Min katt har gått från att ha kunna gått ut och in som hon velat i ett lugnt villaområde, till att bo i lägenhet på femte våningen i ett lägenhetsområde med återvändsgata, då jag fick släppa ut henne en/två ggr om dagen och sen hämta henne.
Nu bor vi på först/andra våningen (sutteräng), så vi kan släppa ut henne på framsidan, och på baksidan har vi balkong en våning upp och hon har "kattstege" så hon kan gå ut/in som hon vill.
Eftersom min katt alltid har varit van vid att kunna gå ut om hon velat så hade jag aldrig kunnat med att försöka göra henne till en innekatt, men att bo i en större lägenhet och skaffa en kattunge som inte är van vid att vara utomhus - jovars visst går det bra men du får vara beredd på att det är du som får se till att de får motion och att de har någon/någonting att leka med för att göra sig av med energi.
En utekatt kan utveckla sitt naturliga beteende, klösa på träd, jaga, äta gräs etc. etc. och det är nog det bästa - men ge katten kärlek, mat och extra omvårdnad och lek så går det bra med en innekatt också.