• Monchichier

Utekatt vs.innekatt

Hur ställer ni er i frågan om ute/innekatter?
    Ska katter få ströva fritt ute? Är det en dödssynd att ha en katt om man bor i en lägenhet på 7:e våningen utan balkong (som inte får gå ut och gå i sele)?
    Klarar sig katter gott på 100kvm inomhus?

Ja, hur ser ni på utekatter resp. innekatter helt enkelt?
    Fördelar och nackdelar med resp katt?

• Svar på tråden Utekatt vs.innekatt
  • Fjärilslarv

Du får ha hur många utekatter du vill så länge du har uppsikt över dem 24/7.

• Monchichier
    Fjärilslarv skrev 2015-03-15 15:15:05 följande:

Med all respekt, men nu var inte frågan om hur många utekatter det är okej att ha.
    Frågan var vad man tycker om utekatter och innekatter.

Antar att du anser att katter gott kan hålla sig inomhus 24/7 utan fri tillgång till gräsmatta och friskluft?
  • Dexter dot com

Jag har aldrig lyckats få en innekatt lycklig trots stora ytor, diverse klätterställningar och aktivering av mig, möjlighet att vara på inglasad altan/balkong, kattsällskap osv. Sen jag flyttade ut på landet har mina katter alltid fått gå ut/in som dom vill och alla har varit harmoniska katter till skillnad mot när dom var inne. Finns säkert innekatter som trivs men jag har aldrig träffat någon.

• Naaw

Jag har träffat oändliga mängder innekatter som har varit hur lyckliga som helst. Betydligt lyckligare än stressade utekatter i tätbebyggt hårdtrafikerat område vilka inte kan ta sig in när det blir kallt om natten och desperat skriker utanför stängda dörrar etc. Jag har också träffat väldigt lyckliga utekatter i lugnare områden som fått komma in när de vill, vara ute som de vill och älskat att kunna smyga runt i gräset, klättra i träd och balansera på staket. Jag har idag två katter. De får båda vara ute om de vill. En går ut den andra inte. Jag tror att alla katter som får kärlek, stimulans, värme och bra mat är lyckliga. Och 100 kvm är mer än tillräckligt för en katt som även utomhus har relativt små revir.

• Fjärilslarv
    Monchichier skrev 2015-03-15 16:09:59 följande:
    Med all respekt, men nu var inte frågan om hur många utekatter det är okej att ha.
    Frågan var vad man tycker om utekatter och innekatter.

Antar att du anser att katter gott kan hålla sig inomhus 24/7 utan fri tillgång till gräsmatta och friskluft?
    jag anser att skaffar man ett djur så har man ansvar för det i ur och skur.
    kan man inte garantera att de förstör för grannarna så får man antingen strunta i at skaffa djuret eller hålla det inomhus ja.

fri tillgång till gräsmatta och frisk luft kan ordnas med en rastgård. 
  • katten2011

Fel man får ej ha hur många ute eller innekatter som helst. Max tio annars måste du ha tillstånd.

Om man matar utekatter, ex vildkatter utan kännd ägare räknas dessa som dina.

Vidare till svaret på tråden. Jag anser kan man ej ha uppsikt över katten hela dens ute vistelse så kan den vara inne katt, om du bor nära andra människor. Jag skulle aldrig våga släppa ut mina katter utan att jag har koll på dom, vet många som inte gillar katter och som ser makt i att skada djur kolla bara på psykopaten i gbg för några år sen. Hemskt.
  • Fjärilslarv
    katten2011 skrev 2015-03-15 16:58:35 följande:
    Fel man får ej ha hur många ute eller innekatter som helst. Max tio annars måste du ha tillstånd.

Om man matar utekatter, ex vildkatter utan kännd ägare räknas dessa som dina.

Vidare till svaret på tråden. Jag anser kan man ej ha uppsikt över katten hela dens ute vistelse så kan den vara inne katt, om du bor nära andra människor. Jag skulle aldrig våga släppa ut mina katter utan att jag har koll på dom, vet många som inte gillar katter och som ser makt i att skada djur kolla bara på psykopaten i gbg för några år sen. Hemskt.
    jahapp.
    nej jag matar inte utekatter, jag skrämmer iväg dem från min tomt. 
  • Bubbel85

Rätta mig om jag har fel men är inte vissa kattraser avlade fram mer som innekatter numer och därav fungerar utmärkt inomhus. Är ju skillnad i instinkter hos en bondkatt vs en t ex brittisk korthår. Beroende på ras är grundinstikterna olika starka precis som hos hundar... Eller är jag ute och cyklar?

• Sweet Sofia

Finns ingen som har uppsikt 24/7 över sina utekatter. Det fungerar inte i praktiken.
  • schober

Min katt har gått från att ha kunna gått ut och in som hon velat i ett lugnt villaområde, till att bo i lägenhet på femte våningen i ett lägenhetsområde med återvändsgata, då jag fick släppa ut henne en/två ggr om dagen och sen hämta henne.
    Nu bor vi på först/andra våningen (sutteräng), så vi kan släppa ut henne på framsidan, och på baksidan har vi balkong en våning upp och hon har "kattstege" så hon kan gå ut/in som hon vill.

Eftersom min katt alltid har varit van vid att kunna gå ut om hon velat så hade jag aldrig kunnat med att försöka göra henne till en innekatt, men att bo i en större lägenhet och skaffa en kattunge som inte är van vid att vara utomhus - jovars visst går det bra men du får vara beredd på att det är du som får se till att de får motion och att de har någon/någonting att leka med för att göra sig av med energi.

En utekatt kan utveckla sitt naturliga beteende, klösa på träd, jaga, äta gräs etc. etc. och det är nog det bästa - men ge katten kärlek, mat och extra omvårdnad och lek så går det bra med en innekatt också. 

Svar på tråden Utekatt vs.innekatt