Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Är ledsen och trött på min hund, snälla hjälp mig

Er hund verkar väldigt osäker och morrandet är ju ett tydligt sätt för en hund att tala om att den känner sig otrygg och inte bekväm i situationen. Hur aktiverar ni hunden? Att jobba med sin hund ( tex spår,lydnad,agility) bygger hundens självförtroende och stärker erat samarbete vilket gör hunden säkrare och tryggare.
    Att lägga ner, fysiskt korrigera, använda antiskallhalsband mm skadar bara hunden tillit för er och gör den mer osäker så skippa det.

Måste han vara med när ni får främmande då? Han mår förmodligen bättre med ett smarrigt ben i rummet bredvid med ett kompostgaller i dörröppningen. 

• Dexter dot com

Om du istället för att irritera dig på morrandet försöker se det som att din hund talar om att den inte mår bra och "ber" dig om hjälp kanske det går lättare. Hunden känner naturligtvis av din frustration och blir osäker när du som är hans trygghet blir stressad och frustrerad.
    Jag tror att om du "skyddar" din hund mot dom främmande människor han upplever så skrämmande genom att visa att han slipper träffa dom så kommer morrandet ge sig. Det kommer naturligtvis ta tid att bygga upp den tryggheten så ha tålamod!

• Dexter dot com
    louisecaroline skrev 2015-03-14 22:07:18 följande:

Tror du det hjälper då? Hört att man inte ska "skydda" hunden så för då visar man den ju bara att det är farligt! Alla säger så olika.

Din hund klarar ju helt uppenbarligen inte av stressen och osäkerheten den känner tex när ni får främmande utan blir osäker och avståndstagande så att fortsätta utsätta den för det ökar ju bara på det hela så problemet blir större och större.
    Jag har en hund som är osäker på andra hundar och jag genom avledning och att jag håller avstånd fått henne att förstå att hon inte behöver vara orolig eftersom jag ser till att hundarna aldrig kommer fram till henne. Skulle jag däremot tvinga henne att möta hundar på nära håll skulle hon känna sig trängd och börja skälla.
Svar på tråden Är ledsen och trött på min hund, snälla hjälp mig