• Anonym (studerar)

vad händer med a-kassan när jag sagt upp mig pga studier

Jag hade en fast anställning på ett bemanningsföretag och att arbeta på bemanningsföretag är inget jag rekommenderar, hemskt att bli kastad mellan uppdrag och arbetsplatser som en annan vante...

Hur som helst, jag blev gravid (jobbade), var föräldraledig och efter föräldraledigheten sökte jag tjänstledigt och började plugga. Jag har nu, efter 6 månaders studier valt att säga upp mig för att fortsätta studera. I dagsläget läser jag upp gymnasiebetyg då jag saknar slutbetyg från gymnasiet, min målsättning är att komma in på en treårig universitetsutbildning nu ht 2015.

Jag var i valet och kvalet mellan att säga upp mig eller söka mer tjänstledigt men valde i februari att säga upp mig då jag verkligen verkligen vill fortsätta studera.

OM jag inte skulle komma in på de utbildningar jag söker så kommer jag anmäla mig på arbetsförmedlingen om jag inte hittat jobb innan dess. När man själv sagt upp sig så får man ju karenstid (hur lång är den?, en dryg månad? två?). Men börjar den karenstiden räknas från och det jag sagt upp mig eller från den dagen jag skriver in mig på arbetsförmedlingen?

• Svar på tråden vad händer med a-kassan när jag sagt upp mig pga studier
  • Anonym (po)

Från den dagen du söker A-kassa

• Anonym (studerar)

Så även om jag studerar fram till i höst eller i ytterligare 3 år så börjar karenstiden räknas när jag skriver in mig och söker ersättning?

Tyckte det står så knasigt på deras sida (unionen), står inget om studier bara föräldraledig eller sjuk... Om jag fattar det rätt så kan jag "arbeta av" de 112 dagarna om jag tex har annat jobb. Men om man studerar med CSN då? 

"Din anställning upphör på egen begäran den 31 december år 1. Anställningen du har sagt upp dig ifrån skulle ha fortsatt mer än 10 dagar och antalet avstängningsdagar blir då 45.

Som avstängningsdagar räknas dagar då du annars skulle ha fått ersättning, högst 5 dagar per vecka, eller dagar som du har arbetat minst 3 timmar. Hit räknas inte dagar du varit sjuk eller haft föräldrapenning eftersom du inte skulle ha fått arbetslöshetsersättning för den tiden. Avstängningstiden kan i och med det variera, dock längst i 112 kalenderdagar. Avstängningstiden upphör då oavsett om det totala antalet avstängningsdagar har avräknats eller inte."

• Nyfikna72

Du menar alltså att du sa upp dig innan du kollat om mer tjänstledighet?

Du kan i vilket fall som helst inte studera och samtidigt ta ut akassa så kommer du inte in på nån skola och vill ha akassa så är det 45 dagars karens som gäller, alltså nio veckor.

• Anonym (po)
    Anonym (studerar) skrev 2015-03-12 11:22:46 följande:

Så även om jag studerar fram till i höst eller i ytterligare 3 år så börjar karenstiden räknas när jag skriver in mig och söker ersättning?

Tyckte det står så knasigt på deras sida (unionen), står inget om studier bara föräldraledig eller sjuk... Om jag fattar det rätt så kan jag "arbeta av" de 112 dagarna om jag tex har annat jobb. Men om man studerar med CSN då? 

"Din anställning upphör på egen begäran den 31 december år 1. Anställningen du har sagt upp dig ifrån skulle ha fortsatt mer än 10 dagar och antalet avstängningsdagar blir då 45.

Som avstängningsdagar räknas dagar då du annars skulle ha fått ersättning, högst 5 dagar per vecka, eller dagar som du har arbetat minst 3 timmar. Hit räknas inte dagar du varit sjuk eller haft föräldrapenning eftersom du inte skulle ha fått arbetslöshetsersättning för den tiden. Avstängningstiden kan i och med det variera, dock längst i 112 kalenderdagar. Avstängningstiden upphör då oavsett om det totala antalet avstängningsdagar har avräknats eller inte."

Mitt svar var utifrån att du skulle söka A-kassa nu efter vårterminen. Om du inte söker nu och bara fortsätter att studera så finns ju ingen karens. Man får ju inte karens på något som man inte ens ansöker om liksom
  • Boxarberta

Kan man verkligen få a-kassa om man varit tjänsteledig?

Får man inte a-kassa beroende på hur mycket man tjänat 6 mån bakåt.

Har själv varit tjänsteledig i 6 mån snart och går i samma tankar men räknar inte med att det går att få ut någon ersättning från a-kassan om jag säger upp mig och blir arbetslös, eftersom jag inte tjänat något senaste 6 mån..

Eller hur funkar det?

• Anonym (studerar)

Jaha, räknar de bara 6 månader tillbaka?! 

Jag har varit tjänstledig i 6 månader och dessförinnan var jag föräldraledig i ett år... 

• Ms H
    Boxarberta skrev 2015-03-12 11:35:16 följande:

Kan man verkligen få a-kassa om man varit tjänsteledig?

Får man inte a-kassa beroende på hur mycket man tjänat 6 mån bakåt.

Har själv varit tjänsteledig i 6 mån snart och går i samma tankar men räknar inte med att det går att få ut någon ersättning från a-kassan om jag säger upp mig och blir arbetslös, eftersom jag inte tjänat något senaste 6 mån..

Eller hur funkar det?

Studier ett antal år är väl överhoppbar tid i a-kassesammanhang?
  • Anonym (A)

De hade inte kunnat neka tjänstledighet för studier, däremot hade du varit skyldig att jobba där under loven om de krävt det. Studier räknas som överhoppningsbar tid. Jag var tjänstledig för studier 1 läsår, sa upp mig för att kunna ta sommarjobb inom min nya bransch 2 somrar. Av de arbetade 5 månaderna åts en del (all?) extra karens upp.

• Anonym (Hmmmm)

AG har väl fortfarande skyldighet att ge tjänstledigt för studier?

• Boxarberta
    Ms H skrev 2015-03-12 17:49:21 följande:
    Studier ett antal år är väl överhoppbar tid i a-kassesammanhang?
    Jag har varit tjänsteledig pga resa.
  • Anonym (djungel)

Jag sa upp mig själv och började studera. Innan jag gjorde detta kollade jag upp i detalj vad som gäller ang a-kassa när jag avslutade studierna. Jag tog CSN-lån, det spelar också in. Det viktigaste för din SGI är att man inte har någon lucka, dvs att studierna börjar direkt efter sista arbetsdagen och att du anmäler arbetslöshet första dagen efter kursens slut. Om du inte skulle komma in på din favoritkurs nu så kan du väl plugga något annat en termin och försöka igen sen? Eftersom du sa upp dig nu så får du den långa karensen, men om du pluggar direkt nu så slipper du sannolikt karens (ja, 7 dagar får du ju hursomhelst, men inte nio veckor...) när du EFTER DEN TERMINEN anmäler dig som arbetslös (om du inte kommer in på din valda utbildning då heller vill säga). Studier är överhoppningsbar tid, så som arbetslös efter nästa termin (om du inte har någon lucka), har du skyddat din SGI. 

Lycka till i FK- och A-kassedjungeln!

• Anonym (studerar)
    Anonym (djungel) skrev 2015-03-16 19:35:40 följande:

Jag sa upp mig själv och började studera. Innan jag gjorde detta kollade jag upp i detalj vad som gäller ang a-kassa när jag avslutade studierna. Jag tog CSN-lån, det spelar också in. Det viktigaste för din SGI är att man inte har någon lucka, dvs att studierna börjar direkt efter sista arbetsdagen och att du anmäler arbetslöshet första dagen efter kursens slut. Om du inte skulle komma in på din favoritkurs nu så kan du väl plugga något annat en termin och försöka igen sen? Eftersom du sa upp dig nu så får du den långa karensen, men om du pluggar direkt nu så slipper du sannolikt karens (ja, 7 dagar får du ju hursomhelst, men inte nio veckor...) när du EFTER DEN TERMINEN anmäler dig som arbetslös (om du inte kommer in på din valda utbildning då heller vill säga). Studier är överhoppningsbar tid, så som arbetslös efter nästa termin (om du inte har någon lucka), har du skyddat din SGI. 

Lycka till i FK- och A-kassedjungeln!

Ja, precis att vara utan glapp så SGI'n skyddas är ju av största vikt känner jag. 

Jag var föräldraledig till 21 september 2014, började därefter studera från den 22 september (hade då sökt tjänstedigt från den 22 september). Har studerat med CSN (bidrag och lån) utan uppehåll och har lagt på ytterligare kurser nu så jag kommer studera till och med 26/6-15. Därefter tänkte jag åter igen vara föräldaledig i sommar och förhoppningsvis har jag kommit in på högskoleutbildningen jag sökt som börjar i höst. Om jag inte skulle komma in på min utbildning i höst, får jag då den långa karensen om jag söker a-kassa i augusti/september ? Jag sa upp mig i februari i år.

Det är verkligen en djungel det här !

Svar på tråden vad händer med a-kassan när jag sagt upp mig pga studier