• Anonym (Betalande resenär)

Alla tjuvåkande idioter...

Nu är jag rejält less på alla dessa tjuvade idioter och sl som gör noll och intet åt det.

Jag jobbar i Stockholm och är alltså bara vid spärrarna i t-banan den korta tid som det tar mig att passera dom varje dag. Idag var det fyra tjuvåkare som hjälpte varann att ta sig igenom. Förra veckan såg jag en. Spärrvakten i båda fallen såg allt och gjorde noll. Och dessutom tänker sl höja priserna. Vad är det med dräggfolk egentligen som inte gör rätt för sig? Varför byter sl ut spärrar för massor av pengar som är så lätta att lura? Jag är tokless och tycker sl borde göra mer kontroller och bötfälla dyrt plus byta sina spärrar till några som funkar. Vad tycker ni andra? Vad kan göras åt saken? Hur ofta se ni tjuvåkare? Fenomenet verkar mer omfattande än nånsin. Och sen alla dessa j-vla tiggare som dyker upp varenda resa på t-banan... Har dom verkligen betalat för sig?

• Svar på tråden Alla tjuvåkande idioter...
  • radwanska

Bra insändare. Ja det är nog ganska höga böter redan så det är ju en risk dessa tjuvåkare tar.

Ja det är förargligt. De kanske har väldigt ont om pengar. Men man bör ju betala för sig.

• Anonym (trött)

Har sett samma saker på bussarna i Skåne. Folk som får på där bak, chauffören ser dem men skiter i vilket. Men när du som pensionär (här har dem över 75 ett seniorkort som betalas av kommunen som nan bara får åka på inom vissa tider) kommer nån minut för sent på bussen, ofta för att bussen själv är sen så kastas de av..

• Anonym (ff)

Joo det verkar ju vara allt för vanligt, tyvärr.
    Dock har man ju personligen gjort sig skyldig, vid ett par enstaka tillfällen, att "planka", även fast man har haft ett giltigt sl-kort i väskan. Detta endast då man i princip hört tåget anlända till hållplatsen och haft väldigt brottom dårå.
    Önsketänker för mig själv att mörkertalet av den situationen är väldigt stor bland "plankare". ^^

Men ahjo, svårt att angripa problemet. Men tycker att ingenjörerna på SL borde ha klurat ut en "kund-vänlig" och "plank-säker" spärr vid det här laget. Det är ju där problemet egentligen ligger. Alldeles för omfattande infrastruktur för att kunna ha mänsklig övervakning vid varje hållplats.

• Anonym (Spärrvakt)
    Anonym (Betalande resenär) skrev 2015-03-12 22:16:56 följande:

Nu är jag rejält less på alla dessa tjuvade idioter och sl som gör noll och intet åt det.

Jag jobbar i Stockholm och är alltså bara vid spärrarna i t-banan den korta tid som det tar mig att passera dom varje dag. Idag var det fyra tjuvåkare som hjälpte varann att ta sig igenom. Förra veckan såg jag en. Spärrvakten i båda fallen såg allt och gjorde noll. Och dessutom tänker sl höja priserna. Vad är det med dräggfolk egentligen som inte gör rätt för sig? Varför byter sl ut spärrar för massor av pengar som är så lätta att lura? Jag är tokless och tycker sl borde göra mer kontroller och bötfälla dyrt plus byta sina spärrar till några som funkar. Vad tycker ni andra? Vad kan göras åt saken? Hur ofta se ni tjuvåkare? Fenomenet verkar mer omfattande än nånsin. Och sen alla dessa j-vla tiggare som dyker upp varenda resa på t-banan... Har dom verkligen betalat för sig?

Jag är spärrar på tunnelbanan. Kolla. Vi spärrvakter får inte av säkerhetsskäl göra något åt plankare av säkerhetsskäl. Många gånger har vi spärrvakter som försökt stoppa plankare åkt på stryk och blivit dödshotade. Jag är en av dessa, då jag sa emot en plankare. Han sa att han skulle döda mig och väntade på att jag skulle sluta mitt pass så att han skulle slå mig. Polis tillkallades. Kollegor till mig har blivit pistolhotade, misshandlade etc. Det är inte värt risken.

Vi spärrvakter är till för att hålla koll på säkerheten på tunnelbanestationen och sälja biljetter samt ge information till resenärer. I säkerhetsansvaret ligger att uppmärksamma risker såsom fel på rulltrappor, hiss, olycksfall, brand etc etc. Inte att hålla koll på plankare. Jag kan inte/får inte göra något åt dessa i syfte att inte riskera mig själv hamna i trubbel. Jag brukar dock ändå skrika på plankare och säga ifrån. Men det är jag det... Mer än så kan jag inte göra. Jag får inte springa efter dem och ta dem. Jag har inte den behörigheten enligt lag.

Jag ville bara påpeka detta eftersom du skrev i din TS "spärrvakter gör inget åt saken". Nu vet du varför.

Därför har SL tillsatt biljettkotrollanter och jag

håller med om att fler sådana behövs. Jag har påpekat detta för företaget!
  • Anonym (Spärrvakt)

Jag är spärrvakt* skulle det stå, inte "jag är spärrar". Fel på min lur. Sorry!

• Anonym (Dufvan)

En kille "tog rygg" på mig i tunnelbanan, alltså smet in med mig hack i häl. De är ju så snabba att man inte hinner reagera förräns de är igenom spärren. Till råga på allt vände han sig om och log vänligt mot mig och sa "tack", precis som om jag gick med på att "bjuda" honom! Jag blev så jävla arg att jag tappade nästan andan. Och det är precis som ts säger, spärrvakten sitter bara och glor och gör ingenting. Nu har jag hört att det ska tas nya krafttag i tunnelbanan mot tjuvåkare. Lycka till säger jag. Vi lär nog få betala för andra i fortsättningen också! Jag skulle vilja fråga tjuvåkarna vad de mer tycker att andra ska betala för. Deras mat och hyra?

• Anonym (K)

SL är ibland världens dyraste lokaltrafik. Jag tror plankningen började som en protest mot priserna, men det har ju inte blivit bättre av det..Jag plankar inte men jag är jävligt förbannad över priserna.

• Anonym (Inget konstigt)

Tycker inte det är konstig att folk plankar då vi har dyrast kollektivtrafik i världen. 

• Aniiee

Med tanke på det galopperande SL-priset  (mer än 100% dyrare än det borde vara enligt konsumentprisindex) så är det inte konstigt att folk plankar eller väljer bort kollektivtrafiken. Vilket gör att SL måste höja priserna, som gör att folk plankar och väljer bilen i ännu större utsträckning. Vilket gör att SL "måste" höja priserna. Vilket...

Hänger ni med?

Perioden med billig enhetstaxa före de införde trängselskatten i Stockholm var en av SLs mest lönsamma. Sedan..... ja, ni vet vad som hände sedan....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (K)
    Anonym (Spärrvakt) skrev 2015-03-12 22:44:53 följande:

Jag är spärrvakt* skulle det stå, inte "jag är spärrar". Fel på min lur. Sorry!

Vad skulle det så istället för "fel på min lur"?
Svar på tråden Alla tjuvåkande idioter...