• dinnea

    hur stor ålderskillnad är okej?

    Som rubriken lyder - hur stor ålderskillnad är okej? Och ändras det ju äldre man blir?

    Alltså om en 15-åring blir tillsammans med en 25 åring, ses det som fel? Men om en tillexempel 40 åring blir tillsammans med en 50 åring, ses det som rätt?

    Hur stor ålder ålderskillnad är okej i vilka åldrar?

    Och vad beror det på? Är det för att det ska låta bra i alla andras öron? För att det här landet är så jävla sneknullat att man måste lägga sina egna viljor åt sidan för att det ska låta bra i andras öron?

    Funderat på det här ett bra tag nu.. Jag är 18 och min sambo är 30. Är det okej eller inte okej?

  • Svar på tråden hur stor ålderskillnad är okej?
  • Dr Nail
    Anonym (M) skrev 2015-03-12 15:00:34 följande:

    Gubbar på trettiotvå får aldrig någonsin vara ihop med tonåriga tjejer på 25. Då är dom hebefiler.


    Då är de hebefiler, inte "dom" ;D
  • Pastella
    dinnea skrev 2015-03-12 14:36:20 följande:
    Jag va 17 när vi blev tillsammans. och barn och barn, det beror helt på vem du frågar. Mennvarför blir det okej bara för att man blir äldre? Det är ju fortfarande samma antal åremellan. Och har man 10 år mellan sig och sin partner som ung så efter några år tillsammans så är ju skillnaden okej sen?
    Jag håller nog inte med om att det beror på vem man frågar, ingen 17åring är vuxen. Givetvis kan samma antal år mellan personerna vara ok när bägge är äldre. Jag kan verkligen inte förstå vad en 30åring kan se i en 17åring om han inte är snuskgubbe eller lite efter mentalt.
  • Anonym (M)
    Dr Nail skrev 2015-03-12 15:38:02 följande:
    Då är de hebefiler, inte "dom" ;D
    Där fick jag så jag teg.
  • dinnea
    Batmamba skrev 2015-03-12 14:39:54 följande:

    Om båda är vuxna spelar ålder ingen roll.


    Varför just vuxna? Vad spelar det för roll om man är unga eller om en är ung och en är gammal?
    Pastella skrev 2015-03-12 15:40:22 följande:

    Jag håller nog inte med om att det beror på vem man frågar, ingen 17åring är vuxen. Givetvis kan samma antal år mellan personerna vara ok när bägge är äldre. Jag kan verkligen inte förstå vad en 30åring kan se i en 17åring om han inte är snuskgubbe eller lite efter mentalt.


    Men vad gör en 43 åring med en 56 åring då? Anses inte det som okej?
  • Anonym (-)

    När en 25-åring tänder på en 15-åring så är det fel i huvet på 25-åringen.

    När man är 40 och 50 år, så är det inga större skillnader. Varken mognadsmässigt eller utseendemässigt.

  • IsDimma

    Ju yngre du är desto mindre åldersskillnad är okej i mina ögon. Det händer så väldigt mycket just i tonåren och det finns en anledning till varför det är straffbart för personer i beroendeställning att ligga med en tonåring.

    Jag var 24 år när jag träffade min sambo. Det är drygt fem år sen. Jag fyller 30 i år och sambon har fyllt 63 i år. Idag kan jag tycka att jag var i yngsta laget men man bestämmer inte alltid över sina känslor. Däremot så bestämde jag mig för att stanna och satsa på honom. Och idag är det sällan jag tänker på våran ålder faktiskt.

  • trilskas

    Jag är nu 24 år. Min man 44. Vi har två barn (1 och 2 år).

    Vi träffades då vi var 17 och 37.

    Gifte oss vid 20, respektive 41 (3 dagar innan jag blev 21 år).

  • fluu

    Så länge  båda är vuxna är det okej med hur stor åldersskillnad som helst egentligen. Sedan är det ju sällan en 60-åring och en 20-åring är på samma nivå och har något gemensamt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Beverly Marsh

    Halva ens ålder plus 7 är godkänt Flört

    Men alltså känns det rätt så kan ju ingen annan säga att det är fel. Jag är 32 och dejtar en 26-åring. Min syster är 31 och gift med en 42-åring. Båda helt ok.

  • Men

    Min sambo är tio år äldre än jag och vi träffades dessutom när jag var 16.

    Jag har alltid rört min bland äldre och han har aldrig behövt "sänka sig någon nivå".

    Det fungerar utmärkt, men vi har fått mycket skit genom åren (i början var det nästan överdrivet) MEN givetvis uppstår det problem; han tjänar det tredubbla, får stå för mer när vi reser, har gjort så mycket redan som jag skulle kunna tänka mig att göra och uppleva med honom för första gången.

    Men vill man så går det, aldrig har det varit snack om att gå skilda vägar.

    Dock måste jag tillägga att jag själv höjer på ögonbrynen och kanske till och med skakar på huvudet åt stora skillnader (mindre än vår ibland) för att den ena parten kanske verkar för omogen och man undrar vad den äldre får ut av det hela osv....

  • MammasTvåSmå

    Träffade min sambo när jag var 16 och han 25. Jag fyller 25 i år och väntar tredje barnet. Har aldrig varit några konstigheter, flyttade ihop när jag var 17.

  • dinnea

    [quote=75002582][mognadsnivånrev 2015-03-13 10:26:05 följande:[/quote-nick]

    Min sambo är tio år äldre än jag och vi träffades dessutom när jag var 16.

    Jag har alltid rört min bland äldre och han har aldrig behövt "sänka sig någon nivå".

    Det fungerar utmärkt, men vi har fått mycket skit genom åren (i början var det nästan överdrivet) MEN givetvis uppstår det problem; han tjänar det tredubbla, får stå för mer när vi reser, har gjort så mycket redan som jag skulle kunna tänka mig att göra och uppleva med honom för första gången.

    Men vill man så går det, aldrig har det varit snack om att gå skilda vägar.

    Dock måste jag tillägga att jag själv höjer på ögonbrynen och kanske till och med skakar på huvudet åt stora skillnader (mindre än vår ibland) för att den ena parten kanske verkar för omogen och man undrar vad den äldre får ut av det hela osv....

    [/quote]

    De jag menar, är mognadsnivån i alla fall nogurlunda lika i huvudet så bör väl inte siffrorna spela så stor roll, visst? Kärleken har väl inga gränser?

Svar på tråden hur stor ålderskillnad är okej?