Anonym (Betalande resenär) skrev 2015-03-12 22:16:56 följande:
Nu är jag rejält less på alla dessa tjuvade idioter och sl som gör noll och intet åt det.
Jag jobbar i Stockholm och är alltså bara vid spärrarna i t-banan den korta tid som det tar mig att passera dom varje dag. Idag var det fyra tjuvåkare som hjälpte varann att ta sig igenom. Förra veckan såg jag en. Spärrvakten i båda fallen såg allt och gjorde noll. Och dessutom tänker sl höja priserna. Vad är det med dräggfolk egentligen som inte gör rätt för sig? Varför byter sl ut spärrar för massor av pengar som är så lätta att lura? Jag är tokless och tycker sl borde göra mer kontroller och bötfälla dyrt plus byta sina spärrar till några som funkar. Vad tycker ni andra? Vad kan göras åt saken? Hur ofta se ni tjuvåkare? Fenomenet verkar mer omfattande än nånsin. Och sen alla dessa j-vla tiggare som dyker upp varenda resa på t-banan... Har dom verkligen betalat för sig?
Jag är spärrar på tunnelbanan. Kolla. Vi spärrvakter får inte av säkerhetsskäl göra något åt plankare av säkerhetsskäl. Många gånger har vi spärrvakter som försökt stoppa plankare åkt på stryk och blivit dödshotade. Jag är en av dessa, då jag sa emot en plankare. Han sa att han skulle döda mig och väntade på att jag skulle sluta mitt pass så att han skulle slå mig. Polis tillkallades. Kollegor till mig har blivit pistolhotade, misshandlade etc. Det är inte värt risken.
Vi spärrvakter är till för att hålla koll på säkerheten på tunnelbanestationen och sälja biljetter samt ge information till resenärer. I säkerhetsansvaret ligger att uppmärksamma risker såsom fel på rulltrappor, hiss, olycksfall, brand etc etc. Inte att hålla koll på plankare. Jag kan inte/får inte göra något åt dessa i syfte att inte riskera mig själv hamna i trubbel. Jag brukar dock ändå skrika på plankare och säga ifrån. Men det är jag det... Mer än så kan jag inte göra. Jag får inte springa efter dem och ta dem. Jag har inte den behörigheten enligt lag.
Jag ville bara påpeka detta eftersom du skrev i din TS "spärrvakter gör inget åt saken". Nu vet du varför.
Därför har SL tillsatt biljettkotrollanter och jag
håller med om att fler sådana behövs. Jag har påpekat detta för företaget!