• Anonym (frustrerad)

Hur länge kan man ha magkatarr?

Vaknade för fem veckor sen av illamående och sedan dess har jag haft helt sjukt ont i magen på ett svidande sätt (vänster revben mest) men illamåendet har varit värst. Kräktes en gång förra veckan efter jag försökt äta stekt mat, i övrigt har jag bara ätit kokt potatis/ris och fisk samt bröd och banan. Och jag är såååå trött på det!!! 

Har varit två vändor på VC, båda gångerna sa läkaren att det är magkatarr och det går över om jag äter kokt mat och tar Novalucol eller Pepcid vilket jag gjort och det hjälper för stunden, men vaknar fortfarande mitt i natten av illamående ibland och magen är riktigt svullen.

Hur länge kan man ha magkatarr egentligen? (Jag är inte gravid, om det gör någon skillnad)

• Svar på tråden Hur länge kan man ha magkatarr?
  • Larmet
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-03-12 22:01:50 följande:

Vaknade för fem veckor sen av illamående och sedan dess har jag haft helt sjukt ont i magen på ett svidande sätt (vänster revben mest) men illamåendet har varit värst. Kräktes en gång förra veckan efter jag försökt äta stekt mat, i övrigt har jag bara ätit kokt potatis/ris och fisk samt bröd och banan. Och jag är såååå trött på det!!! 

Har varit två vändor på VC, båda gångerna sa läkaren att det är magkatarr och det går över om jag äter kokt mat och tar Novalucol eller Pepcid vilket jag gjort och det hjälper för stunden, men vaknar fortfarande mitt i natten av illamående ibland och magen är riktigt svullen.

Hur länge kan man ha magkatarr egentligen? (Jag är inte gravid, om det gör någon skillnad)

Jag tycker du borde prata med VC igen och förklara att du har testat det nu och det funkar inte, att det kan vara något annat. Stressar du mycket?
  • Anonym (frustrerad)
    Larmet skrev 2015-03-12 22:15:58 följande:
    Jag tycker du borde prata med VC igen och förklara att du har testat det nu och det funkar inte, att det kan vara något annat. Stressar du mycket?
    Jag tycker inte att jag stressar speciellt mycket, men mitt liv är väl inte helt hundra nu och innerst inne är jag väl kanske lite stressad över hur jag ska få saker att fungera. Så jag borde ju egentligen försöka ta det lugnare... Tycker du jag borde be VC om att få tid för gastro eller något?
  • Anonym (lillan)

Låter som magkatarr och den kan sitta i länge, dvs månader om du har otur. Du gör rätt som ätet snäll mat, undvik kaffe, alkohol, vvärktabletter mm. Du mår illa på natten, ta pepcid innan du lägger dig och se till att komma upp med kuddar.

Gå tillbaka till vc om du inte blir bättre snart, du kan behöva utrdas vidare.

• JazzKermit

Jag hade konstant magkatarr i flera år innan det konstaterades att jag hade glutenintolerans... Hoppas att det går över snart!!

• Larmet
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-03-12 22:24:34 följande:
    Jag tycker inte att jag stressar speciellt mycket, men mitt liv är väl inte helt hundra nu och innerst inne är jag väl kanske lite stressad över hur jag ska få saker att fungera. Så jag borde ju egentligen försöka ta det lugnare... Tycker du jag borde be VC om att få tid för gastro eller något?
    Då tror jag att ditt psykiska välmående har en inverkan på din mage. De hormoner som signaleras ut har stor påverkan på hur våra kroppar fungerar. Du borde försöka varva ner och ta hand om dig istället för att bara äta en speciell mat. Hur beror ju självklart på vad som inte fungerar
  • Boxarberta

Jag skulle säga att har man en gång fått magkatarr så får man leva med det resten av livet. Men man lär sig vad man ska undvika osv och besvären kommer mer sällan senare.

De smärtorna jag upplevde första gången har jag aldrig haft efter det men jag hade mkt magkatarr i minst ett år sen trappades det ner. Första året kunde jag inte äta stark mat, dricka alkohol och friterat tex.. Nu kan jag allt det men kan få lite ont om jag både stressat, druckit alkohol och ätit fet mat. Allt på en gång blir för mkt.

Stress och oro är det värsta.

Om du äter riktigt snällt, kokt ris m fisk utan kryddor så borde besvären lätta. Men ett par veckor får du nog räkna med :(

• Anonym (Magkatarr)
    Jag är bara jag skrev 2015-03-12 22:34:29 följande:
    Omeprazol är ju mycket bättre! Är man svullen och gasig hjälper Dimetikon.
    Dimetikon stänger inne fisarna vilket innebär att man får ännu mer svullen mage. Du känner att du behöver fisa men kan inte, och det är mycket jobbigare.
  • Sunnan

Köp Omeprazol receptfritt och ta 1/dag i 2 veckor så borde det bli bättre! Obs att den inte har lika snabb verkan som Novalucol, fortsätt ta det vid behov.

• Anonym (frustrerad)

Tack alla för bra svar :) Det känns lite bättre idag (hoppas det inte bara är inbillning) men blir en vända till VC efter helgen för att kolla om det kan vara något annat om det inte blivit någon skillnad dvs.

Svar på tråden Hur länge kan man ha magkatarr?