• Solrosen 83

Flyga med vagn

Ni som har flugit med vagn har ni packat den i en väska eller bara i plastpåsen man får/köper av flygbolaget?

Vi har en paraplyvagn som jag funderar på hur jag ska packa när vi flyger till Thailand snart. Tänkte ta loss framhjulen som är löstagbara och lägga i vagnen och sen ha med lite bubbelplats att skydda handtag och så samt en spännrem runt. Är det tillräckligt eller är det batter att investera i en väska och packa ner vagnen i? De är ju inte så dyra men känns som det kanske är en onödig kostnad. Har kollat på airshell också men då vi ska vara borta 15 dagar får vi betala för 3 veckor och då blir det lika dyrt som att köpa en egen väska.

• Svar på tråden Flyga med vagn
  • Fjäril kär

vi hade paraplyvagn till Turkiet för några år sedan och jag virade in den i en svart sopsäck och tejpade med silvertejp.  Checkade in den som specialbagae/barnvagn.  Funkade hur bra som helst.   Samma sak på hemvägen. 

• Pescetarian

Bandet som allt bagage åker på, kallas internt för "krossen".

• Dixie
    Pescetarian skrev 2015-03-12 15:03:59 följande:

Bandet som allt bagage åker på, kallas internt för "krossen".

men varför lämnar man då vagnen på ett annat ställe än övrigt bagage? menar du att allt hamnar på samma ställe ändå? 
  • Pescetarian
    Dixie skrev 2015-03-12 15:43:02 följande:

men varför lämnar man då vagnen på ett annat ställe än övrigt bagage? menar du att allt hamnar på samma ställe ändå? 

Alla band utom djur, går till krossen. I krossen är det olika "armar" som läser av taggen (lappen med streckkoden). När armen känner av att det är "dens" bagage, så slås armen ner och bagaget åker ruschkana ner till övrigt bagage som ska med på samma fight.
  • Pescetarian
    Pescetarian skrev 2015-03-12 15:49:45 följande:

Alla band utom djur, går till krossen. I krossen är det olika "armar" som läser av taggen (lappen med streckkoden). När armen känner av att det är "dens" bagage, så slås armen ner och bagaget åker ruschkana ner till övrigt bagage som ska med på samma fight.

FLIGHT! Jäkla telefon!
  • Duckan

Vi fick en medföljande väska till vår Maclaren sulky. Om det var pga den kan jag inte svara säkert, men vagnen har klarat många flighter utan skavanker. Väskan var rymlig så på vägen hem brukade diverse mjuka saker få åka med där också. Tex strandhanddukarna.

• Pescetarian
    Duckan skrev 2015-03-12 16:02:14 följande:

Vi fick en medföljande väska till vår Maclaren sulky. Om det var pga den kan jag inte svara säkert, men vagnen har klarat många flighter utan skavanker. Väskan var rymlig så på vägen hem brukade diverse mjuka saker få åka med där också. Tex strandhanddukarna.

Maclaren är inte som andra vagnar. Har också haft en Maclaren. Bästa vagnen någonsin!
  • Duckan

Jag har inga andra sulkys att jämföra med, men med 7 år på nacken har vår nu gått vidare till en kusin som ska ha den som rese-vagn så visst är det bra kvalité.

• Pescetarian
    Duckan skrev 2015-03-12 16:14:02 följande:

Jag har inga andra sulkys att jämföra med, men med 7 år på nacken har vår nu gått vidare till en kusin som ska ha den som rese-vagn så visst är det bra kvalité.

Grym kvalité!

Jag använde min Maclaren som permanent vagn i 3,5 år - dagligen! Den gick vidare till en kompis som gärna ville ha en Maclaren, men inte hade råd med en ny.

Så vitt jag vet så rullar den fortfarande.
  • Dixie
    Pescetarian skrev 2015-03-12 15:49:45 följande:
    jaha - där ser man!

TS - vi har haft med olika vagnar på flera olika resor - vi har bara använt platspåse som skydd och våra vagnar har alltid klart sig! 
  • Pescetarian
    Dixie skrev 2015-03-12 18:21:49 följande:

jaha - där ser man!

TS - vi har haft med olika vagnar på flera olika resor - vi har bara använt platspåse som skydd och våra vagnar har alltid klart sig! 

Glömde säga att vagnarna åker ner sist, så de får inga väskor på sig. Vissa bolag kör på specialband, fast det gör ingen skillnad då allt ändå hamnar i krossen och slängs in i Salma utrymme.
  • Solrosen 83

Tack för era svar. Vet ju också att de inte brukar vara så snällamed bagage på flygen så tänkte det kunde vara bra och skydda vagnen lite extra. Inte så kul och komma fram med trasig vagn. Vi har en Chicco liteway som vi är väldigt nöjda med hittills och hoppas ska fungera bra även i Thailand.

• isaleo

Läste förut om att man kunde packa en massa blöjor omkring vagnen som vaddering, i en svart sopsäck. Då slipper man ju också packa blöjor i vanliga bagaget eller köpa u-lands om man har ett blöjanvändande barn med sig.

• Dixie
    isaleo skrev 2015-03-15 21:20:38 följande:

Läste förut om att man kunde packa en massa blöjor omkring vagnen som vaddering, i en svart sopsäck. Då slipper man ju också packa blöjor i vanliga bagaget eller köpa u-lands om man har ett blöjanvändande barn med sig.

nja, det måste ju bli svårt att vaddera sin vagn med blöjor
    vet att en del lägger saker under vagnen, men hos många flygbolag står det att man inte får lasta något annat i vagnen - sen kanske de inte kollar, men risken finns ju! 
  • Genuin

Efter att ha fått ett handtag förstört på en vagn började jag linda handtaget/handtagen med bandage funkade jättebra :)

• tulip79

Vi flög till kroatien i höstas med en syskonvagn, phil&teds våningsvagn. Den åkte i en plastpåse (med tejp runt) o det funkade fint både dit o hem!

• isaleo
    Dixie skrev 2015-03-15 22:33:27 följande:
    nja, det måste ju bli svårt att vaddera sin vagn med blöjor smile5.gif
    vet att en del lägger saker under vagnen, men hos många flygbolag står det att man inte får lasta något annat i vagnen - sen kanske de inte kollar, men risken finns ju! 
    Ja det beror väl på vad det är för vagn såklart, men det här var en liten paraplyvagn, sedan var det också en kvinna på resebolaget som tipsade om det då hennes dotter m.fam. gör på det viset och det har gått bara fint.
  • Pescetarian
    Dixie skrev 2015-03-15 22:33:27 följande:

nja, det måste ju bli svårt att vaddera sin vagn med blöjor

isaleo skrev 2015-03-16 11:18:01 följande:

Ja det beror väl på vad det är för vagn såklart, men det här var en liten paraplyvagn, sedan var det också en kvinna på resebolaget som tipsade om det då hennes dotter m.fam. gör på det viset och det har gått bara fint.

Vagnar går också genom scan.

Varför man säger att man inte för packa mer än vagnen, i vagnpåsen, är för att man inte får fuska med antalet kg i packningen. Men att packa för att vaddera är en annan sak.
Svar på tråden Flyga med vagn