• Anonym (Vad händer)

Judar - vad tycker ni?

Stämmer det att judar känner sig otrygga i sverige nu?

Att man drömmer/funderar om att flytta till israel?

Kan ni förklara vad folk har emot judar? Jag har läst mycket om judehatet, men inte vad man egentligen hatar? Att man har för många armar i ljusstaken??

Jag har hört spekulationer, men jag förstår fortfarande inte riktigt. 

Hur kan vi hantera det här?

Vad kan vi göra för att det inte ska kännas otryggt?

• Svar på tråden Judar - vad tycker ni?
  • Anonym (Israelvän)

Ja,det stämmer. Antisemitismen ökar hela tiden och judar känner sig definitivt inte trygga här. Sker dagligen attacker,hot och trakasserier. De blir påhoppade för att de bär kippa eller Davidsstjärna. Dagisbarn vågar inte gå till bibblan av rädsla för attacker.Judehat har en mångtusenårig historik,det är verkligen inte lätt förklara eller försöka förstå! Hitler mördade 6 miljoner,vara drygt 1 miljon barn. Vad vi ska göra åt det? Visa att vi står på judarnas sida förstås! Inte jamsa med i elaka jude"skämt",inte sluta köpa jaffaapelsiner bara för att några få trycker på om det. Läsa på om historia,massor som sägs i massmedia är rena lögner.

• Anonym (Vad händer)

Vilka judeskämt? 

Jag har hört lite judeskämt, men aldrig på någon allvarlig nivå. Ungefär som norgehistorier. Man skämtar lite, men menar det inte riktigt. 

• Anonym (Israelvän)
    Anonym (Vad händer) skrev 2015-03-13 23:09:02 följande:
    Vilka judeskämt? 

Jag har hört lite judeskämt, men aldrig på någon allvarlig nivå. Ungefär som norgehistorier. Man skämtar lite, men menar det inte riktigt. 
    Det ligger mer hat bakom judeskämten än bakom norgehistorierna. Norrmännen drar ju historier om oss också liksom. Vissa saker skämtar man inte om heller.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Vad händer) skrev 2015-03-13 23:09:02 följande:
    Vilka judeskämt?  Jag har hört lite judeskämt, men aldrig på någon allvarlig nivå. Ungefär som norgehistorier. Man skämtar lite, men menar det inte riktigt. 

Det finns judeskämt som handlar om gaskammare etc, tro mig, det är en oerhörd skillnad på det och norskhistorier.
  • Dr Nail
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-03-14 00:59:49 följande:

Det finns judeskämt som handlar om gaskammare etc, tro mig, det är en oerhörd skillnad på det och norskhistorier.
    Överhuvudtaget tycker jag att det är smaklöst med skämt om förintelsen...min farfar dog i ett koncentrationsläger. Han föll från ett vakttorn.
  • Anonym (Men?)
    Anonym (Israelvän) skrev 2015-03-13 22:58:08 följande:

Ja,det stämmer. Antisemitismen ökar hela tiden och judar känner sig definitivt inte trygga här. Sker dagligen attacker,hot och trakasserier. De blir påhoppade för att de bär kippa eller Davidsstjärna. Dagisbarn vågar inte gå till bibblan av rädsla för attacker.Judehat har en mångtusenårig historik,det är verkligen inte lätt förklara eller försöka förstå! Hitler mördade 6 miljoner,vara drygt 1 miljon barn. Vad vi ska göra åt det? Visa att vi står på judarnas sida förstås! Inte jamsa med i elaka jude"skämt",inte sluta köpa jaffaapelsiner bara för att några få trycker på om det. Läsa på om historia,massor som sägs i massmedia är rena lögner.

Enligt vad uppdrag granskning gav så kom judehatet främst från Mellanöstern.
  • The Fugly
    Anonym (Israelvän) skrev 2015-03-13 22:58:08 följande:

Jag tycker man ska skilja på Israelkritik och judehat. Jag vet att många bakar ihop det men det är två helt skilda saker. Apropå din kommentar om Jaffa-apelsiner alltså. Att en del bojkottar Israeliska produkter är ett politiskt ställningstagande som tar sikte på staten Israels politik i vissa frågor, det är inte ett uttryck för judehat.

Jag tror tyvärr en del av judehatet beror på en felaktig sammanblandning av det. Jag har hört folk säga att de ogillar judar. När jag har ifrågasatt har det visat sig inte alls handla om judar utan just staten Israel. Att klandra judar för staten Israels agerande tycker jag är helt uppåt väggarna. Även många judar i Israel protesterar mot statens agerande i förhållande till Palestina och vi gör alla en otjänst om vi inte håller ordning på begreppen.
  • Anonym (men vakna för fan)

I israel har man byggt mur och håller araber kort, i Sverige får araber springa fritt på gatan och dom bara ökar i antal, behöver man verkligen en raketforskare för att räkna ut vad resultatet blir?

• Anonym (Israelvän)

Jag gör faktiskt ingen skillnad på antisemitism,antisionism och att vara anti israel-samma hat ligger bakom alltihopa även om det tar sig olika uttryck. Mycket grundar sig i okunskap! Jag har varit flera gånger i Israel och läst både judisk och israelisk historia så jag vet vad de flesta svenskar inte vet. Ska man dessutom bojkotta israeliska produkter får man knappt sitta vid datorn-Intel och F.b är judiskt. Flört  Liksom väldigt mycket annat vi använder både till vardags och inom sjukvård och jordbruk-områden Israel ligger långt före.

En "rolig" grej med muren i Israel är ju att absolut ingen klagar på att Saudarabien håller på att bygga en mur runt hela landet. 600 mil lång för att utestänga precis alla. Men när israel vill skydda sig från terrorister blir det ramaskri.

• The Fugly
    Anonym (Israelvän) skrev 2015-03-14 17:57:29 följande:

Jag gör faktiskt ingen skillnad på antisemitism,antisionism och att vara anti israel-samma hat ligger bakom alltihopa även om det tar sig olika uttryck. Mycket grundar sig i okunskap! Jag har varit flera gånger i Israel och läst både judisk och israelisk historia så jag vet vad de flesta svenskar inte vet. Ska man dessutom bojkotta israeliska produkter får man knappt sitta vid datorn-Intel och F.b är judiskt. Flört  Liksom väldigt mycket annat vi använder både till vardags och inom sjukvård och jordbruk-områden Israel ligger långt före.

En "rolig" grej med muren i Israel är ju att absolut ingen klagar på att Saudarabien håller på att bygga en mur runt hela landet. 600 mil lång för att utestänga precis alla. Men när israel vill skydda sig från terrorister blir det ramaskri.

Ok. Jag håller uppenbarligen inte med om detta är uttryck för samma hat. Vad tänker du om judar som kritiserar staten Israel? Någon form av självförakt?
  • Anonym (pflp)
    Anonym (Israelvän) skrev 2015-03-14 17:57:29 följande:

Håller inte med dig, Jag har själv massor av familj som har mördats av israeliska armen.
Svar på tråden Judar - vad tycker ni?