Inlägg från: SasuButt |Visa alla inlägg
  • SasuButt

Ny kattägare, Behöver svar på frågor!

1: jag personligen klipper inte klorna på mina katter men ett knep är att sätta en klädnypa i nackskinner på dom (Det skadar dom inte) Då blir dom lite stela och stretar inte emot så mycket, de får den känslan dom får som kattungar när deras mamma bär dom i nackskinnet, så detta skadar och gör inte ont på något sätt, rekommenderar dock att skaffa en klöspelare med kattmynta på.

2: Jag brukar bara fylla matskålen, detta beror helt på ifall din katt är matglad eller inte, om den äter upp en skål på mindre än 2 timmar rekommenderar jag att ge den mat vid speciella  t.ex. Frukost, lunch middag. kolla hur mycket rekomendations dosen är på paketen för just din katts vikt och ålder :)

3: Katter är petiga djur, ifall du vill ändra foder får du göra det smått under en lång period (Lägga i lite av det nya fodret från början sen öka mängden var 2-3e dag)

4: Som jag sa på 2an, kolla påsens doser, beroende på vikt och ålder så står det en viss mängd de ska ha varje dag. samt att ge vid speciella tider så att du kan styra dess matintag. Har aldrig i hela mitt liv haft en överviktig katt genom att följa doseringen :)

5: Vissa katter älskar att prata, så detta kan vara ett vanligt beteende, hans sätt att visa att han älskar dig. Men det kan också vara något fysiskt fel så rekomenderar att åka till veterinären med honom

På övriga tips så kan jag rekomendera att ta honom på promenader utomhus :) hjälper mina katter att lugna ner sig när de jamar eller har överskottsenergi, det lugnar också försöken att rymma :)

/MVH Elina, Lilo & Smulan

Svar på tråden Ny kattägare, Behöver svar på frågor!