• MadHatter

Underhåll - Vad går det till!?

Om man går via FK så är ju det en schablon. Din kompis betalar (förutom det avdrag som han har rätt att göra) samma som en förälder som aldrig träffar sitt barn och som aldrig bidrar med en krona utöver underhållstödet.

Det mest korrekta är ju att betala underhållsbidrag - underhållstödet är till för föräldrar som annars inte betalar underhåll (alltså vägrar) eller inte har den ekonomiska förmågan.

Vid underhållsbidrag ska föräldrarna gemensamt räkna ut vad barnet kostar och dela upp dessa kostnader på ett rimligt sätt utifrån det överskott man har (dvs att om föräldrarna har väldigt olika ekonomisk situation ska de inte betala lika mycket var) och basera underhållet på detta. Det finns hjälpverktyg för detta på FKs hemsida.

• MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 09:56:19 följande:

korrekt, visst kan han vägra men hur tror du det låter då? Dumma svin som inte betalar för sitt barn....

Då drar jag in på umgängesdagarna.....

Dom tjänar ungefär lika mycket. Säg som exempel att dom får 15000:-/mån efter skatt. Hennes slutsumma blir ju 15000+1273=16273:- (jag räknar inte med bidraget eftersom det kvittar fritids)

Hans slutsumma blir däremot 15000-1273=13727:-

Det blir ju en skillnad på 2500:- ?? För som sagt 6 dagar. Låt oss säga att han gör avdragen varje månad och istället betalar 995:-. Då har hon 15995:- och han 14005:- det är fortfarande en skillnad på 2000:-. För att hon har barnet 6 dagar mer i månaden. Räknar försäkringskassan då att ett barn kostar 300:- om dagen??

Jag tror bara att försäkringskassan behöver uppdatera det här systemet. Förr var det kanske vanligare att pappan hade barnen väldigt lite om ens hade dom. Jag tror att många mammor utnyttjar det här systemet idag. Det måste ju finnas en anledning varför mamman i det här fallet inte skriver på papper att umgänget ser ut som det gör så han tvingas skicka in och dra av varje månad.

Jag tycker väl i och för sig också att systemet ska ändras. Men underhållstödet är ju inte ens tänkt att användas av såna som din kompis. Grunden är ju att man ska betala underhållsbidrag.

Systemet borde ändras så att det förenklar för folk att betala just underhållsbidrag, nu verkar många gå via FK och underhållsstöd för att de tror att det är så man ska göra. Men så är det inte alls tänkt wgentligen.
  • MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 10:09:48 följande:

Hur är det tänkt egentligen?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg - att normen ska vara att betala underhållsbidrag.

Underhållstödet (det på 1273 kr som betalas vi FK) är tänkt att användas i de fall det den underhållsskyldige föräldern inte har ekonomisk förmåga eller där det är omöjligt för föräldrarna att komma överens.

Underhållstödet är alltså inte utformat efter individuella förutsättningar (som underhållsbidraget är) utan är mer att se som en schablon - ett sätt att båda föräldrarna är med och försörjer sitt barn även under mer komplicerade omständigheter.

Därför blir det lite märkligt att använda sig av ett system som inte egentligen är tänkt för en och klaga på att det inte är anpassat efter dennes individuella situation.
  • MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 10:38:18 följande:

Jag visste faktiskt inte att det var skillnad. Att det fanns 2 olika. Så underhållsBIDRAG kommer de överens om gemensamt och pappan för över direkt till mamman varje månad?

I det här fallet har ju mamman gått raka vägen till försäkringskassan, har pappan något att säga till om då?

Bidraget är något man kommer överens om, så man bör ju ha någorlunda lika åsikter om vad barnet får kosta. Man kan få hjälp hos kommunen om man vill ha stöd i samtalet (de beslutar dock inget utan det gör man själv).

Bidraget ska gå till vanliga omkostnader som boende, mat och fritidsintressen. Det finns en räknesnurra på FKs hemsida som man kan använda som stöd - man kan ju också använda sig av Konsumentverkets uträkningar för olika kostnader len det bästa är ju att räkna individuellt.

Kommer man inte överens kan man vända sig till tingsrätten eller som din kompis fd gjort ansöka om underhållstöd via FK.

Underhållstödet ska användas när man inte kan komma överens om ett bidrag eller när den betalningsskyldige inte har råd.

Det vettigaste i din kompis fall vore ju att räkna it underhållsbidrag - de verkar ju ändå överens om tex fritidsintressen och så.
  • MadHatter

Ts, är det du eller pappan som tycke att han betalar för mycket?

För som Brumma säger behöver han ju utöver underhållsstödet bara betala omkostnaderna för barnet när han har umgänge.

• MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 16:56:59 följande:

Jag skriver det igen - det är inte han som klagar det är JAG som ifrågasätter. Barnet har väl normala kostnader antar jag. Men i början innan han betalade kläder och leksaker kunde hon skicka med 2 ombyten kläder och en dinosaurie. För det första räcker inte 2 ombyten till en 3 åring på fyra dagar det fattar nog alla föräldrar. Och även om pojken älskar dinosaurier så var det liksom inte tillräckligt för att underhålla 4 dagar i sträck. Han bad henne skicka med mer men då sa hon "räcker det inte får du väl köpa mer själv då eller så får ungen komma hem tidigare". Vad skulle han göra annat än att köpa mer?

Att han betalar på fritids aktiviteter beror oxå på henne. Delar dom inte på terminsavgiften får inte pojken gå alls då hon inte tänker betala hela själv..

Hon ser ju som många andra här oxå verkar göra att de 1273:- är bara för basic grejerna. Mat och slitage mer på kläderna eftersom hon har barnet mer. Det är det jag vill få fram med tråden - VAD som kostar så eftersom dom allra flesta mammor är överens om att underhållet borde höjas. Och nu menar jag inte ensamstående nu pratar jag om att pappan oxå har hand om barnet.

Nej det är ju så att lika lite som hon kan tvinga honom att betala för vissa saker för barnet kan han tvinga henne. De ansvarar var och en för den egna ekonomin förstås.

Eftersom det är mamman i det här fallet som har barnet mest är det ju hon som får mest inflytande över barnets liv. Hon måste ju inte låta barnet gå på en idrottsaktivitet heller om hon av någon anledning inte tycker det är lämpligt. (Alldeles oavsett ekonomin menar jag). Har man barnet två långhelger i månaden har man mindre inflytande över barnets liv än om man har barnet all tid förutom två långhelger.

Att uf står för omkostnader för barnet under umgänge är ju "meningen". Då bestämmer ju föräldern själv om de äter ärtsoppa eller hummer, går på skogspromenad eller hockeymatch.

Som sagt är underhållet att ses som en schablon och slår därför naturligtvis lite olika. Mest anpassat är det väl efter v/h- boende vad jag kan se. Så naturligtvis blir det så att en generös uf som träffar sitt barn 8 dagar i månad betalar mer till sitt barn än en uf som aldrig träffar barnet och inte betalar mer än 1273 kr per månad. Men om man ska ha en schablon så måste man ju ha en utgångspunkt så att säga - ska det bli helt "korrekt" måste man ha individuella uträkningar.
  • MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 18:38:34 följande:

Alltså jag vet inte om det är värt att fortsätta den här tråden öht längre. Jag skriver gång på gång; det handlar inte om att han klagar. Det handlar inte om att jag lägger mig i, jag Skiter fullständigt hur dom väljer att lägga sin ekonomi.

Men här kommer det:

JAG ifrågasätter systemet med underhåll!

JAG ifrågasätter mammor som säger att barn kostar så mycket mer än vad dom får.

Som sagt är det ett jättebra stöd för de mammor där pappan inte finns. Men en pappa som har sitt barn vh och hjälper till med 1273:- i månaden, hur kan man då säga att det inte räcker? Som rubriken lyder VAD går det till... fortfarande har jag inte fått ett enda konkret svar.

Men låt oss säga att varenda krona behövs för mammans omkostnader när hon har barnet mer. Hur kan det gå ihop sommar-månaderna när dom har pojken lika mycket men han ändå ska betala mamman 600

Vill du ha en allmänn diskussion så får du ju formulera din ts på ett annat sätt. Du skrev om ett konkret fall med en uf som betalar mer än han är skyldig och ifrågasätter varför han ska betala så mycket.

Det vanliga när underhållsstöd betalas ut är att bf står för alla kostnader förutom de som uppstår i samband med umgänge med den andra föräldern.
  • MadHatter
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-16 18:52:57 följande:

Fast du som själv är insatt i bonus livet borde ju kunna föreställa dig hur det blir att ta upp en sån sak med mamman. Om hon redan tycker 1273 är för lite kommer hon ju knappast säga "självklart kan du betala mindre eftersom du alltid skjutsar". Det är här jag tycker det borde ske en ändring i systemet. Att föräkdrar ska kunna välja om de båda köper saker istället för att pappan betalar till mamman och hon få ska köpa allt och skicka med varje helg. Jag tycker att pappan (i det här fallet) ska kunna anmäla sina omkostnader också direkt till försäkringskassan så slipper föräldrarna bråka om det. Vad jag vet är det inte möjligt. Och kanske t.o.m. kunna dra av när han köper kläder för 1000:-, kunna skicka in kvitton och dra av på underhållet. Men då blir det väl ramaskri på Sveriges alla mammor..

Fast detta kan du ju redan göra - genom underhållsbidraget. Då kan man ju göra den fördelning man vill ha.

Men om man inte är överens och inte vill gå till domstol är det underhållsstöd som gäller. Och det är då en schablon som sagt. Och då bygger det på att boendeföräldern är den som har det övergripande ansvaret för barnet och då bestämmer hur underhållet ska användas. Det vore märkligt om det vore tvärtom, kan jag tycka.
  • MadHatter
    Anonym (Delad vårdnad) skrev 2015-03-16 19:57:17 följande:

Det bästa vore väl att ha delad vårdad 50/50, delat barnbidrag och att ta egna kostnader när man har barnet.

.

Menar du delat boende 50/50?
  • MadHatter
    Anonym (Delad vårdnad) skrev 2015-03-16 19:57:17 följande:

Det bästa vore väl att ha delad vårdad 50/50, delat barnbidrag och att ta egna kostnader när man har barnet.

Begär en förälder ensam vårdnad mot den andra förälderns vilja borde dom också ta det ekonomiska ansvaret.

Skulle det vara samma åt andra hållet - om ena förälder (X) frånsäger sig delad vårdnad mot den andre förälderns vilja så får denne (X) stå för barnets samtliga kostnader under uppväxten?
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?