• Anonym (TS)

Jag känner att jag börjar hata alla okända män

Jag vill börja med att säga att jag är gift med en fantastisk man. Jag har en bra far och en bra bror, som har tre unga döttrar, som han är en fantastisk far till. Flera av mina närmaste vänner är män och jag har alltid varit tjejen som har fler killkompisar än tjejkompisar. Överlag kommer jag bra överens med män. 

Men, varje dag läser jag eller får höra från kvinnor hur de utsätts för ett massivt hat på nätet från anonyma män. Så fort en kvinna utmärker sig på minsta lilla, oavsett vilket område det är, så kommer de anonyma kommentarerna, mailen, sms:en och telefonsamtalen. Varje semi-offentlig kvinna, självvalt eller inte, utsätts för hat, hot om våld och kränkningar varje dag. Och gemensamt är att det alltid är man som står bakom hoten och kränkningarna. 

Det är också självklart att dessa avskyvärda män, som försöker skrämma kvinnor till tystnad, inte på något sätt representerar alla män, eller ens en majoritet av dem. Men jag känner att min reptilhjärna börjar ta över. Jag läser de fruktansvärda ord vissa män skriver till kvinnor som bryter mot deras uppfattning om hur kvinnor "bör" vara, och när jag undrar, "Vilka är dessa män, känner jag dem? Är det mina kollegor? Mina bekanta? Någon i min närhet?" Och det blir allt svårare att inte känna allt mer avsky för alla dessa anonyma män som beter sig så vidrigt på nätet, som hotar, skrämmer och kränker. Och jag börjar avsky alla män jag inte känner, för ni är alla potentiellt en av dessa sjuka kvinnohatande män. 

Jag VILL se alla människor som individer och döma alla utifrån sina handlingar, men med män börjar det bli allt svårare. Hatet gentemot kvinnorna är så massivt och så genomträngande på nätet att jag börjar undra hur många av det faktiskt är. Kanske är ni trots allt en majoritet? Kanske kommer jag snart döma alla män jag träffar utifrån det näthat som sköljer över oss kvinnor som bara försöker uttrycka en åsikt. 

Jag är feminist, jag har alltid varit feminist, men jag vill inte bli en manshatare. Men deras hat mot oss kvinnor driver mig dit. 

• Svar på tråden Jag känner att jag börjar hata alla okända män
  • Dr Nail

Hatar du mig? Det kan hända att jag näthatar, men JAG gör det med glimten i ögat!

• Anonym (Jag med)

Instämmer i TS. Jag kämpar för att inte börja avsky män generellt, men ibland är det fan svårt.

• radwanska

Men det är ju helt orationellt att hata okända män du inte vet något om.

• Titanochsilver
    radwanska skrev 2015-03-14 13:38:42 följande:

Håller med bara för att det finns några idioter kan en ju inte hata alla män det är ju knäppt
  • Anonym (...)
    Dr Nail skrev 2015-03-14 12:32:30 följande:

Hatar du mig? Det kan hända att jag näthatar, men JAG gör det med glimten i ögat!

Va? Hoppas jag missförstår, för du menar väl inte att det är okej att utsätta ngn för näthat så är det okej sålänge förövaren upplever att hen gör det "på skoj"? Det är lika illa ändå även om DU upplever att du har glimten i ögat. Annars är det ju inte näthat liksom, utan ngt annat.
    Utveckla gärna hur du menar med din kommentar för jag förstår inte riktigt.
  • Boll86

Känner igen känslan väldigt mycket. Har du sett programmet "trolljägarna" någon gång? Att döma av de konfrontationer som görs i det programmet så är det ju inte intelligensreserven som ägnar sin fritid åt att näthata precis.

• Anonym (..)

För mig har det hjälpt att ifrågasätta precis ALLT, även de åsikter och värderingar som man själv har. Det man läser och det man hör formas ju av personer, och det är viktigt att komma ihåg. Man måste fråga sig själv: varför säger den här personen detta? Vad har den här personen för erfarenheter med sig? För hat är bara ett ytligt skal som döljer underliggande känslor, vad de nu må vara för några.

Var med om en ung och våldsam kille på en krog (våldet var inte riktat mot mig). Jag tyckte att han var fruktansvärt vidrig som människa men när jag grävde lite på djupet så insåg jag att han antagligen mådde väldigt dåligt pga. arbetslöshet, trasslig familjesituation med missbruksproblematik, isolering och brist på omsorg.

• Dr Nail
    Anonym (...) skrev 2015-03-14 13:49:17 följande:

Va? Hoppas jag missförstår, för du menar väl inte att det är okej att utsätta ngn för näthat så är det okej sålänge förövaren upplever att hen gör det "på skoj"? Det är lika illa ändå även om DU upplever att du har glimten i ögat. Annars är det ju inte näthat liksom, utan ngt annat.

Utveckla gärna hur du menar med din kommentar för jag förstår inte riktigt.

Jag var bara nyfiken baserat på din rubrik om du hatar mig som ju är en okänd man.
  • Anonym (Delln)

"Så fort en kvinna utmärker sig på minsta lilla, oavsett vilket område det är, så kommer de anonyma kommentarerna, mailen, sms:en och telefonsamtalen."

Så du menar att offentliga män inte utstår näthat? Det är detta jag avskyr med hela den feministiska rörelsen. Ni har en otrolig förmåga att göra allmänmänskliga frågor till enbart kvinno-frågor.
    Feminist och manshatare börjar bli synonymer mer och mer, tyvärr. Du, med många andra, gör ett fantastiskt jobb med att smutsa ner det epitetet. Bra jobbat!

..och ha ett trevligt liv, fyllt med hat!

• Anonym (TS)
    radwanska skrev 2015-03-14 13:38:42 följande:

Ja, jag är medveten om det. Men allt hat från män på nätet gör att jag allt mer har fördomar rent ut sagt om män i allmänhet. 
Svar på tråden Jag känner att jag börjar hata alla okända män