• Brumma

Underhåll - Vad går det till!?

Anonym (singsing) skrev 2015-03-15 23:20:15 följande:

Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.

Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...

Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?

Bara läst TS.

Underhållet är pappans del av barnets försörjning. Det,mammans del samt barnbidraget täcker gott o väl ett litet barns kostnader. Ett större barn (tonåring) kostar ju mer än ett litet så en bra sak för den som blir boendeförälder för ett litet barn är ju att sätta undan överskottet och spara tills barnet kostar mer.

Exakt vad underhållet går till är inte specificerat någonstans utan det är upp till boendeföräldern att fördela på ett sätt som fungerar.

Jag vet att många umgängesföräldrar har många utgifter förutom underhållet. Vi har precis som din vän ett rum, cykel, kläder osv hos oss. Allt som hon har hos mamman ungefär... Vi har ungefär samma utgifter som mamman. Det hon har mer är försäkring och mat (frukost och kvällsmat). Hon betalar även kontantkort för mobilen, men vi har köpt själva mobilen (en iPhone 4). Hon ger även månadspengen till dottern. Skillnaden är att vi inte har underhåll och barnbidrag..

Men - att din kompis väljer att betala hälften av fritidsaktiviteter osv är ju helt upp till honom. Det är utöver vad han enligt lagen behöver betala - och eftersom det är frivilligt är det ju knappast något han kan komma och klaga över... Likaså är det ju med fullutrustat rum, garderob o cykel... Visst är det roligt att kunna erbjuda sitt barn allt det men det ÄR ingen nödvändighet för fyra dagar i månaden... Även det är ett val och inte något han kan klaga över.

Eftersom din vän valt att betala utöver det han är skyldig så borde du ju ställa dessa frågor till HONOM. Varför anser han att mamman inte kan stå för sin del av kostnaderna? Har barnet större kostnader än ett "normalt" barn?

Barn kan kosta precis hur mycket som helst. Men har man inte hur mycket pengar som helst så rättar man utgifterna efter inkomsterna. Jag har två barn och de kostar INTE 86000 om året....
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-03-16 14:01:03 följande:

Det var dyrt, vi betalar (för hela familjen) 2000 kronor per år.

Ungarnas försäkring går på ca 2700:- per år. Var.
  • Brumma
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 11:30:09 följande:

Förtryckt, det spelar ingen roll om det är en miljon eller fem miljoner. Ja det är många dolda avgifter. Kläder till Lucia firande, dansuppvisning, klasskompisar fyller år o ska ha kalas o därmed present, matsäck vid utflykt, hostmedicin mm. Och jag säger ju att underhåll är bra när pappan inte finns med i bilden men som fall i detta betalar ju han lika mycket!! Hon får 1273:- extra i månaden men han betalar minst lika mycket som hon på alla dolda utgifter och större som sport.

Vad jag tycker han ska betala? Ja, 1273:- är ju beräknat på att pappan lika gärna kan va ute ur bilden och mamman ensam får täcka alla kostnader. 1273/30=42:-/dag. Nu handlar det om att hon har pojken 6 dagar mer än pappan så då blir det 42x6=252:-. Det stämmer ganska bra mot snurran jag gjorde på försäkringskassan, den sa att han skulle betala 171:-/mån.

Men det är ju ingen som tvingar honom att betala extra. Det är ju hans val - så fråga honom kanske?
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-03-16 15:07:33 följande:

Folksam, förvisso endast en olycksfallsförsäkring

Haha. Mitt "var" var menat som att de kostar den summan för varje barn. Ungefär :)

Vi har Trygg hansa. En av de dyraste det är jag medveten om, men det är även den som täcker mest.

Jag försäkrar allt upp till tänderna ;) Barnen, oss själva (olycksfall samt livförsäkringar), bilen och huset :)
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-03-16 15:29:15 följande:

Vi har så bra och billiga försäkringar via jobbet som täcker upp massor

Gud så bra :)
  • Brumma
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 16:35:03 följande:

Nej visst är det ingen som tvingar honom. Han kan ju skicka iväg ungen på kalas utan present och strunta i o köpa hostmedicin när pojken behöver och strunta i stjärngosse-dräkten och skicka pojken till Lucia i vanliga kläder. Men hur snällt är det mot barnet?

Om det är så illa att mamman inte tar hand om barnet på rätt sätt - alltså inte se till att det du nämner ovan fungerar -:så kanske pappan borde söka boendet för barnet.

Ju mer han betalar desto mer kommer mamman förvänta sig att han täcker upp.

Jag har manliga vänner som själva valt att betala betydligt mer än vad som krävs. De har själva valt att göra detta utan påtryckningar från mamman. Om det är så för din vän fattar jag inte varför du lägger dig i och "undrar" överhuvudtaget. Har inte din vän rätt att fatta egna beslut utan att du ifrågasätter dem?

Om det INTE är så utan att han betalar mer för att barnen inte blir omhändertagna på rätt sätt annars så finns det två alternativ. Antingen kommer hon fortsätta slita i att ta hand om barnen oavsett vad han betalar eller inte betalar och då borde han söka boendet. Eller så utnyttjar hon situationen och kommer fortsätta tills han sätter ner foten..

Du kan inte skylla hans egen val på mamman. Fortfarande väljer HAN att betala mer.
  • Brumma
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 17:04:09 följande:

Du skriver själv att det är dyr försäkring men vi räknar ändå från den här. Får hoppas att pojkens mamma är lika klok och har heltäckande försäkring även om den är dyr.

2700:- per år. Det blir 1350:-/förälder. 1350/12 mån = 112.5:-/mån. Det tycker jag väl att underhållet gott o väl täcker.

Det har jag väl inte sagt ngt om?

Om du läser mina inlägg så ser du att jag är av uppfattningen av att underhåll,barnbidrag och boendeförälderns egen del gott och väl täcker barnets kostnader.

MEN - ett barn kan kosta precis så mycket som man vill. Har man en hög inkomst så lägger man säkerligen mer på sitt barn än ngn som är tex arbetslös. Barnet "kostar" mer.
  • Brumma
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 16:56:59 följande:

Jag skriver det igen - det är inte han som klagar det är JAG som ifrågasätter. Barnet har väl normala kostnader antar jag. Men i början innan han betalade kläder och leksaker kunde hon skicka med 2 ombyten kläder och en dinosaurie. För det första räcker inte 2 ombyten till en 3 åring på fyra dagar det fattar nog alla föräldrar. Och även om pojken älskar dinosaurier så var det liksom inte tillräckligt för att underhålla 4 dagar i sträck. Han bad henne skicka med mer men då sa hon "räcker det inte får du väl köpa mer själv då eller så får ungen komma hem tidigare". Vad skulle han göra annat än att köpa mer?

Att han betalar på fritids aktiviteter beror oxå på henne. Delar dom inte på terminsavgiften får inte pojken gå alls då hon inte tänker betala hela själv..

Hon ser ju som många andra här oxå verkar göra att de 1273:- är bara för basic grejerna. Mat och slitage mer på kläderna eftersom hon har barnet mer. Det är det jag vill få fram med tråden - VAD som kostar så eftersom dom allra flesta mammor är överens om att underhållet borde höjas. Och nu menar jag inte ensamstående nu pratar jag om att pappan oxå har hand om barnet.

Som sagt. Det är trist att det ska behöva vara så men det enda är ju att sätta ner foten.

Han borde dock ta upp frågan om att hon kan lämna varannan gång.

Vet inte hur långt ifrån varann de bor men enligt föräldrabalken skall även boendeföräldern bidra med kostnaderna vid höjning o lämning - bidra efter förmåga.
  • Brumma
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 18:38:34 följande:

Alltså jag vet inte om det är värt att fortsätta den här tråden öht längre. Jag skriver gång på gång; det handlar inte om att han klagar. Det handlar inte om att jag lägger mig i, jag Skiter fullständigt hur dom väljer att lägga sin ekonomi.

Men här kommer det:

JAG ifrågasätter systemet med underhåll!

JAG ifrågasätter mammor som säger att barn kostar så mycket mer än vad dom får.

Som sagt är det ett jättebra stöd för de mammor där pappan inte finns. Men en pappa som har sitt barn vh och hjälper till med 1273:- i månaden, hur kan man då säga att det inte räcker? Som rubriken lyder VAD går det till... fortfarande har jag inte fått ett enda konkret svar.

Men låt oss säga att varenda krona behövs för mammans omkostnader när hon har barnet mer. Hur kan det gå ihop sommar-månaderna när dom har pojken lika mycket men han ändå ska betala mamman 600

Du har fått svar. Sedan att du inte godtar det är en annan sak..

Det FINNS inget krav till vart pengarna skall gå. Boendeföräldern kan spendera allt på kläder till barnet - eller till sig själv. Eller spara hela underhållet tills barnet blir äldre.

Eftersom det inte finns ngt skrivet finns ju inget svar på vad det är som kostar mer för vissa. Det är väl en hel massa orsaker skulle jag kunna tänka mig.

Vissa föräldrar anser att man måste köpa märkeskläder - nya självklart. Då går det en hel del när det skall köpas nya overaller o kängor tex. En del föräldrar anser att man måste vara iväg på aktiviteter varje ledig stund. Min bonus mamma tex ville inte ha sina barn hemma, hon orkade inte (hennes ord). Istället var de på lekland, nöjesfält, bio osv flera gånger i månaden. Det kostar självklart.

En del föräldrar anser att deras barn måste ha ett eget rum även om de själva inte har tillräckligt hög lön för att bekosta ett sådant boende.

En del boendeförälder har såpass dålig ekonomi att de inte kan bidra med samma summa själva. Enligt föräldrabalken skall föräldrarna stå för barnets kostnader EFTER FÖRMÅGA. Vilket kan innebära att umgängesföräldern egentligen skall stå för mer ELLER mindre än 1273 :- , beroende på vilket överskott umgängesföräldern och boendeföräldern har. Och vad barnet kostar.

Tanken är ju att föräldrarna gemensamt skall beräkna vad barnet kostar, och sedan fördela kostnaderna mellan sig beroende på föräldrarnas respektive överskott.

Men eftersom få använder sig av detta sätt så är man ju tvungen att sätta en gemensam summa.

Det finns massor av anledningar till att underhållet inte "räcker".

Gällande sommarmånaderna så räknar man ju med att boendeföräldern har löpande kostnader som inte försvinner bara gör att barnet är borta i två veckor..
  • Brumma
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 18:52:57 följande:

Fast du som själv är insatt i bonus livet borde ju kunna föreställa dig hur det blir att ta upp en sån sak med mamman. Om hon redan tycker 1273 är för lite kommer hon ju knappast säga "självklart kan du betala mindre eftersom du alltid skjutsar". Det är här jag tycker det borde ske en ändring i systemet. Att föräkdrar ska kunna välja om de båda köper saker istället för att pappan betalar till mamman och hon få ska köpa allt och skicka med varje helg. Jag tycker att pappan (i det här fallet) ska kunna anmäla sina omkostnader också direkt till försäkringskassan så slipper föräldrarna bråka om det. Vad jag vet är det inte möjligt. Och kanske t.o.m. kunna dra av när han köper kläder för 1000:-, kunna skicka in kvitton och dra av på underhållet. Men då blir det väl ramaskri på Sveriges alla mammor..

Nu föreslog jag ju inte att han skulle göra avdrag på underhållet pga körningen utan ta upp frågan om att mamman kan köra varannan gång. Han kan ju alltid stämma på att få hjälp av mamman med kostnaderna. Det finns även bidrag man kan söka har jag för mig om man inte har råd med kostnaderna för att kunna hämta/lämna vid umgänge.

Självfallet kan man integhöra som du föreslår och umgängesföräldern godtyckligt kan dra av för saker som köpts in. Vem bestämmer vad som behövs? Vad det får kosta? När det skall köpas in?

Det enda som kan dras av är om barnen varit fem dygn i sträck eller minst sex nätter på en månad. Men det tror jag redan du har fått veta.

Det som kan göras är ju att göra de där avdragen var tredje månad istället för varje så blur det en lite större summa en månad.
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?