• Odella

Får inte bolån ens med borgensman?

Jag och min sambo letar efter en större lägenhet då vi just nu bor i en tvåa och har en tvåårig son som behöver mer utrymme. Min sambo har haft skulder hos kronofogden, dessa är dock borta sedan januari 2014. Han har fast anställning och får in ca 20-21 000 efter skatt. Jag har inga betalningsanmärkningar men jag har en osäker inkomst (egenföretagare) så därför får jag inte ta något lån. Vi vill låna ca 400 000 för att köparen bostadsrätt på ca 6-700 000 (vår nuvarande bostadsrätt kommer att gå med vinst på minst 300 000). Lånet på denna lägenheten fick jag ta som student för sen år sedan, men när jag frågade banken om jag fick ta ett nytt lån och sälja vår nuvarande lägenhet fick jag blankt nej.

Vi har kontaktat alla de stora bankerna och det är ingen som kan tänka sig att låna ut pengar till oss. Vi har en borgensman (min sambos bror som har jobb och är kreditvärdig) men bankerna säger att de inte har borgenärslån längre. Är det stört omöjligt att få låna pengar i nuläget eller vad gäller?

Jag vet att det inte är en rättighet att få låna pengar men det är liksom inga astronomiska summor vi talar om. Måste vi vänta tills sambons prick försvinner helt och hållet eller finns det nåt annat sätt?

Bluestep.se har vi kollat och de villorna ta en ränta på 7-8% samt andra avgifter så det skulle bli dubbelt så dyrt som ett vanligt banklån och det är vi inte så sugna på för tillfället.

• Svar på tråden Får inte bolån ens med borgensman?
  • Odella

*köpa en bostadsrätt

*sex år sedan

*vill ta en ränta

Jävla autokorrekt

• Kjell2

Din sambo har betalningsanmärkning och du ingen fast inkomst? Läget är inte det det bästa för lån.

Borgensman har i många fall ersatts av medlåntagare. Ungefär samma men tydligare. Väldigt bra om denna har säkerhet, t ex egen bostad som kan belånas.

• Odella

Jag har ju jobb varje dag men trots att jag kan bevisa detta får jag ändå inget lån. Jag har ju redan ett bolån och det klarar vi galant. Så jag håller inte med dig.

• Kjell2
    Odella skrev 2015-03-13 13:41:53 följande:

Jag har ju jobb varje dag men trots att jag kan bevisa detta får jag ändå inget lån. Jag har ju redan ett bolån och det klarar vi galant. Så jag håller inte med dig.

Vad är det du inte håller med? Tycker det är rätt tydligt att ni har svårt att få lån.
  • Odella

Jaha nu förstod jag, trodde du menade att vi skulle ha svårt att klara av lånet. Ber om ursäkt.

• Hecate

Jag tycker att det är rätt att ni inte får ta lån. Det verkar lite konstigt att ni ens trodde att ni skulle få göra det, när en av er har kvar prickar hos KF..? Om det vore så enkelt, så skulle ju inte betalningsanmärkningar och prickar verka som de ska - d.v.s. i avskräckande syfte.

Vad är problemet med hyresrätt..?

Svar på tråden Får inte bolån ens med borgensman?