Anonym (Israelvän) skrev 2015-03-13 22:58:08 följande:
Ja,det stämmer. Antisemitismen ökar hela tiden och judar känner sig definitivt inte trygga här. Sker dagligen attacker,hot och trakasserier. De blir påhoppade för att de bär kippa eller Davidsstjärna. Dagisbarn vågar inte gå till bibblan av rädsla för attacker.Judehat har en mångtusenårig historik,det är verkligen inte lätt förklara eller försöka förstå! Hitler mördade 6 miljoner,vara drygt 1 miljon barn. Vad vi ska göra åt det? Visa att vi står på judarnas sida förstås! Inte jamsa med i elaka jude"skämt",inte sluta köpa jaffaapelsiner bara för att några få trycker på om det. Läsa på om historia,massor som sägs i massmedia är rena lögner.
Jag tycker man ska skilja på Israelkritik och judehat. Jag vet att många bakar ihop det men det är två helt skilda saker. Apropå din kommentar om Jaffa-apelsiner alltså. Att en del bojkottar Israeliska produkter är ett politiskt ställningstagande som tar sikte på staten Israels politik i vissa frågor, det är inte ett uttryck för judehat.
Jag tror tyvärr en del av judehatet beror på en felaktig sammanblandning av det. Jag har hört folk säga att de ogillar judar. När jag har ifrågasatt har det visat sig inte alls handla om judar utan just staten Israel. Att klandra judar för staten Israels agerande tycker jag är helt uppåt väggarna. Även många judar i Israel protesterar mot statens agerande i förhållande till Palestina och vi gör alla en otjänst om vi inte håller ordning på begreppen.