Underhåll - Vad går det till!?
Nu kommer jag väl bli idiotförklarad av alla mammor. Men jag kan inte begripa varför det är så självklart att pappor ska betala underhåll.
Satt och diskuterade med min killkompis som har sin son tors-mån varannan vecka. Alltså 4/14 dagar. När pojken har sommarlov har dom delat på tiden men han har ändå fått betala cirka 600:-/mån. Mamman får hela barnbidraget. Hon får alltså (förutom på sommaren) över 2000:- i månaden. Barnbidraget slår väl ut dagis/fritidsavgifter (vet inte hur mycket det är?). Så det kan jag köpa att hon får eftersom hon betalar hela avgiften. Men vart är det meningen att de övriga 1273:- ska gå till? Allt pojken har hos sin mamma har han hos sin pappa - eget rum, kläder, leksaker, cyklar... Så det är ingenting hon får stå ensam för, pappan får ju också köpa alla dessa grejer. Dyrare saker som fritidsaktiviteter och sport delar de på. Eller jo, hon betalar frisören själv 2 gånger om året. Och försäkring på barnet, men det tror jag knappast kostar en tusenlapp i månaden...
Hur kan ett barn, som man har 2/3 av tiden, kosta 1273:- utöver allt som pappan betalar hos sig? Och på sommaren, hur kan det kosta henne 600:- mer när de delar på tiden!?
Underhållet är pappans del av barnets försörjning. Det,mammans del samt barnbidraget täcker gott o väl ett litet barns kostnader. Ett större barn (tonåring) kostar ju mer än ett litet så en bra sak för den som blir boendeförälder för ett litet barn är ju att sätta undan överskottet och spara tills barnet kostar mer.
Exakt vad underhållet går till är inte specificerat någonstans utan det är upp till boendeföräldern att fördela på ett sätt som fungerar.
Jag vet att många umgängesföräldrar har många utgifter förutom underhållet. Vi har precis som din vän ett rum, cykel, kläder osv hos oss. Allt som hon har hos mamman ungefär... Vi har ungefär samma utgifter som mamman. Det hon har mer är försäkring och mat (frukost och kvällsmat). Hon betalar även kontantkort för mobilen, men vi har köpt själva mobilen (en iPhone 4). Hon ger även månadspengen till dottern. Skillnaden är att vi inte har underhåll och barnbidrag..
Men - att din kompis väljer att betala hälften av fritidsaktiviteter osv är ju helt upp till honom. Det är utöver vad han enligt lagen behöver betala - och eftersom det är frivilligt är det ju knappast något han kan komma och klaga över... Likaså är det ju med fullutrustat rum, garderob o cykel... Visst är det roligt att kunna erbjuda sitt barn allt det men det ÄR ingen nödvändighet för fyra dagar i månaden... Även det är ett val och inte något han kan klaga över.
Eftersom din vän valt att betala utöver det han är skyldig så borde du ju ställa dessa frågor till HONOM. Varför anser han att mamman inte kan stå för sin del av kostnaderna? Har barnet större kostnader än ett "normalt" barn?
Barn kan kosta precis hur mycket som helst. Men har man inte hur mycket pengar som helst så rättar man utgifterna efter inkomsterna. Jag har två barn och de kostar INTE 86000 om året....