• sillybam

Katt med diarre

Hej. Jag har fått hem min lilla tjej på 3 för två dagar sedan och har inte haft några "problem" med henne alls till nu. Jag ska försöka få med så mycket information jag kan för att får så mycket hjälp som möjligt.
    Hon har vara andvänt kattlådan och ätit all mat jag har tagit fram. Dock kom jag hem idag och då hade on bajsat diarre i duschen här hemma.
    Har oxå märkt att hennes mage har kurrat en del och fisit en hel del som luktar riktigt illa, samt små nysningar(låter mer som hon försöker blåsa ut något ur nosen).
    Kan detta ha och göra med hennes foder? Har gett henne torrfoder av märket friskies, ett litet paket med sån mjukmat av märket kitekat och en skinka. Hon har inte ätit något annat än torrfodret under åtminstonde 24h Kanske mjukmaten eller skinkan har irriterat hennes mage? 
    Förra ägaren sa att hon äter allt och inte haft några problem. Hon är innekatt så vet med säkerhet att detta är det ända som hon har ätit.
    Sen undrar jag oxå varför hon valde att bajsa i duschen när hon har vart så duktig att använda lådan fram tills då? Har även sett att hon hade lite bajs kvar i rumpan (som hon råkade kleta på vägen, även det löst)
    Sen hade det vart väldigt uppskattat med andra råd och tips. Vet ej så mycket om henne då jag har blivit hennes tredje hem. Hon är steriliserad och hon inte är ID märkt. Bör jag ID märka henne? Avmaska? Vad är ett bra foder för en honkatt som är en innekatt?
    Jag har fått höra någonstans att en innekatt bör ha ett speciellt foder då dom inte får i sig gräs för att spy upp hårbollar etc och att de får väldigt ont i magen av att inte få ut håret. Stämmer detta?
    Förlåt för långt inlägg! Tack på förhand :)

• Svar på tråden Katt med diarre
  • Angel D

Skinka ska man vara sparsam med för det är väldigt salt. Brukar ge min katt kokt torsk när magen är dålig, fram tills den återhämtat sig. Det finns kattgräs man kan ha framme för innekatter. är de dåliga i magen så väljer de ibland andra ställen än lådan eftersom de vill dölja att de är sjuka. Har hon kvar i pälsen så tvätta av henne med duschen så att hon inte slickar i sig det.

Välj ett foder som är skonsamt mot magen och som inte innehåller så mycket spannmål, många katter/hundar tål inte det.

Vår katt är inte id märkt för hon är aldrig ute och vi bor så att hon inte kan smita ut. Ändrar vi boende så kommer jag både id märka henne och chippa henne. Kom ihåg att efter du har chippat henne så måste du aktivera chippningen så att säga. Veterinären talar om vart du ska vända dig.

Avmaska ska man göra regelbundet på både utekatter och innekatter. Fråga på apoteket så hjälper de dig.

Se till att hon har en plats i hemmet, gärna högt upp eller som ett kryp in, där hon får vara helt ifred, alltså att INGEN får gå fram till henne där. Då har hon en plats hon kan känna sig trygg om det någon gång är mycket folk eller något annat som oroar henne.

Se till att hon är vaccinerad, för även om hon inte träffar andra djur så kan människor ta med sig smitta till henne.

Se till att hon får tillräckligt med stimulering, både fysiskt och psykiskt, finns gott om kattleksaker att välja mellan. Kattmynta är alltid populärt men överdosera inte, då kan hon bli riktigt hög.

Tänk på att kastrerade/steriliserade katter kan bli överviktiga, så övermata henne inte.

Skaffa en tandborste och tandpasta och vänj henne vid borstning i alla fall en gång om dagen. Tandsten, tandkötts inflammation och lösa tänder är ett vanligt problem.

Se till att hon är försäkrad. Även en liten sak kan bli väldigt dyr om det blir på jourtid.

Lycka till med din nya katt. Det är mycket jobb men helt klart värt det Glad

• Meus Veritas

Vad jag har hört så är friskies det sämsta torrfodret man kan ha till sin katt.

Vad åt hon för torr och blötmat innan hon kom till dig?

Att hon har diarre nu kan bero på många saker, hon kan va stressad över att kommit till nytt hem eller så försöker hennes mage vänja sig vid den nya maten. Prova att inte ge blötmat på några dagar och se till att hon har rikligt med vatten att dricka. Avmaska bör du absolut göra även fast hon är innekatt. Inget blod eller så i bajset anar jag eftersom du inte skriver det. Skulle det inte bli bättre så kan du ge henne morotspure sån man köper till baby. Det tipset fick jag av min vetriär för att lugna en av mina katters magar när hon var lös i början. Det hjälper massor. Men jag tror att kattens problem troligtvis beror på foderbyte o det tar ett tag för deras små magar att vånja sig vid sånt. Lycka till

• sillybam
    Meus Veritas skrev 2015-03-15 21:48:33 följande:

Vad jag har hört så är friskies det sämsta torrfodret man kan ha till sin katt.

Vad åt hon för torr och blötmat innan hon kom till dig?

Att hon har diarre nu kan bero på många saker, hon kan va stressad över att kommit till nytt hem eller så försöker hennes mage vänja sig vid den nya maten. Prova att inte ge blötmat på några dagar och se till att hon har rikligt med vatten att dricka. Avmaska bör du absolut göra även fast hon är innekatt. Inget blod eller så i bajset anar jag eftersom du inte skriver det. Skulle det inte bli bättre så kan du ge henne morotspure sån man köper till baby. Det tipset fick jag av min vetriär för att lugna en av mina katters magar när hon var lös i början. Det hjälper massor. Men jag tror att kattens problem troligtvis beror på foderbyte o det tar ett tag för deras små magar att vånja sig vid sånt. Lycka till

Tack så mycket för svaret. Jag tog just det fodret för att det fanns i mindre variant. Ville inte köpa en stor påse med mat som hon eventuellt inte skulle äta. Har dock ingen aning vad för mat som är bäst för henne. Vill helst ha något som går att köpa i den vanliga mataffären. Ska dock avakta ett tag och se om magen blir bättre för att verkligen se om det är fodret eller bara är flytten som har påverkat henne. 
  • sillybam
    Angel D skrev 2015-03-15 21:47:40 följande:

Skinka ska man vara sparsam med för det är väldigt salt. Brukar ge min katt kokt torsk när magen är dålig, fram tills den återhämtat sig. Det finns kattgräs man kan ha framme för innekatter. är de dåliga i magen så väljer de ibland andra ställen än lådan eftersom de vill dölja att de är sjuka. Har hon kvar i pälsen så tvätta av henne med duschen så att hon inte slickar i sig det.

Välj ett foder som är skonsamt mot magen och som inte innehåller så mycket spannmål, många katter/hundar tål inte det.

Vår katt är inte id märkt för hon är aldrig ute och vi bor så att hon inte kan smita ut. Ändrar vi boende så kommer jag både id märka henne och chippa henne. Kom ihåg att efter du har chippat henne så måste du aktivera chippningen så att säga. Veterinären talar om vart du ska vända dig.

Avmaska ska man göra regelbundet på både utekatter och innekatter. Fråga på apoteket så hjälper de dig.

Se till att hon har en plats i hemmet, gärna högt upp eller som ett kryp in, där hon får vara helt ifred, alltså att INGEN får gå fram till henne där. Då har hon en plats hon kan känna sig trygg om det någon gång är mycket folk eller något annat som oroar henne.

Se till att hon är vaccinerad, för även om hon inte träffar andra djur så kan människor ta med sig smitta till henne.

Se till att hon får tillräckligt med stimulering, både fysiskt och psykiskt, finns gott om kattleksaker att välja mellan. Kattmynta är alltid populärt men överdosera inte, då kan hon bli riktigt hög.

Tänk på att kastrerade/steriliserade katter kan bli överviktiga, så övermata henne inte.

Skaffa en tandborste och tandpasta och vänj henne vid borstning i alla fall en gång om dagen. Tandsten, tandkötts inflammation och lösa tänder är ett vanligt problem.

Se till att hon är försäkrad. Även en liten sak kan bli väldigt dyr om det blir på jourtid.

Lycka till med din nya katt. Det är mycket jobb men helt klart värt det Glad

Tack så mycket för tipsen! Jag försökte torka av hennes rumpa men hon är väldig skygg av sig och blir rädd för minsta lilla, alltså är duschen inte heller en bra ide. Likadant med leksaker, hon kan bli rädd om jag kastar en socka (även om det inte ens är emot henne) så vill va lite försiktig med just leksaker och grejer som kan göra att hon blir rädd eller liknande, då jag inte vill göra flytten ännu jobbigare för henne.

Kan jag ha försäkring på henne även fast hon inte är ID märkt? Såg inte att det var ett val när jag försökte teckna henne hos Agria.

Vad använder du för foder till din katt? Har absolut ingen aning när det kommer till det. Har haft två hankatter sen innan och dom har alltid ätit torrfoder för kastrerade katter. Jag vill oxå helst ha något som finns i mataffären så om du har något bra tips så hade det vart mycket uppskattat :)
  • KanDetHändaNu

Fråga uppfödaren om vilken mat hon fick där. Katter brukar ha känslig mage och om man ska introducera ny mat så brukar man vara tvungen att spä ut den med de förra fodret så att det blir en långsam övergång för att kattens mage inte ska strejka. Var lådan ren när hon bajsade utanför? Om den inte var det så tyckte nog hon att den var för snuskig, när min katt använde låda så var jag tvungen att ta bort bajset direkt för annars satte han sig och bajsa bredvid lådan av rent missnöje

• Angel D

Min katt har stålmage så hon får faktiskt whiskas torrfoder med dental protection.  Whiskas har en sort som heter sensitive för känsliga små magar. Testa den efter hennes mage lugnat sig. Försök med kokt torsk ett tag först. Det är riktigt milt och bra så läker magen ut i lugn och ro. Om hon är så stirrig som du beskriver hade jag satsat på att köpa hem Feliway plug in. Det är en dosa med lugnande hormoner som man pluggar in i ett eluttag. Fullkomligt ofarligt och funkar väldigt bra. Finns på sprayflaska också. Finns i varenda djur affär. Kattmynta leksak kan vara bra också. Bara lägg den på golvet så upptäcker hon den själv. Fixa ett skrymsle till henne, finns att köpa eller gör ett själv av en pappkartong med en öppning i . Fodra den i så fall med en teddyfilt inuti . Lägg lite katt godis där som hon känner doften av. Då förknippar hon stället med något bra. Fortsätt lägga dit godis med jämna mellan rum eller strö lite kattmynta, med betoning på lite. tillbringa en del tid på golvet i närheten av henne utan att låtsas om henne. Läs en bok eller håll på med mobilen. Låt henne komma till dig, i sin takt. börja inte klappa henne med en gång hon kommer fram. Prata lugnt med henne när hon är nära typ "hej , kissen, är du här" inte så viktigt vad du säger så länge din röst är lugn och du inte gör plötsliga rörelser. Det kommer ta ett tag innan katten känner sig hemma och accepterar dig. Har du bara tålamod och inte stressar fram något så kommer du att få en kelen och tillgiven katt.

• sillybam

Jag frågade den förra ägaren vad hon äter för mat och då sa dom att hon äter typ allt. Det lät nästan som om dom har bytt foder rätt så ofta, dom har 2 andra katter. Jag gissar på att det bara är en blandning av för mycket nya saker, nytt hem och ny mat som inte har något speciellt bra i sig.
    Lådan var inte nyrensad när detta hända, men ända gången hon inte använde lådan var just den gången, hon använde den efter sedan. Så att den inte var ren var nog inte anledningen till det :)

Hon är inte inte stirrig eller nervös med mig. Hon ligger redan på min axel och gosar med mig. Allting annat gör henne en aning nervös dock. Vet att många katter reagerar såklart om det tillexempel kommer någon men hon blir på helspänn redo att sticka, och så är det för nästan allting. Tror du den feliway plug in funkar ändå??

Ska testa med kattmynta leksaker. Tror att när hon har vant sig mer så blir hon nog mer lekfull. Hon fick flytta hem till mig pga att den förra familjen hade både hund och barn som hon inte tyckte så mycket om. Här finns inget av det. Märker redan en stor förändring i henne :)
    Hon har hittat en plats under sängen men ska köpa ett litet klösträd till henne snart :)

• Angel D

Feliway kommer absolut att ge resultat. Skönt att hon tyr sig till dig redan. Ett klösträd utmärkt. Köp eller gör också en liten koja som du placerar nära sängen. Den kan du spraya med feliway på sprayflaska. Jag har både plugin och sprayflaska. Pluginen sitter centralt i lägenheten och spray flaskan använder jag på hennes klösträd, skrymslen och där hon haft någon kissolycka av nervositet så att hon inte kissar där igen. Kissfläckar skall förresten inte tvättas med ammoniak utan med vatten och ättika så att all doft försvinner. Olyckor händer ju, speciellt om katten har uvi eller blir illa skrämd. Vår katt kissade för att markera missnöje när det var väldigt mycket stoj och hon kände sig sönderstressad. Det var då vi började med feliway samtidigt som vi tog tag i det som utlöste stressen och skaffade ställen/skrymslen som var "off limits" för alla utom katten. Nu är hon riktigt lugn och harmonisk.

• Pankan

Det är riktigt att placera Feliway Doftavgivare centralt i hemmet. Det skall dock påpekas att Feliway Spray INTE skall sprayas på klösträdet, då katten då inte kommer att förstå budskapet. Feliway är en syntetisk kopia av kattens ansiktsferomoner som ger trygghetskänsla när de känner sig oroliga inför ny situation, stressade vid förändringar i hemmet, ny katt, ny familjemedlem etc. Om katten, som mycket riktigt har svarats tidigare, börjar urinmarkera eller klösa inomhus pga av att de vill förstärka sitt revir med doftmarkeringar från tassarna, om de känner sig otrygga/osäkra i sin närmiljö, är Feliway ett bra alternativ. Spraya Feliway där katten har klöst pga av att den vill markera sitt revir (ofta vertikalklösningar på utstickande poster i hemmet, dörrkarmar, nya soffan som kanske doftar nytt och konstigt) etc, kommer katten då att känna av att det känns tryggare och kommer då att sluta klösa där (viktigt som skrevs tidigare att tvätta bort all tidigare markering med ex milt rengöringsmedel etc). Därav skall detta EJ förknippas med ställen där katten sköter sin klovård och ställen dit man vill att den skall rikta sin klösning, alltså klösträd. Summering - Feliway Spray skall användas endast i syfte att katten inte skall klösa på ställen.   

• sillybam
    Nu har det hänt igen. Denna gången var det dock mer av en bajskorv i duschen, men som luktade väldigt illa och var kletig (den fastnade på spaden). Lådan var i stort sätt helt ren, det är bara en liten kissklump i lådan.
    Kanske ska påpeka och båda dessa gånger var jag inte hemma utan var på jobbet, men har inte vart borta mer än 6 timmar.

Kan det vara kattsanden hon inte gillar? Eller eventuellt för lite sand i den?

Sen så skjölde jag bara bort resterna med duschslangen vilket kanske inte är vad jag ska använda? Funkar det i såna fall med att torka av med spray som man använder till spis/speglar m.m eller ska det vara något speciellt man ska tvätta med?

Har inte direkt haft något problem med att hon klöser överallt. Visst klöser hon på soffan och mattan men har inte hittat ett bra klösträd till henne än, så får ta att hon förstör soffan ett litet tag :)
Svar på tråden Katt med diarre