Ensam hemma skrev 2015-03-14 15:13:39 följande:
Och här kommer ett lika korkat svar, men jag bjuder på det, bara för att det är lördag.
Väggfärg idag är väl oftast vattenbaserad? Anledningen till att man väljer högre glans är för att det ska vara lätt att torka av. Att blanda i lack tror jag inte fungerar alls. Enklast är väl att färg som är avtorkbar.
Jo, men det finns vattenbaserad lack också

Ju högre glanstal desto bättre avtorkningsegenskaper.
BuoBä skrev 2015-03-14 15:18:35 följande:
Varför inte köpa färg med rätt glanstal från början? Även om det skulle gå att lacka verkar det extremt jobbigt.
Sen är det ju pga avtorkbarheten man vill ha blankare färg. Är det inte precis vid spisen du ska måla kommer du troligen undan med vanlig väggfärg.
Jo, helt klart är det lättare att köpa rätt glanstal från början, men antingen får jag åka en bra bit eller så får jag köpa svindyr färg här och jag bor i en hyresrätt. Här kunde jag inte få annan färg än vit om jag ville ha mindre än 5 l och väggen är inte så stor. Samt att den var ganska dyr då, jag bor på liten ort.
Väggen är ganska nära spisen tyvärr och värden kräver att man har rätt glanstal för att man ska få måla om. Tror inte ens de godkänner tapet i köket.