Katt med diarre
Hej. Jag har fått hem min lilla tjej på 3 för två dagar sedan och har inte haft några "problem" med henne alls till nu. Jag ska försöka få med så mycket information jag kan för att får så mycket hjälp som möjligt.
Hon har vara andvänt kattlådan och ätit all mat jag har tagit fram. Dock kom jag hem idag och då hade on bajsat diarre i duschen här hemma.
Har oxå märkt att hennes mage har kurrat en del och fisit en hel del som luktar riktigt illa, samt små nysningar(låter mer som hon försöker blåsa ut något ur nosen).
Kan detta ha och göra med hennes foder? Har gett henne torrfoder av märket friskies, ett litet paket med sån mjukmat av märket kitekat och en skinka. Hon har inte ätit något annat än torrfodret under åtminstonde 24h Kanske mjukmaten eller skinkan har irriterat hennes mage?
Förra ägaren sa att hon äter allt och inte haft några problem. Hon är innekatt så vet med säkerhet att detta är det ända som hon har ätit.
Sen undrar jag oxå varför hon valde att bajsa i duschen när hon har vart så duktig att använda lådan fram tills då? Har även sett att hon hade lite bajs kvar i rumpan (som hon råkade kleta på vägen, även det löst)
Sen hade det vart väldigt uppskattat med andra råd och tips. Vet ej så mycket om henne då jag har blivit hennes tredje hem. Hon är steriliserad och hon inte är ID märkt. Bör jag ID märka henne? Avmaska? Vad är ett bra foder för en honkatt som är en innekatt?
Jag har fått höra någonstans att en innekatt bör ha ett speciellt foder då dom inte får i sig gräs för att spy upp hårbollar etc och att de får väldigt ont i magen av att inte få ut håret. Stämmer detta?
Förlåt för långt inlägg! Tack på förhand :)