• shivas

Hur inreder man bokhyllan i köket? (bild)

Nu har jag slitit mitt hår i en halv evighet över den där förbaskade (men rätt så trevliga) bokhyllan som vi har stående i köket. Rent allmänt har jag svårt för att inreda bokhyllor snyggt, men i exempelvis vardagsrummet så kan man självklart rädda mycket med böcker.

I köket däremot. Det började med:
    Ett par vinflaskor. Men vi dricker så sällan vin, därför blev det aldrig att de fortsatte få vara där.
    Några glasburkar med olika torrvaror. Men eftersom bokhyllan står i andra änden av köket från diskbänk och spis, så blev det osmidigt och ett evigt springande.
    Några drink och vinglas. Men det ser så packat ut och mest som om man bara knött in dem. Plus att vi nu har ett vitrinskåp i vardagsrummet som de står i.
    Och lite andra småprylar.

Och så blev det sådär som det ofta blir när man inte är nöjd med ett visst utrymme. Allt mellan himmel och jord har hamnat där. Och det har gjort mig tokig! Så nu är den rensad och jag tänker inte stoppa en pinal där förrän jag funderat ut hur jag vill ha det. Och där behöver jag verkligen inspiration, hjälp och tips.

Jag bifogar en bild så ni kan se hur den ser ut och vad man har att jobba ifrån. Skulle uppskatta hjälpen enormt.

Vill helst ha det stilrent och ljust i själva bokhyllan eftersom den är något mörkare.
    Och ni får mer än gärna skicka egna bilder på hur ni ordnat det i era bokhyllor, som då inte innehåller böcker.

Tack!

• Svar på tråden Hur inreder man bokhyllan i köket? (bild)
  • Batmamba

En liten fundering: varför har du en förvaringsmöbel i köket om du inte har något som behöver förvaras i den? Det är helt ok att du har det för min del alltså. Jag bara undrar. Hos oss är problemet nämligen det motsatta - var fanken ska vi göra av alla grejer?!

Men till den konkreta frågan. Om jag har utrymmen som behöver fyllas ut gör jag det gärna med konst/konsthantverk.

• Ramborg

Jag skulle ställt uppläggningsfat och skålar där. Så skönt det vore att ha dem lättillgängligt, utan att behöva stapla dem i varandra.

Eller gör hyllan till ert barskåp, med flaskor och shakers, glas och drinkpinnar etc.

Jag är inte mycket för att ha möbler utan funktion i köket. En hel hylla med prydnadssaker hade gjort mig knottrig.

42.
  • shivas
    Batmamba skrev 2015-03-12 14:49:28 följande:

En liten fundering: varför har du en förvaringsmöbel i köket om du inte har något som behöver förvaras i den? Det är helt ok att du har det för min del alltså. Jag bara undrar. Hos oss är problemet nämligen det motsatta - var fanken ska vi göra av alla grejer?!

Men till den konkreta frågan. Om jag har utrymmen som behöver fyllas ut gör jag det gärna med konst/konsthantverk.

Haha! Oh jag förstår din tanke. Drömmer
    Mestadels är det för att den inte gör sig någon annanstans här hemma. Men också för att jag tycker om den där i hörnet. Problemet är ju just det, VAD förvarar jag i den utan att det bara ser rörigt och "ditslängt" ut?

Vill mer än gärna att majoriteten av hyllorna faktiskt fylls med något som är smidigt att ha där istället för någon annanstans i köket. Men man kan ju inte bara slänga in kastrullerna där och känna sig nöjd. Kräks
    Men sen skulle jag även mer än gärna ha ett par hyllor med lite snyggt inredning. Även där är jag totalt borttappad.
  • shivas
    Ramborg skrev 2015-03-12 14:54:46 följande:

Jag skulle ställt uppläggningsfat och skålar där. Så skönt det vore att ha dem lättillgängligt, utan att behöva stapla dem i varandra.

Eller gör hyllan till ert barskåp, med flaskor och shakers, glas och drinkpinnar etc.

Jag är inte mycket för att ha möbler utan funktion i köket. En hel hylla med prydnadssaker hade gjort mig knottrig.

Håller helt med dig. Hade en bokhylla i gästrummet innan som jag inte hade en aning om vad jag skulle ha till så det slutade med att det bara stod helt onödiga grejer där. Spydde lite i munnen varje gång jag såg det. Tungan ute

Ja, skålar och tallrikar menar du då? Det skulle absolut kunna vara en idé. Förutsätter nog att jag köper nya snygga sådana som man inte vill dölja i skåpen. Tack för tipset.

Vi hade det som lite av ett barskåp innan som sagt, med lite allt möjligt. Men jag tycker dock att det ser ut som om allt bara står huller om buller då och även smått överfullt vilket stör mitt öga i längden. Oskyldig
  • Pescetarian

Haha, men oj!, alltså släng den om ni inte har någon användning för den!

• shivas
    Pescetarian skrev 2015-03-12 15:11:03 följande:

Haha, men oj!, alltså släng den om ni inte har någon användning för den!

Nooooooooo!!! Haha Solig
  • Alexi

Kan ni sätta på en typ vitrindörr på den så blir det snyggare och mer köksigt?

• shivas
    Alexi skrev 2015-03-12 15:18:52 följande:

Kan ni sätta på en typ vitrindörr på den så blir det snyggare och mer köksigt?

Njae, då kan vi ju lika gärna byta ut den. Glad Det är dessutom en lite udda färg på den, som inte riktigt syns på bilden men som jag älskar, och det blir nog halvt omöjligt att försöka matcha den färgen på en dörr.
  • BeanBag

Om du tänker ha den mer som prydnad så hade jag haft en snygg fruktskål, en hög fina kokböcker, en snygg ljuslykta, någon fin prydnad och längst ner en korg för förvaring.

Svar på tråden Hur inreder man bokhyllan i köket? (bild)