• Mosen04

Skaffa hund?

Jag funderar på att skaffa en hund och har läst på lite om olika hundraser, men tänkte även be om tips här.

Vad ska hunden användas till?

Som sällskapshund.

Hur många minuter mental träning kan du erbjuda hunden per dag och i vilken form?

Lite enklare trick; sitt, ligg, tass etc. Kanske 20 min per dag?

Hur många minuter fysisk träning kan du erbjuda hunden per dag och i vilken form?

Promenader, 2-3 gånger per dag i ca 15-60 minuter.

Vår livssituation:

Jag går i skolan men har en syster som inte gör det och som oftast brukar vara hemma. Sedan har jag en lille bror (7år, snart 8år) och min mor.

Vilket hårlag ska hunden helst ha?

Vill inte hålla på med pälsvård varje dag, gärna kort päls då jag inte vill hålla på med pälsen i en lång tid.

Vilken storlek på hund söker du?

En knähund, helst en liten då jag gillar små hundar.

Vilken erfarenhet har du av hundar?

Ingen, förutom att kanske läsa om den, därför vill jag helst ha en lättskött hund då det blir min första.

Jag vill att det ska vara en snäll och lättskött hund som inte kräver allt för mycket motion och stimulans.

Några raser som jag funderat på är:

Chihuahua

King Charles Spaniel

Mops

Papillon/chihuahua

Papillon/pomeranian

Är det några av dessa raser som inte passar alls?

Har ni några förslag på raser/blandningar som kan passa ännu bättre?

Det behöver absolut inte vara en renrasig.

• Svar på tråden Skaffa hund?
  • Abbe83

Förslag på raser: Tibetansk spaniel, Yorkshireterrier, Dvärgpinscher, Fransk bulldog. 

• Anonym (Pelle)

Papillon är en aktiv och smart hund som vill att det händer saker.

Jag hade inte rekommenderat dvärgpinscher då det inte är en förstagångs hund. Det är en listig och envis ras med mycket stark vilja. Den gillar att vara med sin flock och kan därför ha problem med att bli lämnad ensam.

Chihuahua är visserligen lättskött, men de är också ganska livliga och högljuda så att man tänker på det.

Bostonterrier och mops är två exempel på mindre hundar som sägs vara förstagångshundar. Så mops som du själv är inne på är kanske ingen dum ide. Dock ska man komma ihåg att det är vanligt att mopsar får problem med andningen pga den intryckta nosen.

• Mosen04
    Abbe83 skrev 2015-03-12 13:05:29 följande:

Förslag på raser: Tibetansk spaniel, Yorkshireterrier, Dvärgpinscher, Fransk bulldog. 

Kollade på tibetansk spaniel, och funderar på en sådan, är de lättskötta och bra som första hund?
  • Tonensu

Gå in på skk hemsida och sök på sällskapshundar. Finns en hel del där och information om varje ras. :)

• Abbe83
    Mosen04 skrev 2015-03-12 14:44:32 följande:
    Kollade på tibetansk spaniel, och funderar på en sådan, är de lättskötta och bra som första hund?
    De är lättskötta och bra som första hund.
  • Anonym (Pelle)

Ett tips är att gå in på www.skk.se/sv/kopahund/ där kan du söka på raserna du är intresserad av så får du upp en ruta där det står vad man ska tänka på vid varje ras. 

• Dexter dot com

Av dom du nämnt är nog spanieln och mopsen mest passande men titta på bichonraserna och maltesern som är trevliga sällskapsraser och håller du dom kortklippta är pälsvården inte speciellt krävande.

Sen är det ju en väldig skillnad att gå 3*15 minuter per dag (vilket ingen ras mår bra av) och gå 3*60 minuter per dag vilket är det normala för en hund som inte jobbar aktivt.
    Är din syster lika hundintresserad som du och införstådd med att en valp måste ut flera gånger i timmen och kräver passning till 100% ?
    Fundera även på hur ni löser hundpassningen när din syster får annan sysselsättning på dagarna.

Svar på tråden Skaffa hund?