• Anonym (Lurad! Eller?)

Han är sol och vårare?

Hej!

Jag har en ganska jobbig fråga. Har sedan 8 månader tillbaka dejtat en kille. Vi träffades via facebook och sedan skedde allt i en rasande fart. Middagar, resor och han har dessutom fått träffa mina föräldrar. Han har dessutom i princip flyttat hem till mig då han bor en bit från stan. Han är väldigt snäll och kärleksfull och han får mig att känna mig så himla bra. Ovanpå det är han så bra med min 5 åriga son, som saknat en manlig förebild under sin uppväxt, vilket jag har dåligt samvete över. Börjar dock bli lite orolig då jag börjar känna att något inte står rätt till. Han slingrar sig ofta och pratar väldigt vagt om sitt jobb.

Till exempel så pendlar jag ca en timme till jobbet och måste då åka rätt tidigt hemifrån och kommer därmed hem rätt sent på kvällarna. För några veckor sen skulle min syster (som har extranyckel till lägenheten) hämta en extramadrass hos mig. Detta var mitt på dagen. Då var han hemma i min lägenhet då han egentligen skulle vara på jobbet. Han hade blivit väldigt nervös och gav en utsago om att han kände sig krasslig och gått från jobbet. Han hade inte ens hört av sig till mig om att han skulle gå hem och sa inte heller något senare på kvällen. Fick höra detta av min syster några dagar senare. Tänkte dock inte mer på det.

Samma sak hände nu i veckan då jag jobbade halvdag och kom hem kring 13.30. Då var han också hemma hos mig i myskläderna han sovit i. Han sa att han åter igen känt sig krasslig och åkt hem. Märkte på honom att det blev en väldigt obekväm situation. 

Börjat tänka på detta lite och jag har till exempel aldrig fått komma hem till honom, jag betalar alltid för notan på restaurang(då han alltid glömt plånboken eller säger att han ska betala tillbaka sen), han vill inte prata om för personliga saker då han säger att det är problematiskt för honom då han är uppväxt i en miljö där misshandel, alkoholiserade föräldrar och bristande tillit tillhörde vardagen, han hjälper inte till med räkningar och hyra då han säger att han har ett eget boende om än han är här konstant. Han har redan börjat prata om förlovning och giftemål. 

Igårkväll visade han mig en bil på blocket som han säger att han behöver i sitt arbete och frågade om jag kunde tänkte mig lägga ut pengar för bilen då han har det lite kämpigt med ekonomin just nu, men lovade såklart att betala tillbaka nästa månad. Där satte mina varningsklockor igång. 

Han är en så himla fin kille, bra lyssnare, får mig att skratta och boostar mitt tidigare bristande självförtroende genom att överskölja mig med komplimanger varje dag. Som jag skrev tidigare är han den pappa min son aldrig haft. Han tar med honom på utflykter, till badhuset och min son verkligen älskar honom. Kanske överreagerar jag, vi har ju trots allt inte känt varandra så länge, men jag börjar ändå bli orolig. Vill inte bli varken ekonomiskt eller känslomässigt utnyttjad, om än jag inte vill tro det om honom. Framförallt skulle det vara ett enormt nederlag för min son. Känner mig så himla kluven. 

Vad tror ni? Kan det vara en sol och vårare jag delar säng med? Eller är det bara jag som överreagerar?

• Svar på tråden Han är sol och vårare?
  • Anonym (arrowen)

Ratsit kan man ju checka också! Där står det mesta, adresser, bil innehav, personkopplingar! Bara namnet räcker!

• Anonym (hmmm)

Jag råkade ut för en sån.
    Han var väldigt "på"
    Skillnaden var väl att han bjöd mig på saker hela tiden, köpte presenter osv.
    Fick aldrig komma hem till honom, de gångerna vi planerat det kom det alltid upp en ursäkt.
    Jag var dum så jag köpte det tills en dag när jag inte kunde låtsas som ingenting.
    Lite efterforskning så visade det sig att han var sambo med barn. Hur fan han kunde hänga hos mig varje kväll vet jag inte men så var det iallafall.

Lita  på magkänslan. Var rädd om dig.

• Anonym (Lever på dig?)
    Anonym (hmmm) skrev 2015-03-14 18:34:38 följande:

Jag råkade ut för en sån.
    Han var väldigt "på"
    Skillnaden var väl att han bjöd mig på saker hela tiden, köpte presenter osv.
    Fick aldrig komma hem till honom, de gångerna vi planerat det kom det alltid upp en ursäkt.
    Jag var dum så jag köpte det tills en dag när jag inte kunde låtsas som ingenting.
    Lite efterforskning så visade det sig att han var sambo med barn. Hur fan han kunde hänga hos mig varje kväll vet jag inte men så var det iallafall.

Lita  på magkänslan. Var rädd om dig.

Lite liknande var väl på väg att hända mig också på den tiden, att jag dejtade nån(inget mer än träffades ute), o det sen visade sig att killen var sambo eller gift. Det kunde låta som att vi håller på o skiljer oss nu o jag har inte hittat nån bostad än, eller vi är inte ihop längre men bor ändå under samma tak för barnens skull blablabla.

Jag tog för vana att alltid kolla upp en man så gott det gick innan, innan jag ev gick vidare. Tips på hur har getts i tråden redan.
  • Anonym (Dg)

Det låter ju onekligen lite konstigt, försök att ta reda på mer om honom.

Läs gärna ett inlägg på emmaeklund.shapemeup.se från den 10/2 2015 där hon berättar hur hon blev lurad av en kille, liknar din historia.

Kram o lycka till.

• Hecate
    Drottningen70 skrev 2015-03-13 23:29:39 följande:

Att bli av med pengar är en sak, men att man lämnar över sitt lilla barn till nån man vet så lite om är ju bara ofattbart...

Ja, där håller jag också med.
  • seriösanvändare

Oj TS. Här ringer MÅNGA varningsklockor.

Han är allt du vill att han ska vara (god lyssnare, tar hand om din son mm) FÖR ATT du inte ska börja ifrågasätta allt det andra konstiga. För det ÄR skumt att han i princip har flyttat in hos dig, att du aldrig har varit hemma hos honom, att du betalar allt, att du inte ens vet var han jobbar eller vad han jobbar med osv.

Hör du inte själv hur galet det låter?

Jag tror tyvärr att han har hittat din svaga punkt och utnyttjar den: Din son. Du vill så gärna hitta en "pappa" till din son plus en ny kärlek till dig själv. Jag kan förstå det, men tyvärr verkar det ha gjort dig naiv och godtrogen. Och nej, du ska ABSOLUT INTE köpa en bil åt honom! Du ska be honom flytta hem till sig igen och säga att du hellre fortsätter som särbo, samt sluta lägga ut pengar för honom! Då kommer det att visa sig om han är seriös eller inte.

• seriösanvändare
    Drottningen70 skrev 2015-03-13 23:29:39 följande:

Att bli av med pengar är en sak, men att man lämnar över sitt lilla barn till nån man vet så lite om är ju bara ofattbart...

Jag tror det handlar om att TS så gärna ville hitta en ny "pappa" till sin son och så blev det så fel. Det största felet var att TS ens tänkte så. Visst är det viktigt med både manliga och kvinnliga förebilder för barn, MEN är man ensamstående så är det så. Nu vet jag inte orsaken till att biopappan inte finns med i bilden, men det betyder ju ändå inte att man kan släppa in vilken karl som helst i barnets liv, hur snäll och fin han än verkar vara.

TS, det finns många barn som växer upp med bara en förälder och som får bra liv ändå...
  • Anonym (svårt)

Jag tror också att du blir utnyttjad TS, men det är svårt att veta om det handlar om en cynisk sol- och vårare som har ljugit om allt, eller om en kille som verkligen tycker om dig och sonen, men har stora ekonomiska (och andra) bekymmer som han till varje pris försöker dölja för att inte förlora dig/er.

I vilket fall som helst ska du givetvis sluta försörja honom bums samt kräva att få veta sanningen. Går han inte med på det, är han inte värd att satsa på, hur snäll han än är och hur trasslig bakgrund han än har. (Men tänk på att även det kan vara lögn för att du inte ska ställa fler frågor.)

Svar på tråden Han är sol och vårare?