Nej, då går inte upp i vikt av kvarg om du håller dig på kaloriunderskott eller -balans. Om du ligger över det dagliga kaloribehovet så kommer du dock att gå upp i vikt.

Du kan således både gå upp och ner i vikt av kvarg beroende på hur stora mängder du äter och vad du får i dig utöver kvargen.
Svar på tråden Äta kvarg fast man inte tränar