• SupersurasunkSara

Målarfärg för kök

Jag känner mig en smula korkad som ställer denna fråga men det kan jag bjuda på

I köket ska det ju vara högre glanstal på färgen man målar väggarna med än vad det behöver vara i sovrum etc.
    Min fråga är; kan man lacka el liknande för att få samma effekt? Eller blanda lack med färg?

• Svar på tråden Målarfärg för kök
  • Ensam hemma

Och här kommer ett lika korkat svar, men jag bjuder på det, bara för att det är lördag.

Väggfärg idag är väl oftast vattenbaserad? Anledningen till att man väljer högre glans är för att det ska vara lätt att torka av. Att blanda i lack tror jag inte fungerar alls. Enklast är väl att färg som är avtorkbar.

• BuoBä

Varför inte köpa färg med rätt glanstal från början? Även om det skulle gå att lacka verkar det extremt jobbigt.

Sen är det ju pga avtorkbarheten man vill ha blankare färg. Är det inte precis vid spisen du ska måla kommer du troligen undan med vanlig väggfärg.

• SupersurasunkSara
    Ensam hemma skrev 2015-03-14 15:13:39 följande:

Och här kommer ett lika korkat svar, men jag bjuder på det, bara för att det är lördag.

Väggfärg idag är väl oftast vattenbaserad? Anledningen till att man väljer högre glans är för att det ska vara lätt att torka av. Att blanda i lack tror jag inte fungerar alls. Enklast är väl att färg som är avtorkbar.

Jo, men det finns vattenbaserad lack också Ju högre glanstal desto bättre avtorkningsegenskaper.
    BuoBä skrev 2015-03-14 15:18:35 följande:

Varför inte köpa färg med rätt glanstal från början? Även om det skulle gå att lacka verkar det extremt jobbigt.

Sen är det ju pga avtorkbarheten man vill ha blankare färg. Är det inte precis vid spisen du ska måla kommer du troligen undan med vanlig väggfärg.

Jo, helt klart är det lättare att köpa rätt glanstal från början, men antingen får jag åka en bra bit eller så får jag köpa svindyr färg här och jag bor i en hyresrätt. Här kunde jag inte få annan färg än vit om jag ville ha mindre än 5 l och väggen är inte så stor. Samt att den var ganska dyr då, jag bor på liten ort.
    Väggen är ganska nära spisen tyvärr och värden kräver att man har rätt glanstal för att man ska få måla om. Tror inte ens de godkänner tapet i köket.

• BCH52

Välj halvmatt, glanstal mellan 11-30, ju lägre tal desto mattare yta. Ju högre glanstal, anges från 1 -100, desto blankare och mer lättavtorkad yta. Nackdelen är dock att ju högre glanstal desto mer syns minsta ojämnhet.

• SupersurasunkSara
    Ensam hemma skrev 2015-03-14 15:46:43 följande:

Du tror inte att hyresvärden kan stå för färgen?

Nej. Jag har bytt lgh med en annan och ett av kraven var att inte kräva renovering. De renoverar bara sånt som är nödvändigt.

Kökets väggar är i vitmålad väv. Astrist och det är gulnade fläckar som inte går bort. Men det är ändå inte så dåligt att de står för det. Väven byter de dessutom inte bort heller och jag vill inte ha väv så det ska jag åtgärda själv.
  • SupersurasunkSara
    BCH52 skrev 2015-03-14 16:24:29 följande:

Välj halvmatt, glanstal mellan 11-30, ju lägre tal desto mattare yta. Ju högre glanstal, anges från 1 -100, desto blankare och mer lättavtorkad yta. Nackdelen är dock att ju högre glanstal desto mer syns minsta ojämnhet.

Jo, det där vet jag Men jag undrade om det gick att själv öka på glanstalet i färgen med lack
  • Ful Anka
    SupersurasunkSara skrev 2015-03-14 18:07:25 följande:
    Jo, det där vet jag Men jag undrade om det gick att själv öka på glanstalet i färgen med lack
    Nej, det går inte att öka glanstalet med lack.
    This is my life and I don't care
  • SupersurasunkSara
    Ful Anka skrev 2015-03-14 18:24:09 följande:
    Nej, det går inte att öka glanstalet med lack.
    Tack då vet jag Jag får ta mig in till 'stan' då helt enkelt.
  • Margaux

Flügger Flutex 10 är tvätt och skurbar utan att vara blank. Jotun har också färg som kan tvättas. Vi har Flügger i alla rum utom köket där målaren som gjorde jobbet valde Jotun( olika målare). Alla väggar går att skura...... Och håller sig bra. Särskilt barnrummet har fått kört sig en del.... Både tusch och kritor. Nackdelen är att Wall-stickers inte fäster....

• SupersurasunkSara
    Margaux skrev 2015-03-14 21:45:19 följande:

Flügger Flutex 10 är tvätt och skurbar utan att vara blank. Jotun har också färg som kan tvättas. Vi har Flügger i alla rum utom köket där målaren som gjorde jobbet valde Jotun( olika målare). Alla väggar går att skura...... Och håller sig bra. Särskilt barnrummet har fått kört sig en del.... Både tusch och kritor. Nackdelen är att Wall-stickers inte fäster....

Åh tack, har ingen aning om vilka märken som finns närmast men då ska jag kolla efter dem.
  • ITpappan

Vi har glans 1 i köket. Jotun Lady. Vitt.

Den är avtorkningsbar, och ser inte så White trash ut som högglansfärg (över 5).

• Margaux

Vi har Lady Balance (5) i köket och Flügger (10) i resten av huset. Går absolut inte att se att det är olika glansgrad. Alla väggar är vita utom barnrum. Flügger är mer tvättvänlig men Jotun har en som heter Wonderwall som är ännu mer tålig. Ska du måla mörka färger är glansgraden viktigare. Tex för mörkgrå, brun etc.

• SupersurasunkSara

Tack för alla svar! Jag ska kolla runt lite och se vad jag hittar. Vill eg ha tapet så jag ska fråga grannarna om någon av dem har tapet

Svar på tråden Målarfärg för kök